سرعت دریافت قطار خاورمیانه روی ریل هوش مصنوعی

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، پیشرفت های سریع در زمینه تکنولوژی تأثیر فراوانی بر اقتصاد جهان داشته است و حالا دیگر کشورهای مختلف جهان با توجه به اهمیت هوش مصنوعی، علوم روباتیک و... به دنبال سرمایه گذاری های گسترده در تکنولوژی های دیجیتال برای ساختن آینده ای بهتر هستند. در این میان، چین، هندوستان، امریکا، آلمان، کره جنوبی، بریتانیا، کانادا، سوئد و استرالیا از پیشتازان عرصه هوش مصنوعی در جهان محسوب می شوند و البته سایر کشورهای جهان ازجمله کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا(MEA) هم به این عرصه ورود نموده اند.

سرعت دریافت قطار خاورمیانه روی ریل هوش مصنوعی

افزایش توجه به هوش مصنوعی

دولت ها و مشاغل در منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA) تغییرات جهانی ناشی از ظهور تکنولوژی های پیشرفته و انقلاب چهارم صنعتی را دریافته و انتخاب نموده اند که سوار بر قطار تکنولوژی، راستا هوش مصنوعی را طی نمایند. طبق گزارش مؤسسه پژوهشی IDC میزان سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا انتها سال 2020 به 83 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم 2.8درصد بیشتر از سال 2019 است. هر چند بعضی معتقدند به دلیل مسائل ناشی از کرونا این رقم سرمایه گذاری اندکی کاهش خواهد یافت در مقابل، عده ای دیگر می گویند کرونا لزوم توسعه هوش مصنوعی در این منطقه را بیشتر نشان داده به همین دلیل هم این سرمایه گذاری شتاب بیشتری خواهد گرفت. IDC همچنین ریز سرمایه گذاری ها در حوزه هوش مصنوعی را نیز مورد توجه قرار داده و در تازه ترین گزارش خود آورده است پیش بینی می گردد تا انتها امسال برای سیستم های هوش مصنوعی در منطقه، 374.2میلیون دلار هزینه گردد که این رقم نسبت به 261.8میلیون دلار سال 2018 و رقم 310.3میلیون دلاری سال 2019 به میزان قابل توجهی بالاتر است و نشان از توجه این منطقه به هوش مصنوعی دارد.

سهم 15.7تریلیون دلاری در اقتصاد جهان

هوش مصنوعی(AI) عظیم ترین تغییردهنده بازی در اقتصاد جهانی است و تخمین زده می گردد در سال 2030 سهم این فناوری در اقتصاد جهان حدود 15.7تریلیون دلار باشد که این رقم از مجموع ارزش فعلی اقتصاد چین و هندوستان بیشتر است.6.6 تریلیون از این رقم ناشی از افزایش فراوری محصول و 9.1 تریلیون دلار هم ناشی از منفعت هایی است که به مصرف نمایندگان می رسد. در گزارشIDC آمده است: هوش مصنوعی در یک دهه آینده رشد قابل توجهی در فراوری ناخالص داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا خواهد داشت و به همین علت کشورهایی همچون عربستان و امارات متحده عربی در این راستا گام گذاشته اند. در سال 2017 عربستان به یک روبات حق شهفرایندی اعطا کرد و امارات هم برای پلیس های روباتیک و خودروهای خودران، برنامه ریزی گسترده دارد و تصمیم گرفته است تا سال 2027 امارات را به قطب منطقه برای هوش مصنوعی تبدیل کند به گونه ای که ردپای هوش مصنوعی در همه خدمات و سرویس های دولتی دیده گردد.

در بخش آفریقایی این منطقه نیز آفریقای جنوبی عظیم ترین بازار هوش مصنوعی را در اختیار دارد و حال باید منتظر ماند و دید کدام یک از کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا پیروز تر خواهند بود. ازآنجا که بسیاری از کمپانی های عظیم جهان از جمله گوگل و آمازون به سمت مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت می نمایند، کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا نیز می خواهند در خط مقدم توسعه این تکنولوژی باشند. به عنوان مثال در دوبی کوشش شده تا با استفاده از هوش مصنوعی، هوشمندترین و شادترین شهر جهان ایجاد گردد. در این راستا طی همکاری با IBM نقشه راه هوش مصنوعی طراحی شده تا مهارت های هوش مصنوعی در جامعه آموزش داده گردد و همچنین از الگوریتم ماشین های یادگیری برای ارائه خدمات دولتی و افزایش سطح رفاه زندگی شهفرایندان و جهانگرد ها استفاده می گردد. گوگل هم در ابوظبی آزمایشگاه نوآوری تأسیس نموده تا با آموزش علم روباتیک از بچه ها گرفته تا دانشجویان حمایت گردد. ایجاد مرکز هوش مصنوعی در عربستان هم یکی دیگر از کوشش ها در این راستا به شمار می رود.بخشی دیگر از کوشش ها به ایجاد شهرهای هوشمند مربوط می گردد که در این میان کشورهای حوزه خلیج فارس در این منطقه، پیشتاز هستند چراکه سرمایه گذاری قابل توجهی در این حوزه انجام داده اند تا هم جوابگوی فرایند رو به رشد جمعیت خود باشند و هم توانمندی های این منطقه را به رخ جهان بکشند.

فرصت عظیم برای خاورمیانه

جهان گام هایی آهسته به سوی هوش مصنوعی برداشته و هنوز در مراحل اولیه توسعه این فناوری قرار گرفته است بنابراین فرصتی عظیم در اختیار منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته است تا نقشی کلیدی در جهان بازی نمایند و اقتصاد این منطقه متحول گردد. بعضی کشورهای منطقه در این راستا گام گذاشته اند و البته بعضی هم به دلایل مختلف هنوز نتوانسته اند نخستین گام ها را نیز بردارند. تخمین زده می گردد میزان سرمایه گذاری برای سیستم های هوش مصنوعی در خاورمیانه و آفریقا(MEA) از 37.5میلیون دلار در سال 2017 به بیش از 100میلیون دلار در سال 2021 برسد که نشان از رشد 32درصدی دارد.

همچنین در گزارش IDC آمده است: تخمین زده می گردد خاورمیانه تا سال 2030 حدود 2درصد ازمجموع سود جهانی هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهد که رقمی معادل 320میلیارد دلار خواهد بود و دراین میان، بیشترین سهم درآمدی به عربستان سعودی و بیشترین تأثیر بر فراوری ناخالص داخلی به امارات متحده عربی مربوط است. این پیشتازی در منطقه اصلاً عجیب نیست چراکه این دو اقتصاد بیشترین سرمایه گذاری را در زمینه هوش مصنوعی در منطقه داشته اند و در شاخص نوآوری جهانی هم بین 50 کشور برتر جهان جای گرفته اند. این مطالعه همچنین نشان می دهد عظیم ترین فرصت هوش مصنوعی در خاورمیانه و آفریقا، بخش مالی است و پیش بینی می گردد تا سال 2021 حدود 25درصد کل سرمایه گذاری در هوش مصنوعی یعنی معادل 28.3میلیون دلار در این بخش انجام خواهد شد. پس از آن سرویس های عمومی ازجمله آموزش، سلامت و فراوری قرار می گیرند. هوش مصنوعی همچنین به وسیله اتوماسیون، روبات ها، واقعیت مجازی و اضافه نموده و... بر نیروی کار تأثیرگذار است.

عربستان برنده منطقه در هوش مصنوعی

در بخشی از تحقیق مؤسسه IDC عنوان شده است متوسط رشد سالانه سهم هوش مصنوعی در بازه زمانی 2018 تا 2030 در امارات 33.5 درصد است و این رقم برای عربستان به 31.3 درصد می رسد. این متوسط رشد برای کشورهای GCC4 (بحرین، کویت، عمان و قطر) حدود 28.8 درصد و برای مصر هم 25.5 درصد خواهد بود.

در این گزارش کشورهای پیشرو منطقه در سال 2030 معرفی و پیش بینی شده است سهم هوش مصنوعی عربستان سعودی به 135.2میلیارد دلار می رسد که معادل 12.4درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور خواهد بود و بالاترین رقم کسب سود و درآمد در منطقه به شمار می رود. در این گزارش، سهم هوش مصنوعی امارات متحده عربی در سال 2030 هم 96میلیارد دلار عنوان شده که رقمی معادل 14درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور به شمار می رود و بالاترین تأثیر هوش مصنوعی بر فراوری ناخالص داخلی محسوب می گردد.

سهم هوش مصنوعی در مصر نیز در سال 2030 حدود 42.7 میلیارد دلار خواهد بود که معادل 7.7درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور به شمار می رود. سهم هوش مصنوعی کشورهای GCC4 (بحرین، کویت، عمان و قطر) در سال 2030 حدود 45.9میلیارد دلار است که معادل 8.2 درصد از فراوری ناخالص داخلی در مجموع این کشورها خواهد بود.

در کشورهای خارج از این منطقه از جمله چین هم سهم هوش مصنوعی در فراوری ناخالص داخلی در سال 2030 حدود 26.1درصد و در کشورهای توسعه یافته آسیا 10.4درصد خواهد بود. این رقم در امریکای لاتین به 5.4 درصد و در امریکای شمالی هم به 14.5درصد می رسد. گفته می گردد بعد از سال 2030 دامنه اثرگذاری هوش مصنوعی بر اقتصاد و جوامع کاملاً عیان می گردد بنابراین برای خاورمیانه اهمیت زیادی دارد که یک نردبان ترقی برای آینده خود ایجاد کند. کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به نوسانات قیمت نفت و تأثیر آن بر چشم انداز مالی منطقه، به دنبال منابع جایگزین برای درآمدزایی هستند و هوش مصنوعی را یکی از بهترین استراتژی ها می دانند. در این راستا امارات متحده عربی، عربستان و قطر تعهد فراوانی به توسعه هوش مصنوعی نشان داده اند.

رتبه مناسب ایران در فراوری علم هوش مصنوعی

در ایران نیز به موضوع هوش مصنوعی توجه فراوانی شده است به گونه ای که چندی پیش ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با بیان اینکه توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک از اولویت های دولت است، گفت: ایران از نظر فراوری علم هوش مصنوعی در میان 15 کشور برتر جهان قرار گرفته است. وی اضافه نمود: ما در مسأله دانش و بهره مندی از نیروی انسانی در حوزه هوش مصنوعی، شرایط مناسبی در جهان داریم و طبق گزارشات منابع معتبر، ایران از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی و فراوری علم هوش مصنوعی، در رتبه های بین 7 تا 15 در جهان قرار می گیرد.

معاون وزیر ارتباطات همچنین با بیان اینکه رتبه ایران در آمادگی برای جذب هوش مصنوعی در جهان 72 است، گفت: ایران صندلی مناسبی در بحث آماده بودن در این حوزه ندارد و امکان جذب فارغ التحصیلان این حوزه و نیز ایجاد انگیزه مشوقی برای این بخش نداریم. بسیاری از مدیران ما آشنایی کافی و لازم با این حوزه ندارند و آن را جدی نمی گیرند. هاشمی توجه نکردن به رگولاتوری و قوانین مرتبط با هوش مصنوعی و نیز حق نشر و مالکیت فکری را از دیگر چالش های این حوزه مطرح کرد و گفت: کمبود آزمایشگا ه های پردازشی از دیگر مواردی است که در این حوزه باید به آن توجه گردد و باید احتیاج به بستر پردازش اطلاعات را برطرف کنیم.

منبع: ایران آنلاین

به "سرعت دریافت قطار خاورمیانه روی ریل هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت دریافت قطار خاورمیانه روی ریل هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید