شناسایی کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی در کشور ، افزایش موارد کرونای آفریقایی

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، وزیر بهداشت ضمن اعلام آخرین شرایط شناسایی سویه های جهش یافته کرونا در کشور، نسبت به برگزاری تجمعات به ویژه در مراسم هایی نظیر عید فطر، هشدار داد و بر لزوم افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید نمود.

شناسایی کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی در کشور ، افزایش موارد کرونای آفریقایی

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، دکتر سعید نمکی در حاشیه نشست مجازی کارگروه وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان دنیای بهداشت در مورد معاهده بین المللی آمادگی و پاسخ به همه گیری کووید 19، گفت: امروز نشستی به شکل ویدیوکنفرانسی با مدیران شرق منطقه سازمان بهداشت دنیای و همینطور بعضی افرادی که از ژنو به آنها پیوسته بودند و وزاری بهداشت کشورهای منطقه شرق مدیترانه برگزار گردید که محبت کردند و من از جمهوری اسلامی ایران در بین سایر وزرا، اولین سخنرانی را انجام دادم.

وی گفت: بعد از هجمه کووید19 که بعد از یک قرن دنیا گرفتار چنین مشکل و فاجعه بیماری زایی شد، همه کشورها دچار تکانه ای شدند که آمادگی برای چنین هجمه گسترده ای برای همه آنها میسر نبود؛ از طرفی ساختار سازمان دنیای بهداشت در جنبه های مختلف جوابگوی این گرفتاری گسترده چه از نظر فنی و چه از نظر حمایت ها نبود.

وی اضافه نمود: در منطقه شرق مدیترانه سازمان دنیای بهداشت این نشست به عنوان اولین نشست برگزار گردید تا به مواردی توجه نمایند که مثلا اگر خدایی ننموده بازهم یک عامل گسترده تهدید نماینده دنیای، کشورها را فرا گرفت، چه کنیم و چقدر کشورها باید امکانات و تجهیزات را تهیه نمایند. سازمان دنیای بهداشت گرچه در این دوره قابلیت بالایی از خود نشان نداد اما به عنوان تنها گزینه ممکن برای پیوند کشورها در عرصه نظام سلامت باید سرپا و مقتدر بماند؛ اما ساز و کار برای این امر چیست تا سازمان بهداشت دنیای بیش از گذشته بدرخشد؟

نمکی ادامه داد: نکته مهم مطرح شده در جلسه امروز بی عدالتی گسترده در بین کشورهای فقیر و غنی است و حتی کشورهایی مثل ما که از نظر مالی شاید جزو کشورهای فقیر نباشیم اما تحریم های ظالمانه ما را تحت فشار قرار داده است . چه ساز و کاری باید طراحی کرد تا در گرفتاری های گسترده عفونی و غیر عفونی، مردم کشورها در تحریم ها دچار آسیب جدی نشوند؟ امروز به این ساز و کارها می پردازیم و ما هم نکات و پیشنهادات مهمی در 8 بند عنوان کردیم.

نمکی با تشکر از اصحاب رسانه درباره شرایط کرونا در کشور، تاکید نمود: موج چهارم با ویروس انگلیسی با همت بلند مدافعین سلامت، همت مردم و سایر دستگاه ها، لطف خداوند و دعای مردم سر تعظیم فرود آورد و به سمتی رفت که در خیلی جاها شاهد توقف و در خیلی از استان ها راستا کندی حرکت و بازگشت به آرامش نسبی را ببینیم. در این دوره میزان بیماران ما 2.5 برابر قبل بود و در بعضی استان ها تا 10 برابر پیک قبلی خیز بیماری را داشتیم؛ اما با تمهیدات اندیشیده شده شرایط مطلوب تری نسبت به پیک های قبلی طی کردیم. گزارشات مفصلی از این حرکت عالمانه در نشستی مفصل توضیح داده خواهد شد تا شیوه هایی که اتخاذ کردیم تا مردم معطل تخت نمانند، بیان گردد.

وی درباره جهش ها و موتاسیون های ویروس، اظهار کرد: متاسفانه در بعضی استان ها به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون های جدید دیگری را پیدا کردیم. گفته بودم در استان هرمزگان 3 نمونه محرز شده ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم، این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به 5 مورد و از نظر ابتلای مشکوک به 30 مورد جدید رسید که بین 35 تا 38 مورد جدید را در استان هرمزگان ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی خواهیم داشت.

نمکی ادامه داد: از هفته قبل به روسای دانشگاه علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان ابلاغ کردم تا مجموعه 3 ضلعی تشکیل دهند زیرا پارسیان، لامرد، عسلویه جاهایی بودند که باید به شدت پایش می شدند. بنابراین کمیته ای تشکیل شد و همکاران من در این 3 استان حضور فعال یافتند و خدارا شکر این موج به خوبی در حال کنترل است.

وزیر بهداشت گفت: اما مردم باید بدانند که با نزدیک شدن به عید فطر و اینکه در سال قبل هم در مناطقی مثل خوزستان و بوشهر و قسمت هایی از فارس مسائلی داشتیم و اگر مردم عید فطر را مراعات ننمایند و ما شیوع گرفتاری با ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی را در این مناطق داشته باشیم، کار بسیار بسیار سخت تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد.

وی اضافه نمود: یکی از مسائل ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی عدم پاسخ به درمان، مقاومت به درمان و از همه مهمتر اینکه بیشتر واکسن های ساخته شده در دنیا در برابر این ویروس تقریبا ناتوان هستند و توانمندی مقابله آنتی بادی این واکسن ها با ویروس موتاسیون یافته آفریقایی بسیار محدود است.

وزیر بهداشت درباره موتاسیون هندی کرونا نیز گفت: متاسفانه در این مورد هم اعلام کردیم که در حال رصد هستیم و متاسفانه موارد تایید شد و در استان قم 3 مورد تایید شده از بین هندی های استان شناسایی کردیم و داریم تمام تماس نزدیک آنها را رصد می کنیم و تمام این مجموعه را قرنطینه کردیم و در حال پایش شرایط هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در مجموعه ای که توسط کارگران هندی اداره می شد حداقل 10 مورد جدید پیدا کردیم که این 10 مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می شد برای کشور آورد. این ویروس در ماه جدید شناسایی شد و به سرعت خود را به آذربایجان غربی رسانده است که متاسفانه در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم کارگر ایرانی داشت مشاهده کردیم که بلافاصله همکارانم را فرستادم و تمام این افراد در قرنطینه اند و تمام افراد در تماس با آنها با فرماندهی بنده هر روز رصد می شوند و گزارشات لحظه ای دارم.

وی اضافه نمود: متاسفانه ویروس هر دو از نوع هیبرید است که یکی از چموش ترین ویروس هایی است که تا به امروز گزارش شده است که این نوع کالیفرنیا- هندی است. درحال رصد شرایط هستیم و نمونه هایی از آشتیان، ورامین، تهران، بیمارستان شهدای پاکدشت گزارش کردند که دیروز شخصا آنجا بودم. موارد آنالیز شده و در بین آنها با اینکه تبعه افغانستانی و بعضی کشورها داشتیم هیچ موتاسیونی یافت نشد و همه آنها واریانت انگلیسی بود.

نمکی ادامه داد: با توجه به اینکه تازه همکارانم با خستگی مفرط از گیر یک چنین موج سنگین ویروس انگلیسی خلاص شدند و کمی نفس می کشند، الان اگر دوباره به دام ویروس هندی یا هیبرید کالیفرنیایی-هندی و یا آفریقای جنوبی بیفتند، نمی توانم بر تاب آوری این نظام سلامتی قسم بخورم که این همه در 15 ماه گذشته ایستادگی نموده است. من ابزاری جز زبان تمنا و خواهش ندارم و از مردم می خواهم پروتکل ها را رعایت نمایند، با رعایت 50 یا 60 درصد وضع مطلوبی نخواهیم داشت.

وی گفت: از همکارانم خواستم در ماه مبارک رمضان که سفرها محدود است این شعله های کوچک را پیگیری نمایند که این آتش به دامن کل کشور نیفتد؛ زیرا واریانت های چموشی هستند و اگر یکی از آنها در یک کشور دیده گردد، کل کشور را در قرنطینه خاص می برند و این با وجود تعداد متنوع در چند استان اگر شعله ها به هم بپیوندند، کشوری گرفتار می گردد. پس مردم باید پروتکل هارا رعایت نمایند و مسئولین جلوی انتشار ویروس محکم بایستند. امیدوارم با همدلی و وفاق از گسترش این ویروس ها جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شناسایی کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی در کشور ، افزایش موارد کرونای آفریقایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی در کشور ، افزایش موارد کرونای آفریقایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید