تاثیر امتحانات نهایی برای کنکورهای 1401 و 1402 معین شد
به گزارش وبلاگ آقای عابدی، تهران (پانا) - دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از معین شدن تاثیر امتحانات نهایی در کنکور 1401 و 1402 در جلسه این ستاد اطلاع داد.
به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه 153 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع وبلاگ آقای عابدی گفت: در این جلسه به اجرایی سازی سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از متوسطه) به اسم مصوبه 236 شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته شد. در چند سال گذشته بر روی این مصوبه مهم، کار جدی اجرا شده است. خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 80 درصد از این مصوبه پیش رفته است و به دستگاه ها از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاه های مرتبط ابلاغ شد.
وی اضافه کرد: بخش های کوچکی از این مصوبه به جای مانده که با تثبیت وزیران تازه دولت سیزدهم و آغاز به فعالیت معاونین آن ها بخش به جای مانده مصوبه را تصویب می کنیم. درواقع بخش های مربوط به پزشکی، سیاست سهمیه ها، صدا و سیما و وظایف آن ها و موسسات فعال در زمینه کنکور و مجوز برای ادامه فعالیت آن ها هنوز لحاظ نشده است.
کبگانیان به بخش های تصویب و ابلاغ اجرایی سازی سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی اشاره نمود و گفت: قطعا بر بخش های تصویب شده مصوبه، نظارت و راهبری خواهیم داشت و هم باید در جریان الزامات اجرایی شدن آن ها قرار بگیریم.
دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این مصوبه به صورت تاثیر مثبت در کنکور 1401 اجرایی می گردد اما این مصوبه به صورت قطعی در کنکور سال 1402 اجرا خواهد شد. زمان کافی در این دو سال نداریم و بعضی از مقدمات این مصوبه را باید بعضی از دستگاه ها از همین روزها آغاز می کردند که خوشبختانه این جلسه ستاد بدین منظور انجام شد.
وی گفت: باید مطمئن شویم دستگاه های ذی ربط این مصوبه را اجرایی می نمایند. وزارت آموزش و پرورش 60 درصد این مصوبه را برعهده دارد و باید بعضی از موارد اجرایی شدن مصوبه را سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطمینان می دادند که این موضوع درخصوص وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم صدق می نماید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان نمود: آزمون اختصاصی که مربوط به بخش 40 درصد سازمان سنجش وزارت علوم می گردد؛ هر سال می توانند دو بار با اعتبار دوساله کنکور برگزار نمایند. دانش آموز اگر یکی از این امتحانات جا ماند دوباره می تواند در همان سال امتحان دهد. بعلاوه نتایج تا دو سال اعتبار دارد یعنی دانش آموز در همان سال مجبور به تصمیم گیری درباره رشته قبولی، نیست که این موضوع به راهنمایی دانش آموزان برای نیل به رشته مورد علاقه شان موثر خواهد بود.
وی به استانداردسازی نتایج آزمون ها اشاره نمود و گفت: استانداردسازی امتحانات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم، سال آخر دبیرستان مهم است چون باید به گونه ای باشد امتحان نهایی دانش آموزانی سال جاری با سال بعد خیلی تفاوت نداشته باشد یعنی استانداردها رعایت گردد. عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی باید زودتر مشخص گردد. بعلاوه سابقه تحصیلی دانش آموزان در این جلسه طبق مصوبه مد نظر قرار گرفته است مثلا بعضی دانش آموزان ممکن پنج سال پیش دیپلم گرفته است و از تحصیل فاصله گرفته اما در حال حاضر می خواهد با کنکور وارد دانشگاه گردد. حال در زمینه سابقه تحصیلی خلع وجود دارد و باید عزیزان در این زمینه راه چاره ارایه دهند.
کبگانیان تاکید نمود: موارد مطروحه در جلسه ستاد را طی نامه ای رسمی از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به وزیر محترم علوم -که ریاست سنجش و پذیرش کشور را برعهده دارد- اعلام می کنیم. در شورای سنجش و پذیرش کشور، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری ، وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم عضو هستند بنابراین در یک فرصت یک ماهه باید محورها، دستورالعمل ها، شیوه نامه ها و مصوبات مورد احتیاج خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام نمایند.
وی اضافه کرد: سرپرست محترم آموزش و پرورش به اتفاق ریاست مرکز سنجش آموزش و پرورش توضیحاتی را در این زمینه دادند که کارگروهی برای ارتقاء و استانداردسازی امتحانات نهایی از طراحی سوالات تا ایجاد ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش تشکیل شده است که به همه شعب و مدارس ابلاغ شده است. امتحانات نهایی از سال 1401.40 درصد با تاثیر مثبت لحاظ می گردد و در سال 1402 هم وزن 60 درصدی در کنکور دارد.
قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری بیان نمود: طبق آمار مراجعه بعضی از دانش آموزان به کلاس های تست زنی کنکور کمتر شده است. دانش آموزان کنکوری سال 1402 باید در روش خواندن دروس دبیرستان؛ عمیق تر باشند چون طبق مصوبه فقط 40 درصد تست زنی در کنکور لحاظ شده است.
وی ادامه داد: در این جلسه مطالبی به لحاظ اجرایی سازی امتحانات تشریحی کنکور اسم شده است چون تصحیح الکترونیکی سوالات تشریحی یک کار تخصصی است، نرم افزار و سخت افزار خاصی را می طلبد. در این زمینه از دوستان سازمان مدیریت و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری لازم را داریم. ماده ای شفاف و مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه باید منابع لازم در اختیار دستگاه ها قرار بگیرد، وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش تا دو سال فرصت دارد تا ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه کنکور را فراهم کند. از دوستان در وزارت آموزش و پرورش خواسته ایم، درخواست خود را به سازمان برنامه و بودجه بدهند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حد امکان حمایت های لازم را انجام می دهد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتها گفت: در پیش از دستور جلسه تذکری داشتیم که به دلیل اهمیت بحث فناوری، کلان پروژه ها سریع تر بحث گردد و در برنامه پنج ساله هفتم -که کارگروه هایی در این خصوص داریم- مطالب جدی تری را با روحیه تحولی دولت سیزدهم پیش ببریم.
انتهای پیغام/
منبع: خبرگزاری پانا