ایران با تغییر رویکردها به بازیگر اصلی در حوزه گاز منطقه تبدیل می گردد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به سطح بالای ذخایر گازی ایران و توانایی کشور در درآمدزایی قابل توجه از این منابع بر لزوم تغییر رویکردها و پارادایم حاکم بر کشور تأکید کرد. به اعتقاد او ایران می تواند با صادرات این محصول در راستای سرمایه گذاری های طولانی مدت به ویژه در بین همسایگان خود قدم بردارد.

ایران با تغییر رویکردها به بازیگر اصلی در حوزه گاز منطقه تبدیل می گردد

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، صادرات گاز به عراق و فراوری برق در این کشور را یک سرمایه گذاری طولانی مدت در این کشور و در راستای دیپلماسی ایران دانست و تأکید کرد: چنین سرمایه گذاری هایی را می توان در دیگر کشورهای منطقه نیز کلید زد. نکته اینجاست که باید به موقع تصمیم بگیریم و نقش داشته باشیم. ترکیه امروز با میدان گازی که در دریای سیاه پیدا نموده به زودی وارد عراق و نخجوان که امروز در اختیار ایران است، خواهد شد. اگر اقدام جدی از سوی ایران صورت نگیرد، رقبا جایگزین خواهند شد و بازارهای خود را از دست می دهیم.

این فعال مالی با بیان این مطلب که ایران می توانست با استخراج و صادرات منابع گازی محبوس و ارزان قیمت ترکمنستان، درآمدزایی خوبی داشته باشد و درعین حال به تقویت روابط خود با این کشور یاری کند، گفت: متأسفانه این فرصت از دست رفت و با سرمایه گذاری کلانی که انجام شد خط لوله تاپی کشیده شد و قرار است منابع گازی ترکمنستان از این طریق به افغانستان، پاکستان و درنهایت به هند صادر گردد.

به اعتقاد او برنامه ریزی خوبی درباره سرمایه گذاری در ترکمنستان و ایجاد خط لوله انتقال گاز این کشور به دیگر مناطق صورت نگرفت و امروز حتی در خصوص میزان گازی که در زمستان های قبل از این کشور وارد کردیم، دچار مشکل شدیم و بدهکار هستیم. به هرحال برای تبدیل ایران به هاب انرژی باید اقدام جدی صورت گیرد. چون منابع بزرگی در اختیار داریم و با لوله کشی به کشورهای شرق مانند پاکستان و هند و در غرب مانند عراق و حتی کشورهای اروپایی به وسیله مدیترانه و دریای سیاه، قادریم نقش خود را به عنوان بازیگر اصلی گاز منطقه تثبیت کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ضمن تأکید بر ورود به بازارهای منطقه، حفظ سهم خود در بازارهای مختلف را نیز بسیار مهم برشمرد و یک راه برای تقویت نقش آفرینی ایران در موضوع صادرات گاز را توجه به دیپلماسی و ورود موضوعات انرژی به رایزنی های دیپلماتیک کشور دانست.

او توضیح داد: امروز علاوه بر وزیر نفت و نیرو، وزیر خارجه نیز باید در خصوص انرژی صاحب نظر باشد و به یاری دیپلماسی مالی حضور ایران در بازارهای منطقه را تقویت کند. دراین بین بخش خصوصی نیز نقت پررنگی به عهده دارد چراکه می تواند به یاری روابط خود در دیگر کشورها بازار سازی نموده و اجرای پروژه ها را تسهیل کند.

صالحی ادامه داد: دولت می تواند حامل های انرژی را تا لب مرز آورده و از آنجا به بعد بخش خصوصی ورود نموده و محور کار قرار بگیرد. مانند همان کاری که دولت ترکیه انجام داده و حامی کامل بخش خصوصی است. ارتباط های خارجی را باید به بخش خصوصی سپرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اظهار کرد: اگر قرار باشد ایران در این بخش پیروز عمل کند باید نوع روینمودها و پارادایم خود را تغییر دهد. البته همچنان اساسنامه شرکت ملی گاز نهایی نشده است، با نهایی شدن آن صندلی و نقش این سازمان معین خواهد شد و می تواند به پیشبرد اهداف در این حوزه یاری کند. ضروری است در وزارتخانه و مجموعه های فعال، گاز به عنوان یک سرمایه شناخته گردد و برای آن ارزش افزوده ایجاد نمایند؛ در بازارهای همسایه سرمایه گذاری و نیروگاه بزنیم و به یاری منابع گازی صادر شده برق و یا محصولات پتروشیمی فراوری کنیم. به وسیله این منابع گازی خود را برای حضور بلندمدت در بازارها به کار می بندیم.

صالحی گفت: در حال حاضر اساسنامه شرکت ملی گاز که در مردادماه نشستی درباره آن داشتیم و پیشنهادهای خود را درباره آن تهیه کردیم در کمیسیون انرژی مجلس در دست آنالیز است و دنبال می کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ایران با تغییر رویکردها به بازیگر اصلی در حوزه گاز منطقه تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران با تغییر رویکردها به بازیگر اصلی در حوزه گاز منطقه تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید