افسردگی ناشی از مواد و دارو؛ علت، علائم و راه های درمان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، انگیزه - روانشناسی - ارتباطی قوی میان سوء مصرف مواد و افسردگی وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از مواد مخدر و الکل استفاده می نمایند، از ناراحتی های ذهنی و رفتاری و مسائل دیگر رنج می برند. شایع ترین مشکل روانی که بیشترین درصد از آمریکایی ها از آن شکایت دارند، افسردگی است. تظاهرات افسردگی اغلب در افرادی یافت می گردد که مواد مخدر و الکل مصرف می نمایند. استفاده از مواد مخدر و الکل باعث افزایش احساس افسردگی و حتی در برخی مواقع منجر به افزایش میزان افکار خودکشی در فرد می گردد. از این رو در این مطلب به موضوع افسردگی ناشی از مواد و دارو خواهیم پرداخت.

افسردگی ناشی از مواد و دارو؛ علت، علائم و راه های درمان

براساس تحقیقات علمی، حدود یک سوم بزرگسالانی که بحران سوء مصرف مواد دارند، با افسردگی روبرو هستند. سوء مصرف مواد با افسردگی همراه است، مخصوصاً مصرف الکل که در حال حاضر یک ماده موثر در ایجاد افسردگی است. هر نوع دارویی، حتی داروهای ضد افسردگی نیز می توانند موجب افسردگی در فرد شوند. بطور مثال، داروهای ضد افسردگی مثل هروئین و داروهای تجویزی پزشک، که برای درمان افسردگی به کار می فرایند، به کاهش لذت از زندگی و افزایش احساس افسردگی، خونسردی، بی تفاوتی، کاهش فعالیت و ناراحتی در فرد منجر می شوند.

بیشتر بخوانید: راه های پیشگیری از افسردگی

افسردگی ناشی از مواد و دارو: افسردگی، سوء مصرف مواد را تحت الشعاع قرار می دهد

افسردگی، سوء مصرف مواد را تحت الشعاع قرار می دهد؛ بطوری که بسیاری از مردم به علت احساس افسردگی، آغاز به مصرف مواد مخدر یا الکل می نمایند، بنابراین از مواد مخدر برای مقابله با افسردگی، سو استفاده می گردد. این کار نه تنها به درمان افسردگی یاری نمی نماید، بلکه نشانه های افسردگی را بدتر می نماید. حتی این مسئله موجب بروز بسیاری از مسائل دیگر می گردد که کار را برای غلبه بر آن سختتر می سازد، مگر آنکه درمان افسردگی با روش های جامع تر، روش های جایگزین و طبیعی صورت پذیرفته باشد.

بعضی از مردم احساس افسردگی نمی نمایند اما به دلایل دیگری به مواد مخدر و الکل روی می آورند. در نتیجه سوء مصرف مواد، قرار دریافت چنین افرادی در معرض افسردگی، جدی است و همین طور هنگام مصرف مواد، شرایط برای فرد بسیار بدتر خواهد شد. سوء مصرف مواد بیشتر به افسردگی منجر شده و حتی افسردگی موجود را تشدید می نماید.

برطرف افسردگی و سوء مصرف مواد

در بیشتر موارد، افسردگی را می توان با بعضی از ویتامین ها، مواد معدنی، مکمل ها، رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و همینطور زندگی با افراد خانواده و زندگی در محیط شاد، درمان کرد. مصرف دارو، حتی داروهای روانگردان که برای کاهش افسردگی (داروهای ضد افسردگی) طراحی شده اند، بهترین گزینه برای درمان افسردگی نیستند.

در حقیقت، عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی بطور واضح بیشتر است. مردم باید بدانند که افسردگی، حتی برای مدت طولانی، احساسی طبیعی است و بخشی از زندگی در شلوغی و شلوغی زندگی مدرن است. تکنیک های فوق، روش هایی کلی و طبیعی برای یاری به بیشتر افراد دارای افسردگی، است. هنگامی که در نتیجه مصرف مواد مخدر و الکل، افراد به افسردگی مبتلا می شوند، بهترین راهکار مسائل افسردگی این است که از مصرف مواد مخدر و الکل در سریع ترین زمان ممکن فاصله بگیرند. مراکز توانبخشی معتادین به مواد مخدر و الکل نیز می توانند به افراد یاری نمایند.

ارتباط بین افسردگی و اعتیاد به مواد

بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر سفری سخت است، و همین طور معتادانی که با افسردگی مبارزه می نمایند، با مسائل بیشتری در درمان روبرو هستند. افسردگی ناشی از مواد و دارو، بیماری شایعی در بین معتادان است؛ بطوری که طبق آمار، 30 تا 40 درصد از افراد مبتلا به افسردگی، از مواد مخدر استفاده می نمایند.

گاهی اوقات افسردگی منجر به اعتیاد به مواد مخدر می گردد و گاهی اعتیاد به مواد مخدر به افسردگی منجر می گردد. صرف نظر از این که چه چیزی پیش می آید، هر دو اختلال باید به طور همزمان، برای بهبودی کامل، درمان شوند. اگر افسردگی به درستی درمان نگردد و علائم افسردگی تا زمان مصرف مواد مخدر، وجود داشته باشد، فرد سلامتی خود را از دست خواهد داد.

نشانه های اعتیاد به مواد مخدر

علائم اعتیاد به مواد مخدر و افسردگی به قدری شبیه به هم هستند که نمی توان آنها را متمایز نموده وتشخیص داد. این نشانه ها عبارتند از:

  • عدم علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می بردند
  • عصبانیت، خشم و دشمنی
  • احساس پوچی، درماندگی و ناامیدی
  • تغییرات در عادات غذایی و خواب
  • ظاهر غلط انداز
  • بی قراری و هیجان
  • عدم اشتیاق و انگیزه
  • تنهایی در مدت زمان طولانی
  • کاهش یا افزایش وزن
  • به سختی فکر کردن، تمرکز کردن و به یاد آوردن
  • دردهای مزمن
  • افکار خودکشی یا مرگ

چگونه افسردگی به اعتیاد به مواد مخدر منجر می گردد؟

افسردگی یک بیماری ذهنی وحشتناک است که می تواند فرد را تنها و از دیگران دور کند، برای مقابله با آن، بعضی افراد به داروهای غیر قانونی و داروهای تجویزی روی می آورند تا احساسات دردناک خود مانند اندوه، احساس گناه یا بی ارزشی خود را درمان نمایند.

مواد مخدر می تواند راه فرار موقت را فراهم کند، اما زمانی که اثرات اعتیاد به مواد مخدر از بین می رود، احساسات بد دوباره باز می گردند. این کار می تواند منجر به استفاده بیشتر افراد از مواد مخدر گردد، تا احساس بهتری داشته باشند. در نتیجه افسردگی می تواند به اعتیاد به مواد مخدر تبدیل گردد.

چگونه اعتیاد به مواد مخدر منجر به افسردگی می گردد؟

اعتیاد به مواد مخدر باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در مغز و بدن فرد می گردد که علایم افسردگی را تقلید و تشدید می نماید. بعضی از افرادی که مواد مخدر مصرف می نمایند، ممکن است حتی درک ننمایند که افسرده هستند؛ چون علائم اعتیاد و افسردگی بسیار شبیه هم هستند. تنها زمانی که برای مدتی دارو مصرف نگردد، علائم اصلی افسردگی را می توان تشخیص داد. به همین دلیل برای افرادی که به دنبال درمان اعتیاد به مواد مخدر هستند، انتخاب یک مرکز توان بخشی معتادان، که تشخیص دوگانه اعتیاد به مواد و افسردگی را ارائه می دهد، امری بسیار مهم است.

درمان دوگانه اعتیاد به مواد و افسردگی

استفاده از دارو و افسردگی یک چرخه معیوب است که به ندرت، بدون درمان مناسب هر دو اختلال، به خاتمه می رسند. درمان تشخیص دوگانه، هم اعتیاد و هم اختلالات روانی مخصوصاً اختلالات روانی اساسی را مورد آنالیز قرار داده و به طور همزمان همه اختلالات را به وسیله درمان یکپارچه، درمان می نماید.

روش های مختلفی برای درمان بیماری های افسردگی و اختلالات همزمان وجود دارد. موثرترین درمان ها شامل ترکیبی از داروها، روان درمانی، درمان شناختی - رفتاری، گروهی و خانوادگی، سم زدایی و 12 مرحله ای هستند. بیماران برای درمان افسردگی و اعتیاد به مواد مخدر از حضور گروه های حمایتی همتا بهره مند شده و در آنجا می توانند با دیگر افراد درمان شده، ارتباط برقرار نمایند.

همزمانی افسردگی و اعتیاد با یکدیگر می تواند به ایجاد احساس تنهایی و درماندگی در فرد منجر گردد. اگر کسی را می شناسید که در حال مبارزه با اختلالات دوگانه است، همین امروز با اورژانس تماس بگیرید و به آن ها یاری کنید تا درمان مناسبی داشته باشند. اعتیاد به مواد مخدر اغلب نشانه ای از موضوعات زیربنایی است. این مسائل می توانند ناشی از مسائل دوران کودکی یا بزرگسالی، خاطرات سرکوب شده، الگوهای خانوادگی یا ترکیبی از چیزهای بسیاری باشند. درمان بالینی همراه با مشاوره و تجویز داروهای مناسب می تواند این مسائل اساسی را کشف و به بیمار یاری کند تا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را درمان کند.

منبع: مجله انگیزه

به "افسردگی ناشی از مواد و دارو؛ علت، علائم و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی ناشی از مواد و دارو؛ علت، علائم و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید