چرا خودروسازان گاوداری دارند؟

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، در روزهای گذشته خبری منتشر شد که ایران خودرو مالک یک گاوداری است. این موضوع حتی با واکنش علیرضا سلیمی، نماینده مجلس نیز روبرو شد.

چرا خودروسازان گاوداری دارند؟

او در توئیتی نوشت: وقتی فلان خودروساز به جای تحقیق و توسعه بخش پژوهش و تحقیقات این صنعت، گاوداری دارد، نتیجه آن روشن است!

این خودروساز در پی افزایش کیفیت شیر گاو است یا کیفی سازی صنعت خودرو ؟!

البته در پی این خبر بار دیگر این حقیقت مورد توجه نهاده شد که خودروسازان دارای منابع عایدیی هستند که به صنعت خودروسازی هیچ ارتباطی ندارند.

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: مشکل صنعت خودروسازی ایران این است که بنگاه داری صنعتی به بنگاه داری غیرصنعتی تبدیل شده است.

او اضافه کرد: خودروسازان مشغول فعالیت هایی هستند که هیچ ربطی به حوزه خودروسازی ندارد؛ مانند بیمه، آژانس هواپیمایی و باشگاه داری.

حسن خسروجردی، رییس اتاق ایران و شرق آفریقا نیز در همین مورد به ایلنا گفته است: ایران خودرو و سایپا می خواستند که به حوزه نفت وارد شوند و با تاسیس شرکت در این زمینه عایدیزایی نمایند.

بده بستان های غیرمالی

مصطفوی، کارشناس بازار خودرو در ادامه گفتگوی خود با وبلاگ آقای عابدی تاکید نمود: در چنین مواردی، در خودروسازی ها، بده بستانی صورت می گیرد و این بده بستان ها معمولا مالی نیستند.

به گفته این کارشناس، گاه حتی بحثی سیاسی در پشت آنها جریان دارد. او اضافه کرد: هیچ فاکتور مالی و یا سهام داری در این مواقع مطرح نیست.

مصطفوی بیان نمود: اگر بحث مالی بود، خودروسازان آن گاوداری ها را می فروختند و بدهی انباشته خود را پرداخت می کردند.

در جهان سابقه دارد؟

این کارشناس بازار خودرو بیان نمود: ممکن است شرکت های بزرگ خودروسازی جهان مالک این موارد باشند اما این شرکت ها در کشورهای پیشرفته فعالیت می نمایند.

به گفته او، آنها ابتدا خودروهای با کیفیت فراوری و از این طریق کسب عایدی دارند، سپس بر اساس مازاد عایدی خود در فعالیت های غیر صنعتی نیز وارد می شوند.

این کارشناس ادامه داد: در خصوص شرکت های خودروسازی کشور که خودروی با کیفیت فراوری نمی نمایند، قیمت های رقابتی ندارد و از بعد مالی نیز سودده نیستند، بنگاه داری غیرصنعتی تنها موجب هدر دادن منابع می گردد.

مصطفوی گفت: در شرکت های خودروسازی با انبوهی از فعالیت های غیرمرتبط با خودرو روبرو هستیم که این شرکت ها، در طی دوره های مختلف، به آن ورود نموده اند.

او اضافه کرد: بخشی از این شرایط، به علت زد و بندهای سیاسی و عدم نظارت و مدیریت صحیح بر منابع بوده است.

مصطفوی تاکید نمود: نتیجه هم کمبود نقدینگی خودروسازان است که بدهی های خود را نمی توانند پرداخت نمایند، اما با این حال مشغول فعالیت های غیرصنعتی زیادی هستند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: حتی بعضی فعالیت های مرتبط این شرکت ها زیان ده هستند. برای مثال خودروسازها شرکت بیمه دارند؛ در صورتی که کار خودروساز بیمه نیست. به گفته او، خودروساز باید خودروهای خوب و با کیفیت فراوری کند و به فروش برساند.

حضور آقازاده ها در شرکت های غیرمرتبط؟

مصطفوی در ادامه گفت: هنگامی که شرکت های زیرمجوعه خودروسازی را می بینیم، بسیاری از آقازاده ها و افراد سفارشی در آن فعالیت می نمایند و عایدی خوبی بدست می آورند.

این کارشناس تاکید نمود: حال خودروسازها به علت حضور این افراد نمی توانند این شرکت ها را منحل نمایند.

این کارشناس گفت: اما مدیران عامل خودروسازان به علت ترس از دست دادن جایگاه خود، نمی خواهند وارد بازی های مافیا، فساد و مسائل سیاسی شوند و به همان شکل زیان ده به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گفته مصطفوی، آنها خود را مدیون بازی های سیاسی می دانند و به همین دلیل وارد چنین دعواهایی نمی شوند.

فساد و رانت در صنعت خودروسازی

او گفت: مدیران عامل این شرکت ها، در گفتگوهای خود از رانت، فساد و آقازاده ها صحبت نمی نمایند چون خود را مدیون این ساختار می دانند.

مصطفوی ادامه داد: این در حالی است که مدیران عامل باید برای تمام فعالیت ها و اتفاقات در جریان شرکت ها جوابگو باشند.

او اضافه کرد: چالش اصلی صنعت خودرو این است که ساختار سیاسی و فاسد رانتی حاکم بر آن باعث شده در نتیجه در این صنعت، نوآوری و توسعه دیده نمی گردد.

به اعتقاد مصطفوی کشور صنعت خودروسازی ندارد و شرکت های خودروسازی ایران در واقع مونتاژنماینده هستند.

این کارشناس تاکید نمود: همه این عوامل نتیجه ساختار فاسد، رانتی، سیاسی و شبه دولتی است.

آخرین خبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ آقای عابدی بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "چرا خودروسازان گاوداری دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خودروسازان گاوداری دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید