دانش گران، دارایی هر سازمانی هستند

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی با رویکرد رهبری دانشگران و سومین دوره جایزه بین المللی مدیریت دانشی، به همت انجمن مدیریت ایران و با همکاری انجمن مدیریت دانش اتریش و دانشگاه خاتم در تاریخ 8 مهر سال 1399، در محل دانشگاه خاتم برگزار گردید.

دانش گران، دارایی هر سازمانی هستند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ آقای عابدی ، در این کنفرانس، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران به بیان اهمیت رویکرد رهبری دانش گرانه پرداخت و مطالب خود را با اشاره به تاریخچه شروع بحث مدیریت دانشی در جهان شروع کرد.

وی ضمن تشریح مراحل وقوع انقلاب صنعتی گفت: تقریبا از اواخر قرن 19میلادی، سرمایه انسانی دانش گرا در ادبیات و مقالات مختلف مطرح شد. البته پیش از این نیز سرمایه انسانی دانش گرا مهم بود اما از این دوره به بعد به تدریج به صورت ویژه در ادبیات مدیریت به آن پرداخته شد.

وی افزود: انتظار مشتری، توسعه محصولات، نوآوری مبتنی بر همکاری متقابل و شکل های جدید سازمانی، از حوزه های سازمانی متأثر از انقلاب صنعتی چهارم (سیستم های سایبر فیزیکی، اینترنت اشیاء و شبکه) هستند. امروزه سرعت ارائه خدمات به مشتری بحث بسیار مهمی است. به عنوان مثال در بانک پاسارگاد بیش از 96.5 درصد از تراکنش ها به وسیله بانکداری مجازی و الکترونیک در حال اجرا است که اتفاق مبارکی است و در حد استانداردهای بین المللی، که کار کم نظیری محسوب می ­گردد. 3.5 درصد به جامانده از تراکنش ها نیز به دلیل لزوم شناخت و احراز هویت مشتری، باید به صورت حضوری انجام گردد و چاره ای جز این نیست.

مدیرعامل #بانک-پاسارگاد با اشاره به بحث دانشگران (سرمایه انسانی دانش گرا) افزود: کار دانشی، یک ویژگی غالب در جوامع صنعتی و پساصنعتی است. دانشگر کسی است که با ایده پردازی و تحلیل داده ها، کارهای خود را انجام می دهد. شخصی که بدون اندیشیدن به راه های بهبود امور، به کار متعارف و روزانه خود مشغول است، دانشگر نیست. دانشگر از تحرک و پویایی شغلی بیشتر لذت می برد و می تواند در مکان ها و زمان های متفاوت فعالیت کند. امروزه این حوزه به خاطر بحث کرونا در حال رشد است. دورکاری بخشی از همین دانشگری است؛ یعنی کسی که بتواند در خارج از محیط کاری، وظایف محوله خود را انجام دهد.

وی اعلام نمود: کارفرمایان، دانشگران را به عنوان دارایی های سازمان که دارای مهارت و استعدادهای منحصر به فرد و متفاوتی هستند، در نظر می گیرند. ماهیت کار دانشی به دانشگران امکان می دهد مهارت های رهبری را کسب نمایند و از آزادی عمل بیشتری بهره ببرند. یعنی سرمایه های انسانی اگر ویژگی های دانشگری را داشته باشند، به حدی می رسند که احتیاج به رهبری توسط فرد دیگری را ندارند و به تنهایی می توانند کار خود و اطرافیانشان را رهبری نمایند. ماهیت کار دانشی به دانشگران این امکان را می دهد که به دلیل توانمندی هایشان، شرایط بهتری به لحاظ انعطاف و عملکردی در صندلی های مختلف داشته باشند.

دکتر قاسمی در ادامه در خصوص ویژگی های رهبری دانش گرایانه و رهبران دانش گرا توضیح داد: رهبران دانش گرا با پشتیبانی از توسعه کانال ها و مؤلفه های مدیریت دانشی، از سبک، انگیزش، ارتباطات و به کارگیری ارتقاء سرمایه انسانی برای راهنمایی عملکرد نوآوری سازمان، استفاده می نمایند. رهبری دانش گرانه به عنوان یک نگرش یا عمل قابل مشاهده یا ضمنی به ایجاد، اشتراک و بهره برداری از دانش جدید سرعت می بخشد؛ به نحوی که منجر به ایجاد تحولی در تفکر و نتایج جمعی گردد. در این بحث، رقابت بین همکاران یک مجموعه و دانشگران مطرح نیست، بلکه یکی از ویژگی های دانشگران این است که یافته های جدید و ایده ­های خود را برای ایجاد تحول در تفکر و نتایج کار جمعی، با هم به اشتراک می گذارند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که رهبری دانش گرانه مقدم بر مدیریت دانشی است، اعلام نمود: اگر در حوزه رهبری، نتوانیم دانش گرانه عمل کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در حوزه مدیریت، دانش گرانه مدیریت گردد. در حقیقت رهبری دانش گرانه به عنوان یک نیروی محرک برای مدیریت دانشی عمل می نماید و می تواند منجر به تقویت قابلیت های آن گردد. هر چه سطح رهبری دانش گرانه بالاتر باشد، سطح مدیریت دانشی هم ارتقای بیشتری خواهد یافت.

رییس هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران، مهم ترین اهداف یک رهبر دانش گرا به عنوان الگوی سازمان را، تقویت و تشویق یادگیری به وسیله به چالش کشیدن سرمایه انسانی و تحریک فکری آنان، تشویق یادگیری سازمانی به وسیله ایجاد انگیزه و آموزش، اشاعه فرهنگ یادگیری حرفه ای و توسعه انتقال، ذخیره و استفاده از دانش بیان نمود.

وی افزود: انگیزش، عنصر مهم دیگری در رهبری دانش گرانه است. یکی از مهم ترین وظایف رهبران این است که بدانند عوامل انگیزشی متنوعی، بر افراد تأثیرگذار است. بنابراین رهبران باید بسته به نوع سلایق افراد در سازمان، از طیف متنوعی از روینمودهای انگیزشی استفاده نمایند.

رهبری دانش گرانه شرایط مطلوبی را برای ایجاد تعهد بیشتر در زمینه انجام فعالیت های R&D (تحقیق و توسعه)، به منظور یادگیری خلاقانه و مبتنی بر تجربه مهیا می نماید. در شرکت های مبتنی بر دانش، الگومحوری باعث ایجاد یک حس مشترک در خصوص هدف والاتری می گردد که نوآوری را به عنوان یک آرمان برای رهبران و سرمایه انسانی سازمان، مطرح می سازد.

دکتر قاسمی ادامه داد: رهبران دانش گرا، کوشش های دانشگران را شناسایی و تشویق می نمایند و از ترویج رفتارهای منفی که انتقال، اشتراک و بکارگیری دانش را به خطر می اندازد، اجتناب می ورزند. رهبران دانش گرا همیشه مثبت فکر می نمایند و حتی از اخبار منفی نیز نکات مثبتی را استخراج می نمایند و از آن ها در جهت رشد سازمان ایده می گیرند. باید توجه داشت که نگاه منفی در محیط کار، روحیه دانش گری و انگیزه را کاهش می دهد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در ادامه در خصوص مشخصه های رهبران دانشی تأکید کرد: این رهبران ضمن برخورداری از چشم انداز راهبردی، انگیزاننده، ارتباط دهنده، عامل تغییر، مربی، راهنماو الگو، تسهیل نماینده یادگیری در سازمان و همچنین مجری دانش در سازمان نیز هستند. به همین دلیل ذکر این نکته خالی از لطف نیست. وقتی بانک پاسارگاد تأسیس شد، ما شعاری با عنوان بانک پاسارگاد، یک سازمان یادگیرنده تند آموز است را در نظر گرفتیم.

وی در خصوص اثر رهبری دانش گرانه بر نوآوری افزود: رهبری دانش گرانه با رفتارهای مدیریت دانشی و عملکرد نوآوری، ارتباط مستقیم دارد. مدیریت دانشی، رابطه رهبری دانش گرانه و نوآوری را تسهیل می کند. علاوه بر این، جهت گیری های اهداف سرمایه انسانی، در رابطه رهبری دانش گرانه با رفتارهای مدیریت دانشی، نقش تعدیل نماینده دارند.

دکتر قاسمی در ادامه به بحث رهبری خردمندانه پرداخت و توضیح داد: رهبران خردورز کسانی هستند که تا وقایع، پیشنهادها و پیش بینی ها را بامصلحت­ های عمومی یا سازمان تطبیق ندهند اقدام به انجام کاری نمی نمایند. آنان می توانند به سرعت، ماهیت هر موقعیت یا مسئله ای را درک نمایند و هم چنین مجموعه ای از خصوصیات پایدار را که مورد تحسین دیگران است، در خود پرورش می دهند. این ویژگی ها به عنوان مؤلفه های خردمندی شناخته می شوند.

وی هفت ستون خردمندی در رهبری (مؤلفه های خردمندی) را تسلط بر خود، درک، تحول، رفتار، قضاوت، عدالت و اقتدار عنوان نمود و تأکید کرد: ما ایرانیان از هزاران سال قبل خردورز و توحیدی بوده ایم و هرگز تاریخ غیر توحیدی نداشته ایم.

وی اعلام نمود: دانش را نمی توان نگهداری نموده و استفاده نکرد. چرا که کاری بی فایده است. از این رو مدیرانی که قصد موفقیت دارند، باید اطلاعات خود را به طور مستمر به روز نموده و از این اطلاعات و انباشت دانش در جهت مدیریت خود بهره­ برداری نمایند.

وی در سرانجام سخنرانی خود تأکید کرد: در هیچ مرحله ای، از مثبت اندیشی عدول نکنید. چرا که در حوزه مدیریت، هرگز کاری وجود ندارد که نتوان آن را انجام داد. با توجه به توانایی­ هایی که خداوند در انسان قرار داده است، او می تواند جهانیی را متحول کند؛ همانطور که در حال حاضر نیز جهان بر اساس تفکر و مدیریت انسان ها اداره می گردد و ما هم در کشور عزیزمان ایران از منشأ و منبع بی کران سرمایه انسانی هوشمند و توانمند برخوردار هستیم.

لازم به ذکر است سومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش، با هدف توسعه مهارت­ های رهبری و مدیریت دانشی و توانمندسازی دانشگران در ارزش آفرینی و تعالی سازمانی برگزار گردید. محورهای اصلی این همایش نیز رهبری دانشگران در راستا تحول دیجیتال، سبک­ های رهبری و ارزش­های سازمانی دانشگران، مدیریت دانشی و قابلیت های پویا در کسب مزیت رقابتی پایدار، رهبری دانشگران (عشق و تعهد، حمایت و انگیزش، بلوغ سازمانی) و یادگیری دوسویه و استخراج دانش، دانشگران سازمانی بود.

->

منبع: خبرگزاری آریا

به "دانش گران، دارایی هر سازمانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش گران، دارایی هر سازمانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید