شرط تحقق اهداف طرح تحول سلامت، وجود 10 میلیون دفترچه بیمه مازاد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، سعید مارکلائی در نشست خبری که روز چهارشنبه برگزار گردید، به شرایط حوزه سلامت کشور با اجرای طرح تحول سلامت اشاره نمود و گفت: موضوع مدل سلامت هوشمند را در 65 کشور جهان مورد برسی قرار داده ایم و به این نتیجه رسیدیم، مادامی که طرح تحول سلامت در کشور بر بستر آی تی نباشد، قطعا نمی تواند اهداف کلی را برآورده کند.

شرط تحقق اهداف طرح تحول سلامت، وجود 10 میلیون دفترچه بیمه مازاد

وی بر ضرورت داشتن نظام شفاف اطلاعاتی در تمامی سطوح حوزه سلامت تاکید نمود و اضافه کرد: ایده ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای هر ایرانی، در سال 86 در وزارت بهداشت پیاده سازی شد اما بنا به دلایلی هنوز به انتها نرسیده است.

مارکلائی با عنوان این مطلب که با داشتن پرونده الکترونیک سلامت برای هر ایرانی امکان دسترسی پزشک به سوابق بیمار فراهم می گردد، ادامه داد: پزشک، بر اساس اطلاعات دسته بندی شده بیمار، می تواند نسخه تجویز کند.

مدیر بخش سلامت هوشمند شرکت فناپ همچنین از هوشمند سازی داروخانه ها در راستای طرح سلامت هوشمند نام برد و گفت: با این کار، داروخانه ها می توانند دستورات پزشک را بدون اینکه روی کاغذ آورده گردد، ببینند.

وی همچنین از حذف تقلب در صدور دفترچه های درمانی با اجرای سیستم سلامت هوشمند اطلاع داد و اضافه کرد: بر اساس ادعای خود سازمان های بیمه گر، بیش از 10 میلیون دفترچه بیمه مازاد بر جمعیت کشورمان صادر شده اشت که اگر مدل سلامت هوشمند اجرا گردد، این قبیل نابسامانی ها در حوزه سلامت از بین می رود.

مارکلائی با بیان اینکه راه حل جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند، راه حلی متمایز از سیستم های اطلاعات بیمارستانی (HIS) فعلی است، گفت: قابلیت هایی نظیر مباحث اقتصادی و بهای تمام شده، مدیریت فرآیندها، مدیریت تامین، تدارک و پشتیبانی، ارتباطات و تعاملات با بیمه های پایه و تکمیلی، ارزیابی و ارزشیابی عملکرد، مدیریت دارایی ها و عدم یکپارچگی در این راه حل پیش بینی شده که عمدتا در HIS های کنونی وجود ندارد.

به گفته وی، سیستم های اطلاعات بیمارستانی فعلی، نه تنها یکپارچه نیستند، بلکه قابلیت مدیریت هوشمند هزینه های بیمارستانی و مدیریت مصرف منابع را نیز ندارند و اساسا در هیچ بیمارستانی امکان برآورد بهای تمام شده خدمات برای مدیریت مجموعه وجود نداشته و بهای تمام شده خدمات برای بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

مارکلائی معتقد است بعضی از HISهای فعلی در حوزه بالینی و حسابداری، کارکردهای قابل قبولی دارند، اما در حوزه مدیریت بهبود فرآیندهای بیمارستان، حسابداری مدیریت و یکپارچگی سیستم های درونی جهت تشکیل پرونده هوشمند بیمارستان (EMR) و همچنین تعاملات بین بیمارستانی و سامانه سپاس (HER) حرفی برای گفتن ندارند، در حالی که راه حل جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند فناپ تمامی این مسائل را رفع می کند.

به گفته وی، چشم انداز راه حل جامع و یکپارچه فناپ تنها محدود به ارائه خدمات در درون بیمارستان نبوده و پایش شاخص های سلامت و تندرستی بیمار بیش از مراجعه و هم چنین نظارت مشاوره و توانبخشی پس از ترخیص را نیز در برمی گیرد.

مدیر بخش سلامت هوشمند شرکت فناپ با بیان اینکه بیمارستان هوشمند قابلیت ها و ویژگی هایی دارد که با هیچ محصول دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: جامعیت و یکپارچگی این محصول یکی از مهمترین فاکتورهای رجحان این راه حل است ویژگی ای که هیچ یک از HISهای فعلی ندارند. یکپارچه بودن این سیستم، امکان برقراری ارتباط میان بخش های مختلف بیمارستان را به وجود می آورد و در نهایت از تحمیل هزینه های مازاد به بیمار جلوگیری می کند.

مارکلائی ادامه داد: آنالیز تجربیات پیروز پیاده سازی سلامت هوشمند در جهان نشان می دهد که مدل مشارکت بخش دولتی و خصوصی در این حوزه بسیار مفید بوده است. به عنوان مثال کشور ترکیه دارای برنامه تحول بلندمدتی در این زمینه بوده و از این مدل استفاده کرده و تا به امروز به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست یافته است. بر این اساس وزارت بهداشت کشور ما نیز توجه جدی به این مدل داشته و از سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت و استقبال می کند. در این راستا بخش خصوصی فعالیت های گسترده ای در این زمینه شروع کرده اند که از آن جمله می توان به بیمارستان 1000 تختخوابی گروه اقتصادی پاسارگاد در قم اشاره کرد.

وی اضافه کرد: فناپ با شرکت ها، سازمان ها و مجموعه های بزرگ رایزنی ها و مذاکرات گسترده ای را شروع کرده و ان شاالله در هفتمین همایش بین المللی مدیریت بیمارستانی شاهد به ثمر نشستن بعضی از این موارد بوده و تفاهم نامه های مورد نظر امضا و مبادله خواهد شد.

مارکلائی همچنین در ارتباط با سایر راه حلهای سیستم سلامت هوشمند، اضافه کرد: مطب هوشمند، داروخانه هوشمند، مدیریت هوشمند توزیع و لجستیک دارو، راه حل یکپارچه و هوشمند گردشگری سلامت، راه حل جامع مدیریت تندرستی هوشمند و رسانه اجتماعی (شبکه) سلامت ایرانیان از دیگر محصولات و راه حلهایی است که در نظام سلامت می توان اجرا کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شرط تحقق اهداف طرح تحول سلامت، وجود 10 میلیون دفترچه بیمه مازاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط تحقق اهداف طرح تحول سلامت، وجود 10 میلیون دفترچه بیمه مازاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید