گره کور حفظ ساختار جوان جمعیت؛ طرح جوانی مجلس راهگشاست؟

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، تهران (پانا) - بیش از دو دهه است که مولفه ها و ویژگی های ساختار جمعیتی کشور در حال تغییر است و فرایند پیر شدن جمعیت ایران شروع شده و با سرعت به سمت پیری در حرکت است و به تعبیر کارشناسان جمعیت، کشور در حال از دست دادن جوانی جمعیت است.

گره کور حفظ ساختار جوان جمعیت؛ طرح جوانی مجلس راهگشاست؟

این روزها فرایند نزولی رشد جمعیت در کشور بیش از گذشته مورد توجه کارشناسان و متولیان حوزه خانواده نهاده شده است زیرا طبق گفته کارشناسان، نسبت سالمندی و سالخوردگی جمعیت در 20 سال آینده به حدود 2 برابر می رسد، ایران از سال 1395 بیشتر پای به سنین سالخوردگی گذاشته است و برآورد می گردد که تا سال 1430 سالخورده و پیر گردد.

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده برای اولین بار در تاریخ 28 خردادماه سال 92 با هدف افزایش نرخ باروری به حداقل 2.5 فرزند به ازای هر زن با 50 ماده از سوی نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی تهیه و اعلام وصول شده بود اما به دلایل متعدد در مجلس نهم به پایان نرسید و در مجلس دهم با اصلاح و حذف بعضی از مواد آن، مجدداً، در دستور آنالیز نهاده شد که در آن دوره هم به پایان نرسید و علی رغم ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در اردیبهشت 1393 از سوی رهبر معظم انقلاب و بعلاوه الزام برنامه ششم توسعه مبنی بر برنامه ریزی در راستای افزایش نرخ باروری کل به بیش از 2.5 فرزند، همچنان مساله جمعیت در بحران قرار گرفته است.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم، نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی دغدغه افزایش جمعیت را یکی از مهم ترین اولویت های کاری خود قرار دادند. طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در راستای ضرورت حمایت سطوح قانونگذاری و سیاست گذاری برای رفع موانع فرزندآوری نظیر هزینه های بالای بارداری، زایمان و درمان ناباروری و هزینه های بالای معیشت، تدوین شد جزو اولین طرح های مجلس یازدهم است که اعلام وصول و به سرعت در دستور کار نهاده شد. این طرح آذرماه سال گذشته اعلام وصول شد و در اسفند 99 مقرر شد به مدت هفت سال به صورت آزمایشی اجرا گردد اما از آنجا که این طرح واکنش های مختلفی در پی داشت، مجلس به طور ویژه رسیدگی به این طرح را در دستور کار خود قرار گرفته است تا به گفته نمایندگان موافق این طرح، گره کور حفظ ساختار جوان جمعیتی باز گردد.

آخرین شرایط آنالیز طرح جوانی جمعیت در مجلس یازدهم

فاطمه محمدبیگی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره طرح جوانی جمعیت اظهار کرد: طرح جوانی جمعیت از شروع به کار مجلس یازدهم در دستور کار نهاده شد و یکی از اولویت های مجلس به تعداد می رود که برای به پایان رسیدن آن جلسات کارشناسی متعددی انجام شد و بیش از یکسال به صورت ویژه مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای به پایان رسیدن این طرح کمیسیون مشترکی هم با حضور نمایندگان کمیسیون های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و برنامه و بودجه تشکیل شد تا ابعاد مختلف طرح جوانی جمعیت و الزامات آن مورد آنالیز قرار بگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: طرح جوانی جمعیت پس از برگزاری 90 جلسه کارشناسی در مجلس به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد که این طرح از سوی شورای نگهبان تایید نشد و ایراداتی داشت که باید اصلاح می شد. طرح مجددا به مجلس ارجاع داده شد و ایرادات آن اصلاح و به شورای نگهبان ارسال شد اما بازهم ایراداتی به طرح گرفته شد. اصلاح ایرادات انجام و به شورای نگهبان ارجاع داده شد.

وی درباره آخرین شرایط طرح جوانی جمعیت هم گفت: منتظر هستیم تا شورای نگهبان هم پس از آنالیز طرح جوانی جمعیت نظر نهایی خود را اعلام کند تا این طرح به قانون تبدیل گردد و برای اجرا به دولت ابلاغ گردد.

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی اعلام نمود: ایراداتی که شورای نگهبان به طرح جوانی جمعیت گرفته بود، در زمینه اقتصادی و بعلاوه اشکالات فقهی بود که از شورای فقهی شورای نگهبان استفاده کردیم و این ایرادات رفع شد. در زمینه ایراد اقتصادی هم آنالیز های لازم صورت گرفت. این طرح سالانه حدود 15 هزار میلیارد تومان به اعتبار نیازمند است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "گره کور حفظ ساختار جوان جمعیت؛ طرح جوانی مجلس راهگشاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره کور حفظ ساختار جوان جمعیت؛ طرح جوانی مجلس راهگشاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید