دانشکده های دانشگاه خوارزمی تا دو ماه آینده مأموریت های ویژه خود را اعلام نمایند

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، رئیس دانشگاه خوارزمی از عدم تعریف مأموریت های ویژه و ورود دانشکده های دانشگاه در این زمینه انتقاد کرد و گفت: انتظار داریم 16 دانشکده دانشگاه خوارزمی تا دو ماه آینده معین نمایند که در چه حوزه و مأموریت خاصی می توانند فعالیت داشته باشند.

دانشکده های دانشگاه خوارزمی تا دو ماه آینده مأموریت های ویژه خود را اعلام نمایند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ آقای عابدی، عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی امروز در مراسم تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه خوارزمی که به مناسبت هفته معلم برگزار گردید، یاد و خاطره دو استاد فوت شده این دانشگاه طی دو سال اخیر را گرامی داشت و گفت: یکی از مهمترین محور های فعالیت دو سال اخیر دانشگاه خوارزمی بحث آموزش مجازی دانشجویان بود که انصافا کوچ کردن حوزه آموزش عالی و آموزش وپرورش از یک فضای حضوری و رودررو به یک فضای مجازی در شرایطی که امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن وجود نداشت، کار ساده ای نبود و خوشبختانه این اتفاق با همراهی و همدلی تمامی اعضای هیئت علمی صورت گرفت و تبعا این موضوع بدون کوشش و دلسوزی و پشتوانه اساتید امکان پذیر نبود.

وی در ادامه توضیح داد: ارزیابی وزارت علوم از شرایط آموزش مجازی دانشگاه ما یک ارزیابی مثبت و قابل ذکر بوده است و این اتفاق با کوشش شبانه روزی مسئولان آموزشی دانشگاه در کنار مشکلاتی نظیر قطع اینترنت و نبود زیرساختار ها و... فراهم شد، به طوری که در سایر حوزه ها نظیر پژوهشی، فرهنگی و... نیز کوشش ها صورت گرفت.

رئیس دانشگاه خوارزمی به بحث مأموریت گرایی دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: در حال حاضر سیاست وزارت علوم بر این نهاده شده است که به دانشگاه هایی که در حوزه های خاص تخصص دارند و سرآمد هستند، مأموریت ویژه ای را اعطا کند که پشت سر این مأموریت های ویژه حمایت های خاص واقع شده است که در این زمینه بعضی از دانشگاه ها از گذشته و در حوزه های مختلف تخصصی فعالیت های خاصی را انجام دادند که به این دانشگاه ها مجوز انجام فعالیت های خاص داده می شود و حتی مورد ارجاع کشور قرار خواهند گرفت.

حبیبی تأکید کرد: دانشگاه خوارزمی هنوز در حوزه مأموریت گرایی نتوانسته تکلیف خود را روشن کند. به هر حال با توجه به اساتید گرانقدری که در 16 دانشکده این دانشگاه وجود دارند باید معین شود چه باری از مأموریت های اجتماعی کشور را بر عهده بگیرند و کدام حوزه تخصصی باید مبنا و محور فعالیت های این دانشگاه قرار بگیرد و در حوزه علوم ما سراغ چه نوع علومی باید حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: حرکت به سمت مأموریت گرایی و تخصص گرایی الزاماتی را برای دانشگاه ایجاد خواهد نمود و موجب حمایت های وزارت علوم خواهد شد که متأسفانه در این زمینه هیچ کدام از دانشکده های ما علیرغم اینکه از سال گذشته در جلسات و شورای دانشگاه مطرح کردیم، اعلام نکردند و محور این موضوع اساتید و تخصص های آن ها هست و بخشنامه ای و ابلاغیه ای نیست، بنابراین همکاران هیئت علمی باید به عنوان یک موضوع جدی به این امر دقت نمایند و در اولویت کاری خود قرار دهند و در این زمینه ها از ما انتظار یاری و حمایت داشته باشند تا ما نیز این حمایت ها را از وزارت علوم دریافت کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایطی که در دانشکده های ما وجود دارد، یک دورنمای متفرقی از مأموریت ها را باید انتظار داشته باشیم که باید در این زمینه در چند بخش هدف گذاری داشته باشیم و به صورت هدفمند نقشی ملی و بین المللی را برای خود انتظار داشته باشیم. انتظار من این است که تا دو ماه آینده که تا خاتمه ترم به جای مانده است، ما بازخوردی از دانشکده ها در این زمینه دریافت کنیم و خروجی آن را مبنای تصمیم گیری در شورای دانشگاه قرار دهیم و در نهایت مطالبه گری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه خوارزمی بعلاوه خاطر نشان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه در راستای برنامه های راهبردی به ما یاری های فکری ارائه دهند و حتی اگر اصلاحیه ای برای برنامه راهبردی لازم باشد، آگاهانه این اصلاحات را اعمال کنیم.

حبیبی بعلاوه در مورد استفاده از ظرفیت های قانون بودجه در دانشگاه ها نیز گفت: براساس این اصلاحات موضوع استفاده از یک درصد بودجه دستگاه های دیگر مطرح است که این دستگاه ها نمی توانند این بودجه را هزینه نمایند و این بودجه به خزانه برمی شود و اگر آن دستگاه ها با دانشگاه ها وارد تفاهم شوند و قراردادی امضا نمایند، مبنایی برای انتقال آن پول به دانشگاه قرار می گیرد که دانشگاه علاوه بر بودجه سنواتی خود آن بودجه را هم دریافت می نماید.

وی ادامه داد: وزارت علوم در چند سال گذشته متوجه شد حدود 100 میلیارد از بودجه پژوهشی در خزانه واقع شده است و هیچ دانشگاهی سراغ این موضوع نرفته است و فرایندی راه اندازی شد که مبنای ایجاد تفاهم نامه هایی با دانشگاه ها نهاده شد. ما هم با شورای عالی عتف حدود 15 قرارداد را منعقد کردیم و این قرارداد ها باید عملی شوند تا حامل آن بودجه فوق شویم که البته ما ظرفیت های زیادی از جمله دانشگاه البرز و بعلاوه پارک آنجا را داریم و بایستی در درجه اول بودجه پژوهشی استان در اختیار دانشگاه آن استان قرار بگیرد و قرار شد جلساتی برگزار شود و جزو مصوبات قرار بگیرد، اما از طرف دیگر باید معین کنیم دانشکده های ما قرار است در کدام حوزه فعالیت نمایند و باید هر یک از دانشکده های ما معین نمایند به صورت عملکردی در کدام حوزه فعالیت خواهند کرد؛ بنابراین باید روی مأموریت گرا کردن پروژه ها بیش از زمان گذشته کار کنیم.

حبیبی در خاتمه خاطر نشان کرد: انتظار داریم مدیران مختلف دانشکده و اعضای هیئت علمی بیش از گذشته کوشش نمایند تا بتوانیم از همه ظرفیت های دانشگاه در زمینه های مختلف استفاده کنیم تا در سطح جامعه آن طور که باید، دیده شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشکده های دانشگاه خوارزمی تا دو ماه آینده مأموریت های ویژه خود را اعلام نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشکده های دانشگاه خوارزمی تا دو ماه آینده مأموریت های ویژه خود را اعلام نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید