تداوم فرایند صعودی قیمت نفت در بازار جهانی

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه که بسیاری از بازارها حال و هوای تعطیلات سال نو را داشتند، تحت تأثیر بهبود دورنمای روابط تجاری آمریکا و چین و توافق کاهش فراوری اوپک پلاس، افزایش یافت. بهای معاملات آینده نفت برنت 16 سنت معادل 0.2 درصد افزایش پیدا کرد و به 67 دلار و 36 سنت در هر بشکه رسید.

تداوم فرایند صعودی قیمت نفت در بازار جهانی

بهای معاملات آینده وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 20 سنت معادل 0.3 درصد افزایش پیدا کرد و به 61 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی تریدر، قیمت های نفت در روزهای پایانی سال تحت تأثیر توافق تجاری آمریکا و چین و توافق دسامبر اوپک پلاس برای عمیق کردن کاهش فراوری نفت و همچنین کندی فعالیت نفت شیل، پشتیبانی شده است و همه این عوامل به عملکرد قویتر قیمت های نفت در سه ماهه اول اشاره دارد.

بانک های جی پی مورگان و گلدمن ساکس هفته گذشته دورنمای قیمت نفت را در پی تصمیم اخیر اوپک برای تشدید کاهش فراوری و بهبود دورنمای تجارت جهانی بالا بردند. تحلیلگران بانک یو بی اس هم قیمت مورد پیش بینی برای نفت در سال میلادی آینده را به 60 دلار در سه ماهه نخست و 62 دلار در سه ماهه دوم در مقایسه با پیش بینی قبلی 58 دلار و 55 دلار افزایش دادند.

اوپک و سایر فراورینمایندگان در دسامبر موافقت کردند محدودیت عرضه خود را که از سال 2017 به اجرا گذاشته اند، در سه ماهه اول سال 2020 تشدید نمایند و کاهش فراوری آنها ممکن است به 2.1 میلیون بشکه در روز برسد که معادل حدود دو درصد از تقاضای جهانی خواهد بود. هر چند فراورینمایندگان آمریکایی برای پر کردن هرگونه شکاف عرضه در بازار مسرور خواهند بود و نفت بیشتری را عرضه می نمایند که در نوامبر به رکورد حدود 13 میلیون بشکه در روز رسید. رشد بی وقفه فراوری باعث بالا رفتن سطح ذخایر خواهد شد. ذخایر نفت آمریکا سال جاری حدود یک درصد رشد نموده است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، اظهار نموده که وی و شی جین پینگ، رییس جمهور چین برای امضای فاز اول پیمان تجاری میان واشنگتن و پکن که ماه میلادی جاری مورد توافق نهاده شد، یک مراسم امضا خواهند داشت و این توافق را سریع تر امضا خواهند کرد. این توافق قطعی است و در حال حاضر در دست ترجمه است.

مناقشه تجاری 17 ماهه این دو کشور به رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت آسیب زد و باعث شد قیمتهای نفت در طول سال 2019 در بازه محدودی معامله شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تداوم فرایند صعودی قیمت نفت در بازار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم فرایند صعودی قیمت نفت در بازار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید