سندروم بینی خالی، علل و راههای درمان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، وقتی به وسیله بینی نفس عمیق می کشید معمولا به طور طبیعی احساس خوشایند عبور جریان هوا از سوراخ های بینی را تجربه می کنید. حالا همان تنفس عمیق را بدون احساس رضایت از دریافت اکسیژن و به جای آن احساس مسدود بودن بینی تصور کنید. احساس استنشاق بیش از حد هوا یا این احساس که هوایی که در آن تنفس می کنید، خیلی خشک یا خیلی سرد است باعث می گردد نفس کشیدن به وسیله بینی آزاردهنده و دردناک باشد. این علایم ناخوشایند گاهی به قدری غیرقابل تحمل می گردد که شما فکر می کنید درحال خفگی هستید. این مشکل با احساس سردرد، سرگیجه و خونریزی بینی همراه است و گاهی در خواب شبانه شما اختلال ایجاد می نماید. با این حال وقتی به پزشک مراجعه می کنید پزشک اصرار دارد بینی شما هیچ گونه مشکل انسدادی ندارد و علل فیزیکی برای مسائلی که تجربه می کنید دیده نمی گردد و حتی تنفس تان هم خوب به نظر می رسد. بنابراین، یا این مسائل همگی در فکر شما وجود دارد یا این که شما به سندروم بینی خالی مبتلا هستید.

سندروم بینی خالی، علل و راههای درمان

سندروم بینی خالی چیست؟

دکتر اسپنسر سی پاین، دانشیار گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه ویرجینیا می گوید: سندروم بینی خالی یک حس متناقض انسداد بینی است. به این معنا که بینی فرد از هر نظر واقعاً باز به نظر می رسد اما شخص احساس می نماید نمی تواند نفس بکشد یا هوا در بینی او جریان پیدا نمی نماید.طبق بعضی برآوردها، از هر هزار نفر که نوعی عمل جراحی بینی انجام داده اند، یک نفر به سندروم بینی خالی یا ENS مبتلا می گردد. درباره تعداد افرادی که تحت عمل جراحی قرار نگرفته اند و از این مشکل رنج می برند آمار مشخصی وجود ندارد. نکته جالب توجه دیگر این که بسیاری از پزشکان، ENS را به هیچ وجه یک مشکل پزشکی نمی دانند. تایید نشدن علایم بیماران به اسم یک مشکل، سلامت، اضطراب و افسردگی آن ها را به همراه دارد.

چه عاملی باعث ایجاد سندروم بینی خالی می گردد؟

تا حد زیادی باور بر این است که سندروم بینی خالی یک بیماری ایاتروژنیک یا بیماری ناشی از درمان های پزشکی است. به این معنا که درمان هایی مثل عمل جراحی بینی که برای اصلاح انحراف تیغه بینی انجام می گردد یا عمل زیبایی بینی یا جراحی سینوس عامل ایجاد این مشکل هستند. اما پاین می گوید :درمان های پزشکی را نمی توان عامل قطعی ENS دانست زیرا بعضی از بیمارانی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اند هرگز دچار ENS نمی شوند و بعضی دیگر که عمل جراحی بینی نداشته اند، علایم ENS را گزارش می نمایند. تصور من این است که بعضی مسائل زیربنایی عصبی در بروز ENS نقش دارد. پیری هم از علت های طبیعی سندروم بینی خالی است. با افزایش سن، شاخک های بینی آغاز به از دست دادن حجم خود می نماید. ترشحات غدد مخاطی بینی هم کاهش می یابد و مسائلی شبیه جراحی بینی ایجاد می نماید.

چگونه می توان سندروم بینی خالی را درمان کرد؟

ENS اغلب با رد شدن سایر مواردی که می تواند علایم مشابه ایجاد کند، تشخیص داده می گردد. متأسفانه هیچ درمان سریع و آسانی برای ENS وجود ندارد. تسکین موقتی علایم، هدف اصلی بیشتر روش های درمانی است. شست و شوی بینی با آب نمک و استفاده از ژله های نفتی مانند وازلین می تواند به برطرف خشکی بینی یاری کند، اما این ژله ها ممکن است مخاط مفید بینی را هم از بین ببرد. این شرایط باعث می گردد باکتری ها به راحتی در حفره بینی توسعه یابد. به همین علت معمولا استفاده از اسپری های آنتی بیوتیکی بینی در کنار درمان های نمکی توصیه می گردد.

بعضی از درمان های خانگی که می تواند علایم ENS را تسکین دهد شامل موارد زیر است:

استفاده از دستگاه رطوبت ساز در هنگام شب

استفاده از انواع دستگاه های یاری تنفسی یا CPAP برای یاری به تنفس

مصرف سوپ ها و مایعات گرم

زندگی در منطقه ها گرم و مرطوب

منبع: howstuffworks.com

منبع: همگردی

به "سندروم بینی خالی، علل و راههای درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم بینی خالی، علل و راههای درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید