حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ های وحشی دنیا

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، کوچکترین و نادرترین قوچ های وحشی دنیا در قطب صنعت استان فارس در زیر سایه حمایت های مردمی روزگار می گذرانند.

حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ های وحشی دنیا

به گزارش خبرنگار از ، شهرستان لامرد استان فارس در مجاورت بنادرجنوبی ایران قرار گرفته است، وجود منابع عظیم گاز، تاسیس و راه اندازی پالایشگاه گازی پارسیان در جوار این شهرستان، نزدیکی به پالایشگاه عظیم عسلویه و دسترسی آسان به آب های آزاد خلیج فارس، تاسیس کارخانه سیمان و کارخانه ذوب آلومینیوم جنوب از جمله عواملی هستند که این منطقه را به یک قطب مالی صنعتی تبدیل نموده است.

با وجود پیشرفت های صنعتی این شهرستان، مردم این دیار گرراستای نسبت به طبیعت بی تفاوت نیستند و برای حفاظت از طبیعت زیبا و تنوع حیات وحش این شهرستان گرراستای صنعتی کوشش می نمایند.

سلمان پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لامرد یکی از راه چاره های اساسی و ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست را مشارکت های مردمی برشمرد و گفت: مردم برترین حافظان محیط زیست هستند و مشارکتشان در این امر راه چارهی ارزشمند در فرهنگ سازی است.

این مقام مسئول از چندین انجمن مردم نهاد فعال در عرصه های محیط زیست نام برد که درشهرستان لامرد فعالیت می نمایند و نقشی ارزشمند در حفاظت از محیط زیست دارند.

سلمان پور برای اهمیت اثر بخشی فعالیت های مردمی و یکی از دستاورد ها به این نکته اشاره نمود که بسکمک از شکارچیان لامردی تفنگ را برزمین گذاشتند و حالا خودشان در حفاظت از حیات وحش می کوشند.

او از حسین کیمیایی نام برد که زمانی از شکارچیان ماهر لامردی بود، ولی حالا خود به اسم قرقبان انجمن حیات وحش سادول فعالیت دارد.

کیمیایی خشنود است که این فرصت را دارد تا در جهت جبران اشتباهاتی که در 30 سال شکارچی بودن نموده بکوشد.

این شکارچی زبردست که خود اسحله را کنار گذاشته همه کوششش این است که به دیگر شکارچیان هم بگوید: راهی که می فرایند اشتباه است، حیوانات زبان بسته هم حق زندگی دارند.

کیمیایی می گوید: باتمام وجودم به حیات وحش و طبیعت خدمت می کنم به اسم کسی که تمام این منطقه را مثل کف دست می شناسد تسلیم طبیعت شدم تا آن کوتاهی هایی را که در حقش روا داشتم جبران کنم.

به گفته خودش مثل کف دست طبیعت لامرد را می شناسد و حالا که قرقبان انجمن حیات وحش سادول است این امید را دارد که همگام با دیگر اعضای گروه بتوانند با فرهنگ سازی در حفظ و احیای طبیعت گام بردارند و مانعی برای شکار حیات وحش باشند.

قرقبان انجمن حیات وحش سادول خشنود است که اگر روزی همگان او را به اسم شکارچی می شناختند امروز بسکمک از شکارچیان منظقه او را به اسم قرقبان می پذیرند و او با تجربه ای که دارد می داند با یک شکارچی چگونه باید سخن بگوید و چطور باید محافظ حیات وحش باشد.

عباس حسینی که کارشناس ایمنی بهداشت و محیط زیست است و در مجتمع کارخانه آلومنیوم لامرد فعالیت دارد، گفت: از سال 96 فعالیتم را به اسم یکی از نفرات اصلی هیات مدیره انجمن حیات وحش سادول با این تشکل مردمی در کنار دیگر اعضا آغاز کردم.

او انگیزه فعالیت خود را علاقه شخصی به حیات وحش و حفاظت از گونه های جانوری در برابر شکار بی رویه اسم کرد و اضافه کرد: گذراندن وقت در طبیعت با این انگیزه برایم آرامش بخش و لذت بخش است و باعث می شود با روحیه ای بالا راستا زندگی را ادامه دهم.

حسینی با بیان این که رشته کوه سادول، واقع در جنوب لامرد، این شهرستان استان فارس را از استان هرمزگان جدا می نماید،گفت: منطقه کوه سادول دارای پوشش درختی همانند بنه و بادام کوهی فراوان در کنار چشمه ها و آبشار های بسیار زیبا و مثال زدنی دارد.

این کارشناس ایمنی بهداشت و محیط زیست از دیگر پوشش های گیاهی کوه به دارو های گیاهی نظیر آویشن، اسطوخدوس، پونه، آنغوزه و چندین داروی گیاهی ناب و کم نظیر اشاره نمود و گفت: تاقدیس سادول به اسم یکی از ویژه ترین تاقدیس های زمین شناسی کشور همیشه مورد توجه زمین شناسان و کارشناسان است.

این فعال محیط زیست درباره حیات وحش سادول گفت: علاوه بر قوچ و میش مینیاتوری لامرد این کوه زیستگاه حیواناتی نظیر پلنگ، عقاب دوبرادر، سمور خاکستری که از گونه های کمیاب هستند و حیواناتی همانند، کل و بز، کفتار راه راه، شغال زرد، شغال پشت سیاه، گراز، کبک، تیهو، گرزه مار، افعی شاخدار، خرگوش و انواع پرندگان است.

عضو انجمن حیات وحش سادول درباره دستاورد فعالیت شان در این منطقه گفت: ما فعالیتمان را با هدف جلوگیری از انقراض و احیای گونه با ارزش قوچ و میش مینیاتوری لارستان از سال 96 در محدوده ارتفاعات تابناک و کوه سادول لامرد آغاز کردیم و با گشت های مکرر و منظم و همچین فعالیت های فرهنگی در بین شکارچیان از شکار بی رویه این گونه جلوگیری کردیم تا اینکه بعد از این فعالیت های مداوم و همکاری نیرو های مردمی تعداد قوچ و میش مینیاتوری کوه سادول را از گله های چهار الی پنج تایی به گله های چهل تایی رساندیم.

به گفته او فعالیت این تشکل مردمی باعث شده از چرای بی رویه دام در این منطقه جلوگیری و برداشت بی رویه دارو های گیاهی تقریبا خیلی کمتر شود و مهمتر از همه شکار به زیر پنج درصد رسیده است.

حیواناتی نظیر کبک، تیهو، قوچ و میش، کل و بز، تشی، کفتار، گراز و ... زیاد تر شدند و احساس امنیت می نمایند.

برگزاری نشست های صمیمی با شکارچیان و ارشاد آن ها و حتی جذب شکارچیان در انجمن و همراه ساختن آن ها جهت گشت زنی و پایش ها و بعلاوه پخش کلیپ هایی از تنوع زیستی کوه سادول در تلویزیون شهری در میدان اصلی شهر، فعالیت در فضای مجازی، ساختن صندوق های کمک به حیات وحش، برگزار مسابقات تیراندازی میان شکارچیان از جمله اقداماتی است که اعضای این گروه برای فرهنگ سازی انجام می دهد.

حسینی با بیان این که در محوطه کوه سادول باحضور بیش از حد توریست روبه هستند، گفت: این محدوده حفاظتی به اسم منطقه ای خوش آب و هوا و مورد توجه توریستان بسکمک است که آن ها باید از فرمانداری و حراست شرکت نفت زاگرس جنوبی مجوز تردد بگیرند. این دو ارگان می توانند لااقل در فصل زایش حیوانات به مردم مجوز تردد به منطقه را ندهند.

از دیگر خواسته های این تشکل این است که وقتی شکارچی متخلفی را معرفی می نمایند مسئولان اداره حفاظت محیط زیست با قاطعیت برخورد نمایند و دادگاه هم با قاطعیت حکم را صادر و اجرا کند.

از طرف دیگر به گفته این فعال محیط زیست اداره منابع طبیعی هم باتوجه به حساس بودن منطقه نباید مجوز چرای دام در این محدوده را صادر کند چراکه علاوه بر نابودی پوشش گیاهی، استفاده از آبشخور مشترک می تواند عامل سرایت بیماری بین وحوش شود.

اهمیت ارزشمند بودن فعالیت های انجمن حیات وحش سادول از آنجا معین می شود که این گروه حافظان گونه های ناب و نادر حیات وحش به ویژه قوچ لارستان هستند.

به گفته جواد نظری کارشناس ارشد محیط زیست که به اسم عکاس حیات وحش در این زمینه پژوهش می نماید در ایران دو گونه خالص یعنی قوچ اوریال و قوچ ارمنی وجود دارد و دیگر قوچ های ایرانی ناشی از ترکیب با قوچ های دیگر به وجود آمده اند. بعضی قوچ لارستان راهم گونه خالص می دانند که البته سر این مطلب اختلاف نظر وجود دارد.

نظری با بیان قوچ اوریال عظیمترین گونه قوچ ایران و قوچ لارستان کوچکترین گونه قوچ جهان است، گفت: قوچ لارستان از نادرترین حیوانات جهانست.

این کارشناس ارشد محیط زیست با بیان این که قوچ لارستان به قوچ مینیاتوری در ایران مشهور و معروف است، اضافه کرد:کوه های لارستان بیشتر صخره ای و ماهوری هستند و زیستگاه مناسبی برای قوچ وحشی لارستان است و استان های هرمزگان و فارس از زیستگاه های مهم این گوسفند وحشی هستند.

به گفته این عکاس حیات وحش بسکمک از شکارچیان و مجموعه داران جهان خواستار مجوز شکار این گوسفند وحشی هستند و از عوامل تهدید این حیوان منحصر به فرد علاوه بر شکار غیر مجاز، می توان تخریب زیستگاه این قوچ برای جاده سازى، اکتشافات نفتی و مواد معدنی، خشکسالی و بی آبی، از بین رفتن آبشخورها، چراى بى رویه و بدون مدیریت دام هایی مثل گوسفند، بز و شتر اشاره نمود.

تنوع زیستی، شالوده حیات بشر را می سازد و در تامین احتیاج های بشر نقش اساسی دارد. حیات وحش به اسم قسمتی از این تنوع زیستی و بخشی از سیستم پیچیده زیست بوم هایی است که انسان برای حیات خود به آن وابسته می باشد.

در واقع این حیات وحش است که به وسیله راه هایی همانند تنظیم جمعیت ها، گرده افشانی، کاشت بذرها، کنترل موجودات بیماری زا، حفظ پاکیزگی محیط با لاشه خواری حیوانات اهلی و وحشی، شخم زدن خاک، افزایش هوادهی خاک، افزایش نفوذپذیری آب در خاک و ... به کمک انسان می شتابند.

تخریب تنوع زیستی زمین خساراتی را هم در پی دارد که در بسکمک از موارد برای بشر جبران ناپذیر است. در واقع بشری که به بهای صنعتی شدن و بهانه داشتن دغدغه های بسیار، طبیعت و حیات وحش را قربانی می نماید و از کنار نابودی آن ها بی تفاوت می گذرد زمینه نابودی حیات خودش را مهیا می نماید.

در شرایطی که نهاد های دولتی برای حفاظت از محیط زیست با کمبود بودجه و امکانات روبه رو هستند تکیه بر توان دوستداران محیط زیست و کمک آن ها پشتوانه ای ارزشمند برای فرهنگ سازی است.

گزارش از راضیه جوینده

ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ های وحشی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظان کوچکترین و نادرترین قوچ های وحشی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید