حل مسائل صنعت، در گرو اصلاح نگرش ها و ساختارهای ضدتولید است

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، مرکز آمار ایران اعلام کرده که در فصل بهار 1399 رشد محصول ناخالص ملی با احتساب نفت منفی 3, 5 درصد و بدون نفت منفی 1.7 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل بوده است. همین گزارش افزوده است که رشته فعالیت های گروه کشاورزی 0.1، گروه صنایع و معادن 4.4 - و گروه خدمات 3.5- درصد نسبت به فصل بهار سال 1398، رشد داشته است.

حل مسائل صنعت، در گرو اصلاح نگرش ها و ساختارهای ضدتولید است

علی اصغر جمعه ای، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: آمار و ارقام ارائه شده، عجیب نیستند؛ کسانی که با اقتصاد ایران آشنایی نسبی دارند می دانند که ارقام منفی بیش از این نیز قابل انتظار بوده است. البته ممکن است برخی از شرایط مطلوب نسبی در حوزه صنعت بگویند ولی من معتقد هستم که این شرایط در جهت مثبت تغییری نکرده است.

جمعه ای، رئیس اتاق سمنان می گوید: شرایط صنایع در ایران شرایط دشواری است؛ شیوع ناگهانی بیماری کووید 19 از زمستان سال 98 و به دنبال آن تعطیلی بسیاری از واحدهای اقتصادی، در کنار سقوط قیمت نفت از ابتدای سال جاری نشان می دهد که عرصه بر خیلی از فعالیت های صنعتی و تولیدی تنگ تر شده است. البته ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد؛ مثلاً تولید مواد ضدعفونی کننده که انحصاری دست دولت و بنگاه های خصولتی است، بهتر شده است.

او ادامه می دهد: اقتصاد ایران با تحریم های سختی روبروست؛ تداوم وابستگی به تجارت خارجی و به خصوص فروش نفت و نیاز به واردات محصولات واسطه ای و مصرفی و تشدید تحریم ها از دو سال پیش تا به امروز منجر به قطع صادرات نفت و تجارت خارجی شده است. یعنی درآمدهای نفتی دولت به حداقل رسیده و هر روز فشارها بر حوزه تولید و اقتصاد بخش خصوصی بیشتر شده است.

به گفته جمعه ای صنعت و تولید و همه ارکان اقتصاد چون زنجیره ای به هم وابسته هستند؛ ما اگر نتوانیم برای برون رفت از تحریم ها کاری کنیم، شرایط صنعت بدتر از این خواهد بود. تولید به بازار مصرف داخلی و بازار خارجی نیاز دارد؛ اما متأسفانه در حوزه صادرات با مسائل زیادی روبرو هستیم. از طرفی تولیدکننده نمی تواند به دلیل تحریم و شیوع ویروس کرونا به موقع صادر کند و از طرفی به دلیل قطع ارتباط بانکی با کشورهای دیگر بازگشت ارز مشکل است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می گوید: باید برای تولید و صادرات زیرساخت لازم فراهم باشد ولی متأسفانه به غیر از تصمیمات خلق الساعه و بخشنامه های هر روزه هیچ علامت مثبتی به تولیدکننده ارسال نمی شود. در بروز شرایط فعلی، بی تدبیری و سوءتدبیرهای همه تصمیم گیران و تصمیم سازان از گذشته تا به امروز نقش جدی داشته است؛ تنها دولت و تصمیم یک وزارتخانه نیست که اقتصاد را به این وضع انداخته است؛ اگرچه وزارت صنعتف معدن و تجارت هنوز بلاتکلیف است و هیچ راهبردی برای بهبود شرایط ندارد.

او تاکید می کند: خیلی از بحران ها و مسائل اقتصاد ریشه غیراقتصادی دارد؛ ریشه های غیراقتصادی بحران های اقتصادی موجود هنوز رفع نشده اند، دیپلماسی اقتصادی به دیپلماسی سیاسی گره خورده است و تا زمانی که این دو حوزه تفکیک نشوند و اقتصاد در اولویت تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار نگیرد، مسائل پابرجا خواهد بود و چشم انداز آینده صنعت و معدن به این گره گشایی وابسته است.

او درباره شرایط امروز بازار سرمایه می گوید: برخی معتقدند که می توان از گشایش در بازار سرمایه به نفع تولید و صنعت بهره گرفت، اما به نظر می رسد که این شرایط بیشتر در خدمت بنگاه های دولتی و حاکمیتی بوده است نه بخش خصوصی واقعی؛ بخش خصوصی واقعی و صنایع کوچک و متوسط واقعی خیلی کم از این بازار بهره گرفته اند.

به گفته جمعه ای دولت و همه سیاست گذاران اقتصادی باید در کوتاه مدت و بلندمدت برای حل مسائل اقتصادی راه حل تخصصی ارائه دهند. این راه حل باید با نظر اقتصاددان ها، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ارائه شود. همچنین برای حل مسائل اقتصاد ایران به خصوص صنعت و معدن باید نگرش ها و ساختارهای ضدتولید و ضدتوسعه اصلاح شود؛ باید اقتصاد از سایه سیاست خارج شود و این تنها راه ممکن است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "حل مسائل صنعت، در گرو اصلاح نگرش ها و ساختارهای ضدتولید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل صنعت، در گرو اصلاح نگرش ها و ساختارهای ضدتولید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید