آنکارا، درخواست آمریکا در مورد کشیش زندانی را نمی پذیرد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، کالین در گفت و گو با خبرگزاری رویترز در واکنش به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی ترکیه به علت زندانی شدن کشیش آمریکایی و تحریم ترکیه افزود: مساله زندانی شدن آندرو برانسون در ترکیه یک موضوع حقوقی است.

آنکارا، درخواست آمریکا در مورد کشیش زندانی را نمی پذیرد

وی تاکید کرد: درخواست آمریکا برای آزادی وی بدون در نظر دریافت روند قضایی، غیر قابل قبول است و مقامات ایالات متحده نباید آن چه را که خود توانایی انجام آن در داخل آمریکا را ندارند(آزادی مدیر هالک بانک ترکیه زندانی شده در آمریکا)، از کشورهای دیگر درخواست کنند.

وی اظهار کرد: روحانی بودن برونسون، دلیلی بر بی گناهی و معصومیت وی نیست و دستگاه قضایی ترکیه مرجع تصمیم گیری در این زمینه است و به همین علت آمریکا و کشورهای دیگر باید به حکمی که توسط دستگاه قضایی ترکیه صادر خواهد شد، احترام بگذارند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ارتباط با پرونده محمد حاکان آتیلا معاون هالک بانک ترکیه زندانی در آمریکا نیز گفت: صدور حکم ناعادلانه علیه وی به رغم آشکار بودن نقشه گروه کودتاگر گولن علیه او آشکار شد.

وی اتهامات آمریکا در مورد هالک بانک و مدیران آن را بی اساس خواند و با غیرقابل قبول خواندن آسیب رسانی به بانکداری دولتی ترکیه اضافه نمود: هدف از این اقدام، آشکار سازی موضوعات مربوط به تحریم های ایران نیست، بلکه بی اعتبار کردن نهادها و شخصیتهای معتبر و حریم آنها بوده و ترکیه از این روند به شدت ناراحت است.

کالین با اشاره به اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در ارتباط با وضعیت اقتصادی ترکیه و سرمایه گذاری های اخیر قطر اضافه نمود: اظهارات وی نشانگر وضعیتی وخیم بوده و به نوعی اذعان به این مساله است که دولت ترامپ، یک کشور هم پیمان ناتو را در راس حملات اقتصادی قرار داده است و این مساله تنها به ترکیه محدود نمی شود.

وی ادامه داد: دولت ترامپ تا به امروز در مورد کشورهای دیگری مانند مکزیک، کانادا، چین، روسیه، ایران و اتحادیه اروپا و آلمان نیز همین موضع را در پیش گرفته و می خواهد با افزایش اقتصادیات و تحریم ها یک جنگ جهانی تجاری را آغاز کند.

وی همچنین اضافه نمود: این اقدامات مغایر قوانین بازار آزاد و سازمان تجارت جهانی بوده و به همین دلیل ترکیه، هند، چین، سوئد، نروژ، کانادا، روسیه، مکزیک و اتحادیه اروپا از آمریکا به دلیل افزایش تعرفه های گمرکی آلومینیوم و فولاد در دادگاه بین المللی سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند.

وی اقدامات دولت آمریکا را یک مساله جهانی خواند و گفت: مشکل ترکیه با آمریکا، بخشی از مسائل دولت ترامپ با سایر جهان است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با بیان این که ترکیه هرگز قصد آغاز جنگ تجاری با هیچ کشوری در جهان را ندارد، اضافه نمود: ترکیه در مقابل حملاتی که علیه اقتصاد و مراجع قضایی خود سکوت نکرده و در مقابل چنین رویکردی به طور هماهنگ با سایر کشورهای جهان عمل و از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

وی اعلام نمود: اظهاراتی که در حمایت از ترکیه عنوان می شود، نشانگر این است که آنکارا در راستا درستی حرکت می کند و در همین زمینه تصمیم کشور قطر برای سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در ترکیه، در بازار کشور تاثیر خوبی داشته است.

کالین با تاکید بر اهمیت حمایت کشورهایی مانند آلمان، ایران، فرانسه، ایتالیا، چین و روسیه از ترکیه در شرایط کنونی اظهار کرد: گام هایی که برای رفع حملات علیه لیره ترک برداشته شده، نتایج خوبی داده و وزارت خزانه داری و دارایی و نهادهای مرتبط به اقدامات خود در این زمینه ادامه خواهند داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین در مورد مواضع اخیر آمریکا در قبال ترکیه اضافه نمود: این نوع مواضع سیاسی، حقوقی و اقتصادی در اصول متحدان جایگاهی نداشته و مغایر با اصول تشکیل ناتو است و اکثر اعضای ناتو نیز از این رویکرد آمریکا ناراضی هستند.

به گزارش ایرنا، تنش در روابط آنکارا ـ واشنگتن بر سر زندانی شدن کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه از سه هفته پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تداوم تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکی به بازار ترکیه به ویژه بازار معاملات ارز این کشور شده و موجب کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی شد به طوری که هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت 6.08 لیر و هر یورو نیز به قیمت 7.03 لیر به فروش می رسد که حدود 10 درصد کمتر از بالاترین رقم ثبت شده است.

مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی به بیش از 65 درصد و در برابر یورو به بیش از 55 درصد رسیده است.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه شهر ازمیر ترکیه سه هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

واشنگتن به علت آزاد نشدن کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.

رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه ترکیه، رییس جمهوری آمریکا در اقدامی دیگر، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها اضافه نمود.

جمعه گذشته برای سومین بار، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این کشیش، درخواست آزادی وی را رد کرد.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا بر اساس حکم اولیه به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر سه هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شاقتصادی که از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده ان را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.

منبع: انتخاب

به "آنکارا، درخواست آمریکا در مورد کشیش زندانی را نمی پذیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا، درخواست آمریکا در مورد کشیش زندانی را نمی پذیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید