طرح وان به جای سهمیه بندی بنزین

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، دو ماه بعد از اعلام آنالیز طرحی با عنوان وان برای جامعیت بخشی به سهمیه بندی بنزین و ارائه یارانه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس از برطرف بعضی ایرادهای طرح و قرارگرفتن آن در دستور کار اطلاع داد.

طرح وان به جای سهمیه بندی بنزین

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، فریدون عباسی اواخر مردادماه از وصول این طرح توسط مجلس از بعضی نخبگان اطلاع داد. طبق این طرح سهم افراد از یارانه بنزین و سایر حامل های انرژی در قالب وان به سرپرست خانوار اعطا می گردد. فرد می تواند سهمیه وان دریافتی را طی ماه با مصرف انواع انرژی مصرف کند یا آن را (یا مازاد آن) در بورس بفروشد و پول نقد دریافت کند.

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دیروز در مورد این طرح گفت: طرح سهمیه بندی تمام حامل های انرژی با عنوان طرح وان مخفف واحد انرژی را مجموعه ای از صاحب نظران در بخش انرژی ارائه کردند و در دستور کار کمیسیون نهاده شد.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به مصرف بهینه به جای آن که صرفا بنزین سهمیه بندی گردد باید اقدام به سهمیه بندی همه حامل های انرژی شامل برق، آب، گاز، بنزین، گازوئیل و نفت سفید کرد، بنابراین برای تحقق این ایده، طرحی جامع با عنوان وان آماده شده، اما هنوز به مرحله اعلام وصول نرسیده است.

عباسی با بیان اینکه براساس این طرح به هر فرد، مقداری وان داده می گردد توضیح داد: در واقع یارانه ای که دولت می خواهد به هر فرد بدهد به شکل وان خواهد بود.

وی ادامه داد: اشکالات طرح اولیه معین شده و پس از آنالیز در کمیسیون به شکل لایحه یا مستقیم اعلام وصول می گردد یا مجلس به دولت آن را ارائه می نماید تا از دولت به مجلس ارسال گردد و در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا خبر اختصاص ماهانه 50 وان به هر فرد صحت دارد، اضافه کرد: این طرح در صورت تصویب اجرا می گردد و مراحل آزمایشی تا تکمیل فرآیند طرح نباید خدشه ای به جامعه وارد کند و هنوز سهمیه هر فرد برای هر حامل انرژی معین نیست و عدد 50 وان به عنوان مثال فرضی بوده نه این که به هر شخصی این میزان تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است بسیاری از صاحب نظران نحوه فعلی تخصیص یارانه به صاحبان خودرو و سایر مصرف کنندگان سوخت و انرژی را غیرعادلانه می دانند. در روش فعلی افراد فاقد خودرو سهمی از یارانه بنزین ندارند. اما صاحبان چند خودرو سهم چندبرابر دارند. همچنین صاحبان چند خانه یا ویلاهای لوکس بهره بسیار بیشتری از یارانه آب و گاز و برق می برند.

تایید طرح تهاتر نفت با کالا توسط روحانی

وزیر نفت از موافقت رئیس جمهور با طرح تهاتر به وسیله واردات کالا در ازای صادرات نفت اطلاع داد. به این ترتیب طرحی که در نشست رئیس مجلس با چند مقام مالی دولت مطرح شده بود و روز چهارشنبه اجرای آن توسط رئیس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی شد، به گفته وزیر نفت، مورد موافقت رئیس جمهور نیز نهاده شده است.بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشستی مشترک با وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد وزارت نفت برای ایجاد پنجره ای واحد به منظور واردات کالا به وسیله صادرات نفت، گفت از هفته آینده کار عملیاتی را شروع می کنیم.

منبع: خراسان نیوز

منبع: تجارت نیوز

به "طرح وان به جای سهمیه بندی بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح وان به جای سهمیه بندی بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید