اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، تهران (پانا) - دو هفته قرنطینه و محدویت های جدید برای حضور در سطح شهرها از شنبه برقرار می گردد اما اهدای خون قرنطینه ندارد، مراکز انتقال خون فعال و بیماران چشم انتظار حضور اهداکنندگان خون در این مراکز هستند.

اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون با تشکر از هموطنان که همواره همراه با سازمان انتقال خون و بیماران احتیاجمند به خون هستند، گفت: آنها به محض شنیدن درخواست ما سازمان را تنها نگذاشتند و ما را مورد عنایت قرار داده و با مراجعات، پیامها و حضور در شبکه های اجتماعی و گاه با گلایه ها بازخوردهایی دادند و ما افتخار می کنیم در سازمانی کار می کنیم که تا این حد مورد اقبال هموطنان است.

وی با تاکید بر شرایطی که همه گیری کرونا بر کشورها تحمیل نموده است گفت: ایران نیز مثل سایر کشورها و شاید کمتر، پس از کرونا دچار کمبود ذخایر خون شد. دلیل این کاهش اهدای خون این است که کرونا فقط یک بیماری با تبعات جسمی نیست و دارای ابعاد و تبعات مالی و روانی است و باورهای غلطی در جهان در این مورد رایج هست. مثلا بعضی فکر می نمایند که تزریق خون یا اهدای آن سبب انتقال کرونا می گردد، یا ایمنی بدن کم می گردد.

عشقی در خصوص روزهای پیش رو گفت: رفت و آمد و حضور در شهر باید به حداقل برسد اما نباید فراموش کرد بیماری های سرطان، تالاسمی، شیمی درمانی، زایمان، نوزادان احتیاجمند به خون، تصادفات و موارد اورژانس صبر نمی نمایند تا کرونا از بین برود و احتیاج به خون دائمی است. خون چیزی نیست که بتوان آن را در کارخانه فراوری کرد یا از خارج کشور وارد کرد و فقط از خود مردم ایران به به مردم می رسد.پس مردم اگر از خانه بیرون می آیند اهدای خون را فراموش ننمایند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به شبکه پیچیده خونرسانی کشور گفت: استانها خون مورد احتیاج یکدیگر را تا حد امکان تامین می نمایند.

عشقی با اشاره به نگرانی مردم از انتقال کرونا در مراکز انتقال خون گفت: در خصوص ایمنی سازمان انتقال خون و مراکز آن باید گفت این محل امن ترین جا برای حضور اهدانمایندگان است. مترو، تاکسی، ادارات دولتی، پاساژها، بیمارستانها و مهمانی های خانوادگی همه احتمال آلودگی بیشتری دارد اما در سازمان انتقال خون ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی پروتکل ها و استانداردهای فنی و بهداشتی برای پیشگیری از انتشار کرونا انجام می گردد. استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی معمول است و سالن های انتظار فاصله گذاری شده است و توسط جمعی از اهدانمایندگان بر آنها نظارت می گردد.

وی اضافه کرد: ما از مردم خواسته ایم ناظر فرایند کاری مان باشند و در هر مرکز اهدای خون 3 یا 4 اهدا نماینده مستمر حق دارند سرکشی نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف آن را به مدیرکل انتقال خون یا به ستاد سازمان گزارش نمایند.

وی تاکید نمود: نکته این است که بیماری های تنفسی به وسیله خون منتقل نمی گردد و هر بیماری راه انتقالی دارد. سوزن یک بار مصرف وارد رگ می گردد و کارشناس خونگیری دستکش و ماسک زده است. اهدا نماینده نیز باید28 روزتا یک ماه نه تنها مریض نشده باشد بلکه حتی واکسن هم نزده باشد. پزشکان بخش اهدانمایندگان توضیح حال دقیقی از افراد می گیرند.

عشقی با اشاره به نارضایتی و گلایه بعضی از اهدا نمایندگان که پیروز به اهدا نمی شوند گفت: بعضی نذر دارند یا مشتاقانه برای همدلی می آیند و وقتی به دلایل فنی پذیرفته نمی شوند آزرده می شوند در حالی که ما قوانین سخت گیرانه ای داریم. این استاندارها برای سلامت دریافت نمایندگان خون و خود اهدانمایندگان است.

وی آمار مراجعات اهدانمایندگان را سالانه دو میلیون و نیم اهدانماینده برشمرد و گفت: از این تعداد مراجعه از 2 میلیون و 100 هزار نفر خون می گیریم و بقیه را به خاطر سلامت خودشان یا سلامت دریافت نماینده خون معاف می کنیم که بخشی از این عزیزان معترض می شوند. ایران سخت گیرانه ترین قوانین اهدای خون را در جهان دارد زیرا به سلامت خون بسیار اهمیت می دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون درمورد ذخایر خونی کشور گفت: شاخص ها و استانداردهایی در جهان وجود دارد و درایران اگر ذخیره خون کشور یعنی میزان خونی که برای مصرف متعارف پیش بینی شده زیر 3 روزباشد شرایط بحرانی تلقی می گردد تا 4 روز درمحدوده خطر، 4تا5 روز قابل قبول و 5 تا 7 روز شرایطی است که استان می تواند به استان دیگر هم خون بفرستد و بالای 7 روز باید اقدامات اصلاحی انجام گیرد زیرا ذخایر خون قدیمی می گردد.

وی در خصوص آخرین شرایط ذخایر خون در کشور گفت: امروز میزان خون قابل قبول ولی شنماینده است ما با کمبودهای متناوب و نگران نماینده روبرو بوده ایم. امروز کمترین میزان ذخایر خون در سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویر احمد ثبت شده است. افتخار داریم بگوییم 60 درصد اهدای خون در کشور ما توسط اهدانمایندگان مستمر انجام می گردد که خون سالمی دارند و مستمر آزمایش خون آنها منفی است اما این روزها آنها هم برای اهدا کمتر می آیند.

عشقی گفت: اما از اهدا نمایندگان بار اولی و جوان تر ها درخواست می کنیم بیایند و جای اهدانمایندگانی را که به خاطر کهولت سن از چرخه اهدای خون خارج می شوند بگیرند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اطلاع رسانی گسترده روابط عمومی سازمان گفت: در سازمان انتقال خون پویش ها و فعالیت های اطلاع رسانی وسیعی انجام می گردد و موشن گرافی ها و اینفو گرافی هایی که برای اطلاع رسانی تهیه و منتشر شده است 20 برابر سالهای گذشته است. بعضی از فعالیت های روابط عمومی سازمان نوین است و قبلا وجود نداشته است.

عشقی در خصوص اهدای خون بانوان گفت: یکی از باورهای اشتباه رایج این است که بانوان نمی توانند خون اهدا نمایند اما بانوان اگر واجد شرایط اهدای خون باشند می توانند در سال سه بار خون اهدا نمایند و مردان 4 بار قادر به اهدای خون در طول سال هستند.

وی با اشاره به شعار سال جاری تحت عنوان هر خانه یک پایگاه انتقال خون گفت: بانوان با اهدای خون می توانند این شعار را محقق نمایند زیرا در فرهنگ کشور ما خانواده از رفتار مادر تبعیت می نماید و خانم خانه هرکاری کند خانواده هم به آن سمت تمایل پیدا می نمایند و این شعاری است که من یک سال است در انتقال خون اعلام نموده ام.

عشقی باور غلط کم خونی را یکی از رایج ترین علل عدم اهدای خون توسط بانوان ایرانی دانست و گفت: در حالی که در ایران اهدای خون بانوان به 5 درصد رسیده است در اروپا بانوان 50 درصد اهدای خون را عهده دار شده اند.

وی تاکید نمود: اهدای خون در ایران تابع شرایط سخت گیرانه ای است. در آمریکا هر دو ماه یک بار خون اهدا می نمایند در حالی که ما برای حفظ سلامت خون و سلامت اهدا نمایندگان و بیماران برای آقایان 4 بار درسال و برای بانوان 3بار در سال اهدای خون را مجاز می دانیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اهمیت کنترل عوامل آلوده نماینده خون گفت: یکی دیگر از دلایل معافیت از اهدا خصوصا در خصوص خانمها ورود سوزنهای ناشناخته به بدن است که سبب 6 ماه تا یک سال معافیت از اهدا می گردد. سوراخ کردن گوش، بینی، تتو، حجامت و خالکوبی و مواردی از این دست می تواند آلوده نماینده باشدو سبب منع از اهدا می گردد وکسانی که قصد اهدای خون دارند خوب است در شرایط فعلی از این امور پرهیز نمایند که دچار معافیت از اهدای خون نشوند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون همچنین در خصوص اهدای پلاسمای کووید 19 گفت: کسانی که 1 ماه از بهبودی شان گذشته باشد می توانند پلاسمای خون خود را در اختیار کسانی قرار دهند که به دلیل ابتلا به کووید 19 به آن آنتی بادی احتیاج دارند.

وی اضافه کرد: اگرتیتر بالای پلاسما را طی3 تا 7 روز اول بیماری به بدن فرد برسانند جلوی گسترش ویروس در بدن وی گرفته می گردد.

عشقی از مردم خواست تا فقط هر بار خبری می شنوند برای اهدای خون مراجعه ننمایند اهدای خون یک احتیاج مستمر است و سعی نمایند همه این روزها برای اهدای خون حاضر باشند و برای کوتاه کردن زمان انتظار از سامانه نوبت دهی و رزرو جا استفاده نمایند تا جلوی ازدحام و شلوغی گرفته گردد.

وی تاکید نمود طی دو هفته قرنطینه مراکز انتقال خون باز و پذیرای اهدا نمایندگان خون هستند و سربازان گمنام انتقال خون در ایام کرونا حضور دارند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای خون قرنطینه ندارد؛ بیماران چشم انتظارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید