خبرنگاران مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه فردی در توران استان سمنان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، سمنان- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: چهارمین خانواده یوزپلنگ ایرانی سه فردی در امسال در پارک ملی توران در اتفاقی کم نظیر مشاهده شد.

خبرنگاران مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه فردی در توران استان سمنان

امیرعبدوس عصر دوشنبه به وبلاگ آقای عابدی گفت: جواد عرب عامری یکی از همیاران محیط زیست توانسته است از سه فرد یوزپلنگ ایرانی با دوربین گوشی تلفن همراه خود تصاویری ثبت کند.

وی ادامه داد: مشابه این خانواده یعنی فقط 2 توله بدون مادر در اردیبهشت ماه در حاشیه جاده بیارجمند به زیدر مشاهده و تصویری برداری شده بودند اما به دلیل آنکه تصاویر در تاریکی شب گرفته شده بود تصویر نامعین و قابل مستند سازی نبود و به همین دلیل تا به امروز در آمار مستند سازی درج نشده بودند.

وی اعلام کرد: در آنالیز تصاویر جدید با مقایسه خال های یوز مادر که تا حدودی قابل شناسایی با تمام یوزپلنگ هایی که تا به امروز شناسنامه دار شده بودند معین شد که این خانواده سه فردی جدید است.

عبدوس یادآور شد: با مشاهده این سه یوزپلنگ و 11 یوزپلنگ دارای شناسنامه سالجاری در مجموع 14 یوزپلنگ در ذخیرگاه توران در امسال ثبت شده است.

یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است، به معنای اینکه گونه ای در خطر انقراض است، حدود 2 هزار سال پیش یوزها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند اما اکنون منحصر به نواحی بیابانی ایران شده اند.

در واقع ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی شناخته شده است از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند. منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می رود که در شرق استان سمنان قرار گرفته است.

تمام کوشش ها برای شکستن کد انقراض یوز و رسیدن به عدد 50 فرد پیگیری می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه فردی در توران استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه فردی در توران استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید