عدم همراهی سران جی هفت با ترامپ، آشفتگی ترامپ در نشست فرانسه

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، خبرنگاران- گروه بین الملل: سایت تحلیلی دفنس وان اخیرا مقاله ای با قلم پیتر نیکلاس با عنوان متحدان امریکا بدون ترامپ به کار خود ادامه می دهند منتشر کرده است. نویسنده این مقاله معتقد است که متحدان امریکا دیگر با تصمیمات ترامپ در خصوص موضوعات مهم دنیا مانند تغییرات آب و هوا، ایران و .. همراهی نمی نمایند.

عدم همراهی سران جی هفت با ترامپ، آشفتگی ترامپ در نشست فرانسه

ترجمه مقاله در ادامه آمده است.

چشمگیرترین عکسی که از اجلاس سران گروه جی هفت در بیاریتز فرانسه ظاهر شد وجود یک جایگاه خالی در نشست مربوط به تغییرات آب و هوایی بود. این جایگاه خالی متعلق به رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ در نشستی که رهبران دنیا در خصوص تغییرات آب و هوا صحبت کردند - مسئله ای که در صورت عدم کنترل، می تواند بخش هایی از کره زمین را غیرقابل سکونت کند- بود.

کاخ سفید در این رابطه بیانیه ای را منتشر نمود و ادعا کرد ترامپ در آن موقع مشغول صحبت با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و نارندرا مودی نخست وزیر هند بود و وقت مصاحبه در خصوص تغییرات آب و هوا را با دیگر اعضاء نداشت. این در حالی است که وی وقت حضور در این نشست را داشت. باید گفت که دیگر سران نیز متوجه بی تفاوتی ترامپ به مسئله تغییرات آب و هوا شده، منتظر وی نبودند و با وجود غیبت او به مصاحبهی خود ادامه داده و جلسه را پیش بردند. روندی که در حال تبدیل شدن به یک هنجار بین المللی بوده و متحدین امریکا نیز دیگر خواستار همراهی با تصمیمات متناقض وی نیستند.

در نشست جی هفت 2019 سران کشورهای صنعتی آشکارا از توافق با ترامپ در خصوص تجارت، آب و هوا و حتی اینکه آیا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دوست یا دشمن است، چشم پوشی کردند.

رهبران جی هفت خاتمه اجلاس را با بیانیه ای مشترک که منعکس نماینده ارزش های مشترک و استراتژی جهت مقابله با مسائل آزار دهنده است اعلام نمودند. این رهبران از خاتمه نشست کانادا در سال گذشته زخم خوردند زیرا در خاتمه نشست سال گذشته ترامپ از بیانیه نهایی نشست خارج شد و بعد از ترک کانادا به نخست وزیر جاستین ترودو، میزبان اجلاس، توهین کرد. این در حالی است که بعد از نشست بیاریتز فرانسه چنین اتفاقی رخ نداد. اکنون همتایان ترامپ به طور آشکارا نشان دادند اگر امریکا مایل به شراکت با آنها نیست، بدون واشنگتن این راستا را ادامه می دهند.

باید گفت که ترامپ در طی دو سال اخیر موضع تندی علیه ایران اتخاذ نموده و از توافقی که دولت اوباما با تهران امضاء نمود، بدون دلیل قانع نماینده خارج شد. او در صدد ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران با اعمال تحریم های شدید بوده و خواستار تضعیف اقتصاد این کشور است. دیگر سران جی هفت با اقدامات امریکا علیه تهران مخالف بوده و کوشش می نمایند از شدت تنش ها میان ایران و امریکا بکاهند.

به همین دلیل امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، از وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف جهت حضور در حاشیه اجلاس و مذاکره خصوصی با وی با هدف کاهش تنش های تهران با غرب دعوت نمود.

در این رابطه دیپلماتی فرانسوی به روزنامه گاردین گفت: رئیس جمهور فرانسه همچنان به توافق هسته ای ایران که ترامپ از آن خارج شده، پایبند بوده و می خواهد مطمئن گردد ایران به مفاد توافق نامه احترام می گذارد.

این در حالی است که ترامپ همچنان به دنبال ترغیب همتایان جی هفت خود جهت بازگشت مجدد روسیه به این گروه بود که عضویت آن پس از حمله مسکو به اوکراین به حالت تعلیق درآمده است. نظر ترامپ این است که حضور روسیه در حل اختلافات میان اعضاء مفید خواهد بود.

ترامپ در کنفرانس خبری با ماکرون گفت: بسیاری از مردم می گویند حضور روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ مفید خواهد بود زیرا حضور آن در گروه بهتر از عدم حضور آن در گروه است.

دیگر رهبران گروه در خصوص این استدلال سکوت نموده و حتی جانسون نخست وزیر انگلیس - جدید ترین دوست ترامپ - نیز با وی در این مورد همراهی نکرد.

به نظر می رسد ترامپ از حضور در نشست بیاریتز چندان مسرور نبود و برخی مواقع پریشان به نظر می رسید. به هر حال نشست سال آینده جی هفت در امریکا برگزار خواهد شد و ترامپ به عنوان میزبان، آزادانه می تواند از مهمانان از جمله پوتین دعوت کند و جهت بازگشت روسیه به این گروه کوشش کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "عدم همراهی سران جی هفت با ترامپ، آشفتگی ترامپ در نشست فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم همراهی سران جی هفت با ترامپ، آشفتگی ترامپ در نشست فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید