4 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تا سال آینده وارد مدار می گردد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، تهران (پانا) - معاون وزیر نیرو گفت بر اساس برنامه ها تا پیک تابستان سال آینده علاوه بر ارتقای توان واحدهای موجود حدود چهار هزار مگاوات نیروگاه تازه حرارتی نیز وارد مدار گردد.

4 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تا سال آینده وارد مدار می گردد

به گزارش وزارت نیرو، همایون حایری در همایش فرصت های سرمایه گذاری افزایش ظرفیت عملی در حوزه فراوری نیروی برق حرارتی با اشاره به آخرین شرایط نیروگاه های فراوری برق، اضافه نمود: در حال ظرفیت منصوبه مجموع نیروگاه های ایران به 86 هزار و 215 مگاوات رسیده که از این مقدار 69 هزار و 622 مگاوات آن سهم نیروگاه های حرارتی است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا نیمه آذرماه 95 درصد برق کشور به وسیله نیروگاه های حرارتی فراوری شده است، گفت: در این بازه زمانی سهم این واحدها در تامین برق مورد احتیاج مشترکان 257 میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پیک سال آینده در 286 واحد نیروگاهی کشور طرح های ارتقای توان فراوری به ظرفیت یک هزار و 113 مگاوات اجرایی می گردد، گفت: این طرح ها شامل نصب سیستم خنک کاری هوای ورودی توربین های گازی به روش مدیا و تراکم مرطوب، ارتقای توربین های گازی به روش های MAP2b، CT60 و نظایر آن ها، ارتقای واحدهای گازی به روش Maptune+EMS، افزایش توان واحدهای گازی به روش +IGV و افزایش فراوری در واحدهای بخار سیکل ترکیبی به روش HRSG additional firing خواهد بود.

حایری با اشاره به مشوق های پیش بینی شده برای اجرای این طرح ها، گفت: به تمامی واحدهای نیروگاهی که نسبت به ارتقای پایدار ظرفیت فراوری با استفاده از روش هایی مانند ارتقا و بهینه سازی پره های توربین، خنک کاری هوای ورودی و... اقدام نمایند به تناسب افزایش ظرفیت مطمئن نیروگاهی، گواهی ظرفیت اعطا خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو تاکید نمود: بعلاوه در واحدهایی که توربین های گازی آن به روش های MAP2b، CT60 و نظایر آن ها ارتقا یابد، علاوه بر تخصیص گواهی ظرفیت مطمئنه به مقدار افزایش ظرفیت ناشی از ارتقا، امکان فروش برق به صنایع با نرخ های مشابه از زمان اتمام پروژه تا انتهای سال 1401 فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: برای واحدهای نیروگاهی که تا ابتدای خردادماه 1401 نسبت به افزایش جزئی توان فراوریی به وسیله روش های نظیر ارتقای واحدهای گازی به روش Maptune+ EMS، افزایش توان واحدهای گازی به روش +IGV، افزایش فراوری در واحدهای بخار سیکل ترکیبی موجود به روش HRSG additional firing و... اقدام نموده و تایید مربوطه را اخذ نمایند، ضریب تشویقی بهای آمادگی در سه ماهه خرداد، تیر و مرداد سال آینده پس از تایید هیئت تنظیم بازار برق ایران اعمال خواهد شد.

حائری با اشاره به کوشش صنعت برق حرارتی برای کاهش ناترازی فراوری و مصرف برق شبکه در پیک سال آینده به وسیله اجرای طرح های افزایش ظرفیت نیروگاه های سطح کشور، تاکید نمود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر شده است تا پیک تابستان سال آینده علاوه بر ارتقای توان واحدهای موجود حدود چهار هزار مگاوات نیروگاه نو حرارتی نیز وارد مدار گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "4 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تا سال آینده وارد مدار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی تا سال آینده وارد مدار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید