بی توجهی وزارت علوم به اساتید حق التدریس، مسئولان چشم خود را بر روی مسائل اساتید بسته اند!

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، رئیس انجمن اساتید حق التدریس دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان البرز گفت: هیچ اولویت جذب و استخدام برای استادی که بهترین سال های عمر خود را وقف تدریس نموده در وزارت علوم پیش بینی نشده است.

بی توجهی وزارت علوم به اساتید حق التدریس، مسئولان چشم خود را بر روی مسائل اساتید بسته اند!

زهرا قدسی در مصاحبه با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ آقای عابدی، با اشاره به اینکه اساتید حق التدریس دانشگاه ها پایگاه والای اجتماعی و نقش بسزایی در توسعه علم، دانش و پیشرفت کشور دارند اظهار کرد: این اساتید هیچ متولی حمایتی نداشته و از مستضعف ترین اقشار جامعه بوده که مسئولان چشم خود را بر روی مسائل عدیده معیشتی، استخدامی، رفاهی و... وبلاگ آقای عابدین بسته اند!

وی اضافه نمود: با وجود اینکه این قشر فرهیخته بهترین سال های عمر خود را صرف علم اندوزی نموده اند اما در عمل هیچ استقبالی از دانش، تجربه و خرد وبلاگ آقای عابدین نشده و فاقد هرگونه تسهیلاتی هستند؛ شاید در تصور کسی نگنجد که حق الزحمه یک استاد حق التدریس حتی از کمترین اقشار جامعه که هیچ سواد و تخصصی هم ندارند کمتر باشد.

رئیس انجمن اساتید حق التدریس دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان البرز با بیان اینکه دستمزد اساتید حق التدریس سا لهاست ثابت مانده است، گفت: هیچ نظارتی بر نحوه پرداخت مبلغ اندک حقوق اساتید حق التدریس وجود ندارد؛ دانشگاه ها با تاخیر گاهی بیش از یک سال، آن هم بصورت پرداخت اقساطی دستمزد اساتید را می پردازند که در قیاس با تورم و رشد قیمت ها زمانی که استاد مبلغ حق الزحمه خود را دریافت می نماید، عملا به هیچ کار او نمی آید و هیچ گره ای از گره های کور زندگی او را باز نمی نماید.

قدسی توضیح داد: آیا عدالت است که امروز دستمزد یک استاد ساعتی 7 هزار و 500 تومان و حتی کمتر باشد؟ آیا عدالت است که دستمزدها با اینهمه تاخیر پرداخت گردد؟ آیا عدالت است که غالب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی حتی از اجرای قانون و بیمه کردن اساتید که از حقوق اولیه هر شهروندی است استنکاف نموده و به صورت رسمی بخشنامه نمایند که از به کارگیری اساتید فاقد بیمه خودداری گردد؟ کجای جهان رسم است که از حقوق ناچیز که در سال شاید به یک میلیون تومان هم نمی رسد، 10 درصد مالیات کسر گردد.

وی ادامه داد: ما که داعیه حقوق بشر، عدالت گستری و عدالت محوری داریم، چطور به راحتی نقض قانون نموده و در حالی که طبق قانون افراد با درآمد کمتر از 36 میلیون در سال، از مالیات معاف هستند چشم طمع به حقوق واقعا ناچیز حق التدریس دوخته و 10 درصد مالیات از وبلاگ آقای عابدین کسر می گردد؛ چطور می گردد که در این بحبوحه کرونا، دانشگاه به خود حق می دهد به صورت یک طرفه قرارداد با استاد را در میانه ترم فسخ نموده و درس استاد حق التدریس را به اعضای هیئت علمی آن دانشگاه واگذار کند؟! کجای جهان مرسوم است که استاد از داشتن نسخه ای از قرارداد محروم باشد و در قرارداد ذکر می گردد که استاد تعهد می دهد هیچ ادعایی برای بیمه و... نداشته باشد؟

این استاد دانشگاه تاکید نمود: طبق مقررات تامین اجتماعی و وزارت کار، مزایایی به کارگر مانند عیدی، پاداش، حق اولاد و... تعلق می گیرد اما استاد حق التدریس دانشگاه، فاقد همه این مزایاست. هیچ اولویت جذب و استخدام برای استادی که بهترین سال های عمر خود را وقف تدریس نموده، حتی در وزارت علوم هم پیش بینی نشده است؛ عدم امنیت شغلی از آسیب زننده ترین مسائلی است که متاسفانه هیچ تدبیری تا به امروز برای آن اندیشیده نشده است و دانشگاه ها نیز از این معضل نهایت سوءاستفاده نموده و اغلب به محض اینکه استادی پیگیر حق و حقوق خود گردد به سادگی عذر وی را خواسته و از ادامه همکاری با او خودداری می نمایند.

عضو هسته اصلی شورای راهبردی اساتید کشور گفت: بارها در خبرها شنیده ایم که وزارت آموزش و پرورش با کمبود معلم روبرو است و بارها ما مراجعه کردیم، درخواست رسمی دادیم که اساتید حق التدریس با توان علمی و تجربه بالا آماده خدمت هستند که با این اقدام، بسیاری از هزینه دولت کاسته شده و مخارج آزمون، مصاحبه، آموزش و... را ندارد چراکه این اساتید قبلا همه این مراحل را طی نموده اند؛ از مسئولان خواهش می کنم که نیم نگاهی هم به وضع معیشتی قشر فرهیخته داشته باشند. درد را چطور بنویسم که گویای عمق و اندازه آن باشد، ما درد نادیده انگاری داریم.

قدسی تاکید نمود: پس از سه سال و اندی دوندگی کردن در سازمان تامین اجتماعی پیروز شدیم مصوبه ای بگیریم که خلا بیمه را خودمان پرداخت کنیم تا سابقه ای برای بازنشستگی لحاظ گردد اما متاسفانه نرخ بیمه آنقدر بالاست که همکاران قادر به پرداخت نیستند و هیچ ماخذ حمایتی نیز وجود ندارد که از محل اعتبارات بودجه ای اختصاص یابد؛ فکر می کنم شعار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صیانت از مشاغل موجود باشد و این در حالی است که روزبه روز بر شمار اساتید حق التدریسی که شغل خود را از دست می دهند، اضافه نموده می گردد.

وی اعلام کرد: کاش در این شرایط بحرانی که با رکود انواع مشاغل روبرو هستیم فکری هم برای اساتید خانه نشین شده بگردد؛ با وجود اینکه اساتید حق التدریس همچون گنجینه و شاه کلیدی برای کشور محسوب می گردد، اما به راحتی حق وبلاگ آقای عابدین نادیده انگاشته می گردد و از ظرفیت بزرگ وبلاگ آقای عابدین استفاده ای نمی گردد؛ این اساتید می توانند با اندک توجه و حمایتی شعار سال را که جهش فراوری است، به منصه ظهور برسانند، کما اینکه تا به امروز از دل همین مجموعه توانسته ایم تعداد بسیاری شرکت دانش بنیان به دست بیاوریم و با روینمودهای نوین علمی با برگزاری استارت آپ های مختلف زمینه بسط و گسترش علمی وبلاگ آقای عابدین را فراهم کنیم.

4118/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "بی توجهی وزارت علوم به اساتید حق التدریس، مسئولان چشم خود را بر روی مسائل اساتید بسته اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی وزارت علوم به اساتید حق التدریس، مسئولان چشم خود را بر روی مسائل اساتید بسته اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید