خبرنگاران جهش تولید مستلزم مشارکت همگانی است

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، تهران-خبرنگاران- مدیرکل مطالعات راهبردی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهش تولید در راستای قوی شدن ایران، مستلزم عزم ملی و مشارکت همگانی در جامعه است.

خبرنگاران جهش تولید مستلزم مشارکت همگانی است

به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهاردهمین جلسه هماهنگی ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سعید رضا عاملی به صورت مجازی برگزار گشت.

قدرت ایران پیکره بهم پیوسته است

در این نشست سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سال جدید با همه گیری ویروس کرونا در 198 کشور جهان آغاز شده است اما در عین حال با توجه به شعار سال باید توجه داشت که با هماهنگی، هم افزایی دبیرخانه و تمام دستگاه های فرهنگی کشور در تحقق این مهم باید کوشید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی لازمه قوی شدن ایران را رشد متناسب و توجه به همه مؤلفه های جهش اقتصادی دانست و تاکید کرد: در واقع قدرت ایران یک پیکره بهم پیوسته است که نمی توان به صورت تک نگارانه و تک علتی به آن نگاه کرد.

عاملی شعار سال را به عنوان یکی از اجزاء و عناصر مهم قدرت و قوی شدن ایران اسلامی دانست و افزود: ستادهای فرهنگ، علم و فناوری، شوراهای تخصصی و کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با توجه به سند 12 گانه ابلاغ شده بر آن متمرکز شوند و سیاست های راهبردی و محوری را جهت طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی کشور، ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی تدوین و پیشنهاد کنند.

نقش هم افزایی قدرت نرم و نوآوری در رونق جهش تولید

محمد آقاسی دبیر ستاد فرهنگ نیز در این نشست با تاکید بر هم افزایی میان قدرت نرم، نوآوری و خلاقیت که در صنایع فرهنگی و صنایع خلاقانه می توان مشاهده کرد، گفت: این حوزه می تواند در جهش تولیدات داخلی موثر باشد و در عین حال می تواند قدرت منطقه ای را نیز افزایش دهد که مناسب است به این حوزه نیز توجه شود؛ در واقع میدان فروش ایده های ایرانی را می توان طراحی کرد.

وی ادامه داد: از دیگر سو این عنصر جذابیت فرهنگ را نیز ایجاد می کند که هم در حوزه داخلی و هم حوزه های خارجی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر ستاد فرهنگ از منظر عملیاتی نیز پیشنهاد کرد کلیه فعالیت های این حوزه از جمله مصوبات و اسناد برای طرح در صحن اصلی شورای عالی آماده سازی شود.

جهش تولید نیازمند عزم ملی است

در این ویدیوکنفرانس، مهدی صفار دستگردی، مدیرکل مطالعات راهبردی ستاد فرهنگ با اشاره به اینکه جهش تولید در راستای قوی شدن ایران مستلزم عزم ملی و مشارکت همگانی در جامعه است، تاکید کرد: این امر نیازمند تقویت هویت جمعی به خصوص در میان نیروی کار فعلی و آینده است، هویتی که افراد را از پوسته محاسبه هزینه - فایده فردی یا خانوادگی بیرون بکشد و آنان را در جهت ایجاد نفع جمعی و رفع نیازهای جامعه (فراتر از نیازهای فردی) به تلاش وا دارد.

وی افزود: به نظر می رسد در حال حاضر این مولفه حضور چشمگیری در محاسبات و برنامه ریزی های آحاد جامعه (نوجوانان، جوانان، نیروهای شاغل و …) ندارد و جای خالی آن در تمام متون، برنامه های آموزشی و تربیتی مقاطع آموزشی کشور احساس می شود.

دستگردی تاکید کرد: نظام رسانه ای و آموزشی تمام کننده کار نیستند و در عرصه سیاست و اقتصاد این نگاه فرهنگی باید حاکم و مسلط باشد.

جهش تولید ناظر به سیاست توسعه صادراتی است

در ادامه جلسه، غلامرضا بصیرنیا، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ گفت: سال 1399 را باید سال جهش تولید، رونق تولید ناظر به استراتژی جایگزینی واردات دانست و بیشتر به تامین نیازهای داخلی توجه کرد.

وی افزود: جهش تولید با توجه به سیاست کاهش وابستگی به نفت و الزام کشور به کسب درآمد از صادرات غیر نفتی، ناظر به سیاست توسعه صادراتی است.

بصیرنیا گفت: در جهش اقتصادی، نیاز به اصلاح فرهنگی در سه چرخه اصلی اقتصادی داریم؛ در واقع اصلاح فرهنگ تولید با هدف تثبیت رونق تولید و دستیابی به جهش اقتصادی انجام می شود.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ تاکید کرد: اصلاح الگوی مصرف باید با هدف کسب سرمایه بیشتر برای جهش تولید، انباشت بیشتر کالا و خدمات برای صادرات انجام شود.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با تنظیم سیاست های فرهنگی و علمی، جهش تولید را با هماهنگی، هم افزایی دستگاه های فرهنگی، علمی و فناوری در کنار دستگاه های تنظیم گر سیاست های اقتصادی، عملی سازد.

بصیرنیا گفت: تشویق فرهنگ کارآفرینی، سخت کوشی، رقابت سالم در فعالیت اقتصادی، تشویق روحیه خودباوری در مقابل تحریم ها، سامان دهی نظام تبلیغات بازرگانی و زمینه سازی برای تبلیغات رسانه ای در شبکه های جهانی، افزایش فرهنگ بهره وری و کیفیت، حمایت از ابتکارات و نوآوری و اختراعات، تقویت فرهنگ خوداتکایی در روستاها و حمایت رسانه ای از کارآفرینان، تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح کشور، از اضلاع مختلف سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هستند.

در سرانجام جلسه تقسیم کاری جهت عملیاتی سازی نحوه کاربست محورهای دوازده گانه سند آماده شده جهش تولید صورت پذیرفت که مقرر شد ظرف مدت یک هفته کاری به سرانجام برسد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جهش تولید مستلزم مشارکت همگانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جهش تولید مستلزم مشارکت همگانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید