تایوان خواهان عضویت در توافق ترانس، پاسیفیک است

به گزارش وبلاگ آقای عابدی به نقل از رویترز، تایوان خواهان الحاق به توافق تجاری شراکت ترانس-پاسیفیک است و درخواست خود را به صورت رسمی ارائه داده است.

تایوان خواهان عضویت در توافق ترانس، پاسیفیک است

در این ارتباط گفته شده مقامات تایوان درخواست عضویت خود در توافق تجاری شراکت ترانس پاسیفیک را به نیوزیلند به اسم ضامن این توافق تجاری حاشیه اقیانوس آرام ارائه نموده اند و در کوشش برای جلب حمایت تمامی اعضای این پیمان هستند.

درخواست تایوان برای پیوستن به توافق تجاری ترانس پاسیفیک باید از سوی همه 11 عضو موجود در این توافق از جمله ژاپن و استرالیا هم تأیید گردد.

استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزلند، پرو، سنگاپور و ویتنام 11 عضو توافق تجاری شراکت ترانس-پاسیفیک هستند و انگلیس هم مذاکرات برای الحاق به توافق را شروع نموده است.

یک هفته پیش از تایوان، چین هم درخواست عضویت خود در این پیمان تجاری را ارائه داده بود و به نظر می رسد درخواست عضویت مستقل تایوان در این پیمان تجاری با مخالفت شدید چین روبرو گردد که تایوان را بخشی از قلمرو خود به تعداد می آرود.

آمریکا در توافق شراکت ترانس پاسیفیک حضور ندارد، چراکه دولت ترامپ از شکل پیشین آن، یعنی پیمان ترانس پاسیفیک خارج شد. هند هم درست قبل از انعقاد این توافق از آن خارج شد. عدم حضور هند و آمریکا، اهرم محکمی در اختیار چین قرار داده است، زیرا چین بافاصله زیاد، بزرگ ترین مالی است که اکنون بر منطقه شرق آسیا متمرکزشده است.

توافق جامع و مترقی شراکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) و شراکت جامع منطقه ای (RCEP) در صورت اجرای آن ها طبق برنامه می توانند 121 و 209 میلیارد دلار به عایدی جهانی بیفزایند. این موافقت نامه ها هزینه کسب وکار را در شرق آسیا کاهش داده و نقاط قوت این کشورها در فن آوری، فراوری، کشاورزی و منابع طبیعی را به هم وصل می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تایوان خواهان عضویت در توافق ترانس، پاسیفیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایوان خواهان عضویت در توافق ترانس، پاسیفیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید