سازماندهی تعطیلات پنجشنبه ها گامی بلند در توسعه گردشگری داخلی

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، خبرنگاران/یزد دکتری مدیریت گردشگری و رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد بر ساماندهی تعطیلات رسمی کشور و تاثیر تعطیلات پنج شنبه ها در توسعه گردشگری داخلی و حفظ صنعت گردشگری با وجود مسائل عدیده تاکید نمود.

سازماندهی تعطیلات پنجشنبه ها گامی بلند در توسعه گردشگری داخلی

مهدی باصولی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ آقای عابدی، با اشاره به تاثیر مثبت تعطیلات پنج شنبه ها در توسعه توریستی داخلی، اظهار کرد: سازماندهی و ساماندهی تعطیلات رسمی، مسئله ای است که در رونق توریستی داخلی تاثیر مثبتی دارد چرا که در حال حاضر، کشورمان دارای تعطیلات پراکنده زیادی است که لزوماً در بازه های زمانی مشخصی نیستند تا بتوانند منجر به فراهم شدن امکان سفر در این بازه های زمانی شوند.

وی در خصوص تاثیر سوء تعطیلات متوالی و پراکنده در کشورمان توضیح داد: بعضی از تعطیلات مانند ایام نوروز که به صورت متوالی قرار گرفته اند، منجر به ایجاد پیک سفر و مسافرت جمعیت زیادی در کشور می گردد که در نتیجه تراکم مسافر و اثرات توریستی منفی آن نیز زیاد است چرا که با توریستی انبوه مواجهه می شویم که در این صورت احتمال آسیب به محیط زیست و موارد دیگری مانند رعایت نکردن ظرفیت تحمل منطقه و زیرساخت های مختلف توریستی و فرهنگی را به دنبال دارد.

باصولی با بیان این که می توان جمعیت توریست را در طول سال و در تعطیلات مشخصی مانند پنج شنبه ها توزیع کرد، گفت: با کم شدن تراکم جمعیت، ظرفیت تحمل منطقه نیز رعایت و در نتیجه آسیب کمتری به زیرساخت ها وارد می گردد.

وی اضافه کرد: اگر در یک بازه زمانی زیرساخت های توریستی نتوانند جوابگوی تراکم مسافران باشد با مسائلی مانند کمبود اماکن اقامتی روبرو می شویم ولی تقسیم بازه زمانی مختلف برای توریستی در طول سال، منجر به توزیع جمعیت در اماکن و زیرساخت های توریستی می گردد.

رئیس جهاددانشگاهی استان یزد احیای متوازن جاذبه ها و انواع توریستی در استان ها را مستلزم وجود تعطیلات و بازه های زمانی تعطیلی مشخصی دانست و گفت: بعضی از جاذبه های توریستی به دنبال عواملی مانند اقلیم و آب و هوا از لیست مقاصد توریستی خارج می شوند که استان یزد نیز نمونه شاخص این شرایط را در ایامی مانند تعطیلات تابستانه خود است اما با رسمیت دادن به تعطیلات پنجشنبه ها، یزد می تواند در طول سال پذیرای توریستان باشد.

پایه گذار رشته دکترای توریستی در یزد: تعطیلات پنج شنبه ها لازمه احیای متوازن جاذبه های توریستی در یزد است.وی رونق توریستی داخلی در شرایط فعلی کشور را مستلزم توجه و جدی دریافت بستر تعطیلات پنج شنبه ها گفت و گفت: این تعطیلات بستری است تا علاوه بر توزیع توریست در طول سال، توریستی داخلی نیز رونق بیشتری بگیرد و با وجود مسائل عدیده پیش روی صنعت توریستی به خصوص در حوزه بین المللی و خارجی، اقتصاد توریستی به یاری کشور بیاید.

این فعال توریستی با تاکید بر این مسئله که تعطیلات پنج شنبه ها در کشور می تواند بستری برای تعریف تورهای توریستی مشخصی باشد، گفت: تدارک تورهایی خاص برای آخر هفته متناسب با هر شهر و استان، نه تنها توسعه مالی کشور در بحران ها و پس از آن را فراهم می نماید بلکه منجر به افزایش نشاط اجتماعی خواهد شد لذا دولت باید پنج شنبه ها را به عنوان فرصتی طلایی در صنعت توریستی در نظر بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سازماندهی تعطیلات پنجشنبه ها گامی بلند در توسعه گردشگری داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازماندهی تعطیلات پنجشنبه ها گامی بلند در توسعه گردشگری داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید