برنامه سفر 3 روزه از میبد تا بافق

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، استان یزد یکی از زیباترین استان های ایران است که جاذبه های دیدنی زیادی را در دل خود جای داده است. شهر بافق، میبد و اردکان شهرهای زیبای استان یزد هستند که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را در دل خود جای داده اند.

برنامه سفر 3 روزه از میبد تا بافق

استان یزد یکی از استان های تاریخی و زیبای ایران است که مساحتی برابر با 74,493 کیلومتر مربع دارد که به تنهایی چهار و نیم درصد از مساحت کل ایران را در برمی گیرد. یزد استانی تاریخی است و در بسیاری از منابع بنای اولیه این شهر را به افرادی نظیر سلیمان پیامبر، ضحاک، اسکندر و حضرت ابراهیم نسبت داده اند. در دره های تاریخی شیرکوه، نگاره های کوه ارنان نشانه هایی از تمدن های اولیه در این منطقه دیده می گردد. آثار تاریخی نشان می دهد که منطقه ها بافق، فهرج، یزد، رستاق، میبد و اردکان اولین مراکز شکل گیری تمدن در منطقه یزد بوده است.

کلمه یزد، به معنای پاک و مقدس است و شهر یزد هم شهر خدا یا سرزمین مقدس نام دارد.

در این برنامه سفر به سراغ این استان زیبا و بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی رفته ایم. تمرکز اصلی ما در این برنامه استان گردی بازدید از جاهای خوش آب وهوا است که می توان در فصل تابستان و اواخر بهار ازآنجا تماشا کرد؛ با ما همراه باشید.

روز اول

گردش در روز اول را در ساعت 8 صبح، از یزد به میبد، شروع می کنیم. فاصله یزد تا میبد 55 کیلومتر است که 55 دقیقه طول می کشد. زمانی که به میبد می رسید ساعت حدود 9 صبح است.

بازدید در میبد را با یک اثر تاریخی زیبا، نارین قلعه شروع می کنیم.

نارین قلعه

  • نشانی: یزد، میبد، نارین قلعه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید:30 دقیقه

نارین قلعه یکی از بناهای مهم تاریخی شهر میبد است که قدمت آن به دوران اشکانی می رسد. زمین این قلعه وسعتی برابر با 3 هکتار دارد. معماران نارین قلعه، این بنای زیبا را 7 طبقه ساختند و معماری بنا به گونه ای است که برج و باروهای مختلفی دارد. همان گونه که در تمامی شهر قلعه های ایران حفر خندق بخشی از امور دفاعی شهر بوده در طراحی این شهر قلعه نیز حفر خندق را به علت انجام امور دفاعی و نظامی در مقابل تجاوز و حمله بیگانگان در نظر گرفته اند. معماران ایران کهن، برای نارین قلعه میبد یزد، 4 برج گرد که از ارتفاع زیادی برخوردار است، تعبیه نموده اند که متأسفانه در عصر حاضر تنها بخش مرکزی آن ها برجای مانده است.

بعلاوه ساخت اتاق های فراوان در این قلعه تاریخی و ارزشمند یکی دیگر از بخش های معماری انجام شده در این دژ پایدار است که تنها بخش هایی از این اتاق های کوچک که به صورت تودرتو و متصل به یکدیگر تعبیه شده اند، قابل مشاهده و دسترسی است.

برج کبوتر خانه میبد

  • نشانی: یزد، جنوب شرقی باروی قدیم میبد
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:2 دقیقه با خودرو

برج کبوتر خانه یا کفترخانه، یکی از انواع ساختمان ها و معماری های قدیمی است که معمولا شکلی استوانه ای دارد. این برج به منظور جمع کردن کبوترها و دیگر پرندگان، برای مصارف کشاورزی ساخته می گردد. از کود کبوتر درگذشته استفاده های زیادی می شده است، این ک.د حیوانی حتی مصارف صنعتی هم داشته، از جمله آن ها می توانیم به صنعت دباغی و چرم سازی اشاره کنیم. شاه عباس صفوی در زمان سلطنت خود به علت چنین مسائل اقتصادی، اقتصادیات زیادی از کبوتر خانه ها می گرفت. برج کبوتر خانه میبد در عصر قاجار ساخته شده است و دارای تزیینات قطار بندی آجری و گچی بسیار زیبایی است. این برج زیبا چهار هزار لانه کبوتر دارد و بازدید از داخل آن بسیار لذت بخش است.

یخچال خشتی میبد

یخچال خشتی میبد از نوع یخچال های دارای گنبد است و در میان این نوع از یخچال ها از حیث ابعاد بزرگ ترین محسوب می گردد. مخزن یخ در این یخچال گودالی بزرگ است که قطر دهانه آن در حدود 13 متر و قطر مقطع آن 6.5 متر است و عمقی در حدود 5 متر دارد. گرداگرد این گودال سکویی برای رفت وآمد با عرضی نزدیک به 1.5 متر وجود دارد. گنبد این یخچال از نوع دورچین با خشت خام و ارتفاع آن در حدود 15 متر است. ضخامت پوسته این گنبد در پایین ترین ارتفاع 240 سانتی متر و در بالای گنبد به مقدار طول یک خشت (20 سانتی متر) است. دیوارهای سایه انداز این یخچال دیوارهایی باضخامت دو متر و ارتفاع هشت متر هستند. طول دیوار سایه انداز اصلی 42 متر و طول دیوارهای جانبی آن 20 متر است.

آب انبار کلار

آب انبار کلار، یکی از معماری های زیبای شهر میبد است که ویژگی های بسیار خاصی دارد. آب انبار کلار در موقعیت بسیار مناسبی ساخته شده است و افراد تنها با چند پله می توانند به قسمت پا شیر برسند و از آب آشامیدنی استفاده نمایند، یکی از مهم ترین ویژگی های این آب انبار، قابلیت استفاده از آن در حال حاضر است.

پیشنهاد ناهار

پس از بازدید جاذبه های یادشده، ساعت 12 ظهر است، بهتر است به سمت کاروانسرای عباسی حرکت نموده و ناهار را در مجموعه فرهنگی این کاروان سرا میل کنید و از فضای زیبای آن لذت ببرید.

پس از اختصاص دادن دو ساعت به ناهار و استراحت، در ساعت 2 ظهر به سمت روستای مزرعه کلانتر حرکت می کنیم.

روستای مزرعه کلانتر

روستای مزرعه کلانتر یکی از روستاهای خوش آب وهوای منطقه میبد است که در فصل بهار و پاییز هوای نسبتاً خنکی دارد. در این روستا از آب انبارهای قدیمی و آسیاب های آبی قدیمی آثار زیادی برجای مانده است. این روستای زیبا درگذشته راستا راه های تجاری و ارتباطی بود و ازنظر تاریخی و گردشگری در اهمیت بالایی واقع شده است. در بافت روستا خانه هایی دیده می گردد که روی سطح شیب دار به سمت غرب احداث شده و نظام مهندسی خاصی بر این مجموعه حاکم است.

خانه های این بافت ازلحاظ معماری دارای سبک خاصی است. هرکدام از خانه ها دارای دالان های طولانی است و پلان های دوخانه چنان باهم طراحی شده است که از فضای پشت بام نمی توان آن ها را از هم تفکیک کرد. سبک معماری چهار صفه ای خانه های خشت و گلی، با بادگیرهای فراز خانه ها، منظره زیبا و کم نظیری پدید آورده است. درختان توت، پسته و انار، در میان خانه ها و در اراضی اطراف، بر زیبایی روستا افزوده و جذابیت آن را دوچندان نموده است. پیرامون روستا را کشتزارهای وسیعی فراگرفته اند که در فصل بهار محیطی سرشار از طراوت و چشم مقدارای بدیع و تماشای پدید می آورند. گل های نرگس و انار هنگام بهار جلوه می نمایند و بینندگان را مجذوب می سازند. تپه ماهورهای بکر پیرامون روستا در بهار، با گل های رنگارنگ و گیاهان خودروی بیابانی جذابیت طبیعی روستا را دوچندان نموده اند.

روستای مزرعه کلانتر به علت داشتن زیارتگاه های زرتشتی، هند کوچک نامیده می گردد.

پس از بازدید روستای زیبای مزرعه کلانتر، ساعت 6 عصر است. پیشنهاد می گردد تا شب را در اقامتگاه بوم گردی شیرین و فرهاد، در روستای مزرعه کلانتر سپری کنید و صبح بازدید را از سر بگیرید.

اقامتگاه بوم گردی شیرین و فرهاد با 250 مترمربع مساحت از خشت خام و کاه گل به سبک معماری یزدی با حیاطی مرکزی ساخته شده است. این بوم گردی دو باب اتاق چهارنفره، یک اتاق هشت نفره و یک اتاق دونفره به نام حجله دارد. غذاهای محلی زرتشتی، چای آتشی و شیرینی های محلی از قسمت های خوشمزه اقامت در این اقامتگاه است که هواداران زیادی میان میهمانان دارد.

روز دوم

در روز دوم در ساعت 8 صبح به سمت روستای تاریخی فهرج حرکت می کنیم و پس از بازدید جاذبه های طبیعی و تاریخی این محدوده، به سمت بافق می رویم.

فاصله میبد تا فهرج 89 کیلومتر است و یک ساعت و 10 دقیقه طول می کشد. زمانی که به فهرج می رسید ساعت حدود 9 صبح است.

مسجد جامع فهرج

مسجد جامع فهرج، کهن ترین مسجد صدر اسلام در خاک ایران است که به علت نداشتن گنبد از دور شباهتی به مسجد ندارد. مسجد فهرج نقشه بسیار ساده ای دارد و معماری آن به صورت شبستان و رواقی دارای حیاط مرکزی است. بسیاری از محققان مسجد تاریخانه دامغان را اولین مسجد صدر اسلام می شناسند ولی بعضی هم بر این باور هستند که فهرج قدیمی تر از تاریخانه است. تاریخانه امروز کاربردی ندارد و ورود به آن آزاد نیست ولی فهرج هنوز هم مورداستفاده قرار می گیرد. احتمال می رود بنای اولیه مسجد روی آتشکده های ساسانی باشد.

قنات زارچ

قنات زارچ، طولانی ترین قنات ایران و دنیا، یکی از شگفتی های فهرج است که در چهلمین اجلاس میراث دنیای یونسکو در ژوئن سال 2016، به عنوان بیستمین اثر ایران بر اساس دو معیار از 6 معیار فرهنگی کمیته میراث دنیای ثبت شد. اما این دو معیار شامل گواهی بی همتا یا استثنایی است، به زبان ساده تر مهندسی این قنات به مقدار ای دقیق و عجیب است که نمونه آن نه تنها در ایران، بلکه در دنیا یافت نمی گردد.

یازده قنات تاریخی در ایران به ثبت رسیده اند که قنات زارچ یکی از آن ها است. قنات زارچ 10 مالک دارد و اراضی تحت کشت این قنات برابر با 40 هکتار است.

تاریخ نشان می دهد که قنات زارچ در حدود سال های 1300 میلادی، پس از ورود اسلام به ایران ساخته شده است.

قلعه فهرج

بنای اولیه قلعه فهرج متعلق به صدر اسلام است ولی نمای فعلی و تزیینات به قرن یازدهم و دهم هجری برمی گردد. این بنا با توجه به ارزش تاریخی، هنوز در آثار ملی ثبت نشده است و هرروز رو به فرسایش است. قدمت این بنا با مسجد جامع فهرج برابری می نماید ولی متأسفانه در رابطه با این بنا بی دقتی و کم توجهی انجام شده است. قلعه تاریخی و قدیمی فهرج که اکنون در وسط بافت مسکونی روستای فهرج واقع شده است، دارای پلانی چهارضلعی است و دارای چهار برج مدور در چهارگوشه آن است. برج ها دارای دوطبقه و سوراخ هایی برای دیده بانی و نگهبانی از قلعه بوده است.

کلیه بناها دارای طاق های ضربی با قوس جناغی است و بر بالای دیوارها نیز سوراخ هایی وجود دارد که احتمالاً برای دیده بانی بوده است.

پس از بازدید از قلعه فهرج، ساعت 12 ظهر است، بهتر است بدون فوت وقت به سمت بافق حرکت کنید. فاصله قلعه فهرج با بافق،55 کیلومتر است که 40 دقیقه طول می کشد. زمانی که به بافق می رسید ساعت یک ظهر است.

پیشنهاد ناهار

به علت طولانی بودن راستا جاذبه های قبلی، وقتی به بافق می رسید، به سمت یکی از رستوران های خوب این شهر رفته و ناهار را میل کنید و پس از صرف ناهار بازدید از شهر را شروع کنید.

رستوران علمدار و رستوران ولیعصر از رستوران های خوب بافق است. پس از اختصاص دادن دو ساعت به ناهار و استراحت بازدید را از ساعت 3 از سر می گیریم.

خانه وحشی بافقی

خانه وحشی بافقی یکی از آثار تاریخی شهر بافق است که در جنب مسجد جامع بافق واقع شده است. زادگاه وحشی بافقی، این هنرمند پرآوازه، شهر بافق است و خانه او در این شهر هنوز حفظ شده است.

خصوصیات این خانه را ایرج افشار در کتاب یادگارهای یزد به این صورت ذکر نموده است:

خانه ای است مخروبه و کوچک. این همان خانه ای است که به نزد مردم به خانه وحشی بافقی معروفیت دارد و به مناسبت وجود یک تخته سنگ قبر از قرن ششم که بر دیوار خانه نصب بود، مورداحترام مردم واقع شده بود. شب ها در آنجا شمع روشن می کردند و به زیارت می آمدند؛ اما متأسفانه بنا تخریب شده و از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در سال 1383 مورد بازسازی و بازسازی قرارگرفته است.

ارگ عبدالرضا خان بافقی

ارگ عبدالرضا خان بافقی قلعه ای است بزرگ با سه برج به ارتفاع 12 متر که از مصالح خشت و گل ساخته شده است و قدمت آن به 2 قرن و نیم می رسد. این برج دارای سه طبقه و 36 پله و سطح مقطع طبقه اول به شکل دایره و طبقه دوم به شکل شش ضلعی است. ارگ عبدالرضا خان شامل دو دروازه در سمت شرق و غرب آن بوده و به نام عبدالرضا خان فرزند محمدتقی خان بافقی حاکم ارگ است.

باغ تیتو

باغ تیتو یکی از باغ های زیبا استان یزد است که قدمت آن به عصر صفوی بازمی گردد. این اثر تاریخی با شماره 3750 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری بنا با مصالح خشت و گل است و نمای آن با آجرهای زیبا تزئین شده است. ایوان دارای ستون های استوانه ای شکل است که زیبایی بنا را دوچندان نموده است. از خصوصیات این باغ زیبا می توانیم به بادگیر اتاق های گچ کاری شده ایوان، حوض آب در ورودی باغ است. باغ تیتو مساحتی برابر با شش هزار مترمربع دارد و اطراف باغ را درخت های نخل و انار احاطه نموده اند.

چشمه پیروزه

چشمه پیروزه (فیروز) در حاشیه کوه های بافق با دره های سرسبز و ییلاق سومین چشمه طبیعی استان یزد است که ازنظر گردشگری و جذب گردشگر نقش عمده ای دارد.

پس از بازدید جاذبه های یادشده ساعت حدود 6 بوده، بهتر است شب را در هتل نیکان سپری کنید و بازدید از جاذبه های طبیعی بافق را در روز بعد از سر بگیریم.

روز سوم

بازدید روز سوم را در ساعت 8 صبح شروع می کنیم. به سمت روستای گردشگری قطرم حرکت نموده، فاصله این روستا تا بافق 40 کیلومتر است و 38 دقیقه طول می کشد، زمانی که به روستا می رسید ساعت حدود 8:40 دقیقه صبح است.

روستای گردشگری قطرم

روستای گردشگری قطرم، ماسوله ای در دل کویر است که در پنجاه کیلومتری شمال راه آهن زرند به بافق با آب و هوایی معتدل و خشک جای گرفته است. مزرعه ها، خانه های مسکونی و باغ های این روستا به صورت پلکانی ساخته شده اند و روستا از دور نمای بسیار زیبایی دارد. بر اساس اسناد تاریخی این روستا قبل از پیدایش تمدن کاریزی در این منطقه وجود داشته است.

وستای قطرم ازنظر آب و هوایی وضعیتی بسیار عجیب و منحصربه فرد دارد. در این روستا محصولات گرراستای مثل خرما، مرکبات تا محصولات سردسیری مثل گردو، بادام و … دیده می گردد. در داخل روستای قطرم چشمه های آب زیادی وجود دارد و همین آب موجب آبادانی و سرسبزی این منطقه شده است.

پیشنهاد ناهار

پیشنهاد می گردد ناهار را دریکی از رستوران های محلی قطرم میل کنید یا ناهار را از مرکز شهر بافق تهیه نموده و در طبیعت زیبای قطرم میل کنید.

پس از اختصاص دادن یک ساعت به صرف ناهار، بازدید را از ساعت یک از سر می گیریم.

کویر صادق آباد

کویر صادق آباد یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری ایران در هفده کیلومتری بافق در روستایی به همین نام است که نزدیک به 1500 هکتار و بیش از پنجاه متر ارتفاع دارد. این کویر دارای تپه هایی از شن های روان بدون جهت است. کمپ تفریحی نیز در این کویر با تفریحاتی چون ریگ نوردی، شتر سواری، موتورسواری، پرواز با چتر پاراسل، حمام آفتاب و زمین بدمینتون برای گردشگران در این منطقه فراهم شده است.

کمپ تفریحی این کویر، یکی از بهترین کمپ های تفریحی این منطقه است و شما می توانید حتی ساعاتی از شب را هم در این کمپ تفریحی سپری کنید و از هوای شب کویر لذت ببرید. تمام امکانات رفاهی در کمپ تفریحی کویر صادق آباد وجود دارد.

بازدید از جاذبه های طبیعی استان یزد را در همین جا به سرانجام می رسانیم. کویرها و روستاهای تماشای زیادی از جمله روستای گردشگری شادکام و کویر مغستان در این ناحیه وجود دارد و ما به علت کمبود زمان بازدید تنها بهترین های منطقه را پوشش داده ایم.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا / javanonline.ir / fa.wikipedia.org / meybod.ir / سیری در ایران / همگردی / کافه گردش

به "برنامه سفر 3 روزه از میبد تا بافق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سفر 3 روزه از میبد تا بافق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید