اختلافات مجلس و دولت، برنده ای ندارد، چشم های شان را به خرداد 1400 دوخته اند
به گزارش وبلاگ آقای عابدی، در روز های اخیر اختلافات مجلس با دولت بیشتر عیان شده است. مجلس در مقابل مخالفت صریح دولت، قانون یارانه کالا های اساسی را تصویب کرد و محمدباقر قالیباف با امتناع رئیس جمهور از ابلاغ قانون یارانه کالا های اساسی، 17 آذر آن را ابلاغ کرد. از دیگر سو مجلس به تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها پرداخت که باز هم دولت به صراحت با آن مخالفت کرده است.
به گزارش وبلاگ آقای عابدی، سریال مصوبات جنجالی مجلس یازدهم به همین جا ختم نمی شود. مجلس نه تنها پرچم مخالفت با دولت را با ارائه طرح هایی پر حرف و حدیث برداشته است بلکه دیگر نهاد انتخابی یعنی شورا ها را نیز بی نصیب نگذاشته است. مجلس یازدهم در آخرین اقدام خود درباره شورا ها به اصلاح بخشی از تبصره 41 اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده ارسالی از دولت و وزارت کشور پرداخت که بر اساس آن سهم عوارض شهرداری به حساب مشخص شده از سوی دولت واریز می شود و با صلاحدید دولت تخصیص و هزینه می شود.
این مصوبه بدین معناست که یکی از دریچه های درآمدی مدیریت شهری بسته می شود آن هم در شرایطی که درآمد پایدار مدیریت شهری و شورا های شهر مسئله ای اساسی است.
در مجموع مصوبات جنجالی مجلس در شش ماه حیات خود و تداوم اظهارات تند و تیز کنندگان نسبت به دولت و رونمایی صریح اختلافاتش با رئیس جمهور موجب شده تا برخی مجلس را به بحران سازی عمدی متهم کنند. فرایند اقدامات مجلس این پرسش ها را پیش می کشد که سرنوشت اختلافات مجلس با دولت چیست و آیا این اختلافات و منازعات برنده ای هم دارد؟ آیا مجلس به دنبال بحران سازی است و اگر آری، از این کار چه منفعتی را دنبال می کند؟
برای پاسخ به این پرسش ها با محمود میرلوحی از فعالان اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران مصاحبه کردیم.
میرلوحی در این باره گفت: اختلافات مجلس با دولت، برنده ای ندارد. مجلس و دولت باید با هم کار بکنند. این یک فرایند معمول است. اما رقابت بین آن ها، طبیعی است. بخصوص این که ساختار سیاسی ما به گونه ای است که، چون انتخابات رئیس جمهور با مجلس متفاوت است و در زمان های جداگانه ای است گاهی ممکن است این دو از یک جریان سیاسی نباشند. این با فرایند معمول در جهان فرق دارد. در اغلب کشور های جهان، معمولاً انتخاب دولت و مجلس هم زمان و با هم است و مجلسی که شکل می گیرد دولت هم تاسیس می شود و از همان جنس مجلس و از همان حزب است. در ایران این طور نیست.
وی افزود: در ایران، بین انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دو سال فاصله است. درعین حال که تفکیک قوا به رسمیت شناخته شده است و یک امر حقوقی مرسوم در جهانست، ولی در ایران اگر دولت و مجلس همکاری نکنند و وارد رقابت های خارج از چارچوب همکاری و همراهی شوند این وسط، مردم لطمه می بینند. در این بین، کسی هم برنده این رقابت ها و منازعات نخواهد شد. الان هم رقابت ها چنین شده است. بااین که رهبری توصیه کرده است که مجلس و دولت با هم همکاری بکنند متأسفانه آقایان مجلس نتوانستند از انتخابات و فضای رقابت انتخاباتی فاصله بگیرند و تقریباً بلافاصله وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری شدند. آن ها چشم های شان را به خرداد 1400 دوخته اند و دیگر حواس شان به پیرامون و مسائل معیشتی مردم، تحریم ها و گرفتاری های موجود نیست.
میرلوحی ادامه داد: در ظاهر، تلقی مجلسی ها این است که اقدامات شان در راستای حل معیشت مردم است، اما در عمل آثار ظاهری این اقدامات و پیامدهایش چیز دیگری می گوید. دلار که تحت تاثیر فضای شکست ترامپ، فرایندی نزولی در پیش گرفته بود با مصوبه برجامی مجلس، مجدد فرایند صعودی در پیش گرفت. آن ها مانع کاهش قیمت دلار شدند. به نظر می رسد مجلس باید با دولت تفاهم بکند.
وی گفت: تفاهم مجلس با دولت، کار سختی نیست. در گذشته هم امری معمول بوده است. در شرایط خاص و سخت حتی در زمان جنگ، دولت در جلسات غیرعلنی با مجلسی ها مصاحبه می کرد و مصاحبه های طرفینی صورت می گرفت. در مراسم افطار یا مناسبتی، دیدار هایی بین شان صورت می گرفت. هیئت رئیسه مجلس با دولت هماهنگی و همفکری می کردند و درباره مسائل به مقتضای شرایط، تصمیم می گرفتند. اگر ما نتوانیم از این داستان عبور کنیم ماه های سختی را تا انتخابات پیش رو داریم و معلوم هم نیست که انتخابات باز بتواند گره گشایی کند.
او افزود: بالاخره انتخابات در کشور ما نقطه عطفی بوده است که گره ها را رفع می کرده و مجدداً نشاط، امید به آینده، فضای جدید و دلگرم کننده ایجاد می کرده است و نیرو های با انرژی و امیدوار با انتخابات به صحنه وارد می شدند. باید طوری عمل بکنیم که دوباره این اتفاق بیفتد. یعنی همین هفت- هشت ماه باقی مانده دولت تا خردادماه و تا مستقر شدن دولت جدید را باید احتیاط کرد. بخصوص شرایط حساسی که با آن روبرو هستیم، تغییر دولت در آمریکا شرایط خاصی پیش آورده، تحریم ها و کرونا هم بر خاص بودن این فضا اضافه کرده اند. این شرایط اقتضا می کند که مجلس و دولت با همدیگر مصاحبه و تفاهم بکنند و یک ذره کمتر و یا بیشتر با هم راه بیایند.
این فعال سیاسی بیان کرد: وقتی می گوییم مصاحبه کنیم نه این که این هرچه این قوه یا آن قوه می گوید آن بشود. یعنی باید تفاهم بکنند. در آمریکا با تمام منازعاتی که بین دو حزب وجود دارد، اما در بحث کرونا کنگره دو سه تا مصوبه داشت و مجلس کنندگان بااکثریت دموکرات با سنای اکثرا جمهوریخواه، در این باره تفاهم کردند. این طور نیست که فلان حزب بگوید نه دیگر من نمی گذارم یا مجلس کنندگان بگوید حرف، حرف من است و سنا بگوید ما اکثریت جمهوری خواهیم و حرف، حرف ماست. آن ها در مسائل کرونا درباره دو سه بسته اقتصادی با هم تفاهم کردند. الان هم باید دولت و مجلس در سه چهار مسئله ای که به معیشت و سختی های مردم و تورم و التهابات موجود ارتباط دارد همفکری کنند. باید درباره شرایط و ظرفیت کشور، فروش نفت، صادرات و واردات، ارز و منابع تفاهم بکنند.
او ادامه داد: اگر قرار است از تریبون ها با هم مصاحبه کنند و هر کسی فقط به فکر انتخابات 1400 باشد و پشت تریبون شعار بدهند و هدفشان به در کردن رقیب باشد نمی شود. هنوز که به انتخابات نرسیده ایم و تا انتخابات وقت داریم. معمولا فضای انتخاباتی یک یا دو ماه بعد از عید شروع می شود و اردیبهشت و خرداد فصل شعار و تبلیغات انتخاباتی است، اما الان پنج شش ماه تا انتخابات مانده است. حالا در آستانه بودجه هستیم. الان دولت، لایحه بودجه را تقدیم کرده است و این طور نیست که دولت بگوید من ارز فراوان و منابع زیاد دارم. شرایط صادرات نفت و منابع ارزی خوب است و در داخل نیز آرامش اقتصادی حاکم است، اما مجلس بگوید نه اینطور نیست و عکس این ها درست است. شکر خدا، اطلاعات روزانه بین خزانه، سازمان برنامه بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و آقایان مبادله می شود و واقعیت ها روی میز است.
غفلت مجلس از شورا های شهر
عضو شورای شهر تهران با توجه به مصوبه ضد شورایی مجلس که درآمد های پایدار شورا ها را نادیده گرفته است گفت: اتفاقاً یکی از نکاتی که از آن غفلت می شود درآمد پایدار مدیریت شهری است. جالب است در فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم، 190 نفر ثبت نام کرده اند. ما تصور می کردیم که درست است که ما با این ها اختلاف نظر داریم و مواضع سیاسی ما متفاوت است، اما آن ها چنین اقدامی را انجام ندهند. ولی دیدیم خیلی راحت یک اتفاق و یک عقب گرد عجیبی نسبت به اختیارات شورا ها رخ داد.
او افزود: تا بیست سال پس از انقلاب، شورا ها که در متن قانون اساسی موجود بود معلق مانده بودند. بیست سال است که داریم این قانون را اجرا می کنیم. حالا در دوره این حضرات، آقایان می آیند و متاسفانه در هر جای متن، اسم شورا هست پاک می کنند. اگر با این فرایند جلو برویم دیگر باید بگوییم شورا بی شورا و اختیارات شورا ها در قضایای متفاوت کم می شود.
این فعال سیاسی ادامه داد: بخصوص این که اخیرا شورای نگهبان هم یک تفسیری انجام داده است که معنایش این است که می خواهند شورا ها را تعطیل بکنند. خود شورای نگهبان که باید حافظ و پاسبان قانون اساسی باشد ظاهراً فصل ششم و اصل 101، 102، 103 و 107 قانون اساسی را نمی بیند. انگار چنین اصولی در قانون اساسی نیستند و شورا ها را فرزندخوانده می دانند و به فرزندی قبولش ندارند.
میرلوحی گفت: من نمی گویم مجلس یازدهم بحران ساز است. درست است که ما نقد های زیادی به مجلس یازدهم داریم و از صفر تا صدش، از شکل گیری تا فضای آن، مشارکت محدودی که رخ داد و مردمی که خانه نشین شدند و پای صندوق نیامدند مورد نقد ماست، اما نمی خواهیم مجلس را بکوبیم و همچنان امیدوار هستیم که یک روزی دوباره مجلس به صدر و رأس امور برشود.
وی افزود: ما این طور به مجلس نگاه نمی کنیم که بحران سازی می کند. اما بالاخره معنای مجلس در جهان امروز، علم سیاست و تجربه ای که جهان دارد این است که مجلس باید کننده خواست مردم باشد. قرار نیست که مجلس فقط کننده خواست حاکمیت باشد. حاکمیت که در جمهوری اسلامی الحمدالله به اندازه کافی بلندگو، امکانات، قدرت و اختیار دارد. مجلس باید زبان مردم، خواسته ها و مطالبات شان باشد. مجلس تنها کرسی و ترجمان خواست مردم است و نباید مجلس از آن ها غافل باشد. نباید از خواست و مطالبات مردم که امروز حل مسائل معیشتی و اقتصادی است غفلت کند. مجلس غیر از این هر کاری بکند بی ثمر است.
این فعال سیاسی بیان کرد: هرچند آن ها خودشان فکر می کنند دارند برای مردم کار می کنند، ولی طبیعی است که باید از رأی دهندگان و افکار عمومی بپرسند که اینگونه است یا نه؟ فهمیدن نظر مردم کاری ندارد. آن ها، چون خلاف خواست مردم اقدام می کنند؛ کارشان نتیجه عکس می دهد. اگر این ها تشخیص شان درست بود الان نباید این اتفاقات می افتاد. شش ماه است که این ها تشریف آوردند اغلب مواضع آن ها البته مواردی که بازتاب داشته است و نه آن هایی که افکار عمومی از آن ها اطلاع پیدا نکرده است؛ با واکنش منفی افکار عمومی روبرو شده است.
او افزود: این نشان می دهد متأسفانه اقدامات و مواضع آن ها با مسائل و نیاز های اصلی جامعه خیلی فاصله دارد. در شرایط کرونایی که همه جهان دارد نیازش را از محل فضای مجازی تامین می کند و اگر فضای مجازی نبود ویروس کرونا جهانی امروز را نابود کرده بود و تنها جایی که فاصله اجتماعی مردم و جامعه را تا حدی درمان و اطلاعات و ارتباطات را برقرار کرد فضای مجازی بود این ها تا می آیند به فضای مجازی گیر می دهند یا به قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مشغول می شوند. بله، ما هم سال هاست که می گوییم این قوانین باید بازنگری شوند، اما نه این که بیایند همان مختصر دریچه هایی که به روی آزادی، قانون و انتخابات رقابتی مانده بود را مسدود کنند.
وی افزود: متأسفانه این اقدامات، نشان می دهد که آن ها نتوانستند زبان و سخن گوی همه مردم باشند. البته می شد، ولی نتوانستند این کار را بکنند و تبدیل به زبان، سخن گو و مجری اراده اقلیت خیلی محدودی شدند که حتی از آن هایی هم که بهشان رأی داده بودند محدودتر بودند. چون تمام کسانی که به این ها رای دادند این طور فکر نمی کنند که بیاییم امکان حضور رقبایمان را برای همیشه از بین ببریم یا ریاست جمهوری، مجلس و شورا ها را برای آن ها محدود کنیم. الان مجلس با طرحی که درباره شورا ها دارد یا اقداماتی که تا به حال کرده 120 هزار جمعیت شورا ها را نادیده گرفته است. شوراها، جمعیت گسترده و مؤثری در کشور هستند. شما چطور از آن ها غفلت می کنید؟ متأسفانه اتفاقاتی که در جریان است پیام های خیلی نگران کننده ای منعکس و مخابره می کند.
منبع: فرارو