اقلیم فرهنگی از بوعلی تا سهروردی طراحی می گردد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی ، آیین گرامیداشت جمعی از مفاخر فقید کشور در سال 1401 با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه (27 فروردین) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار گردید.

اقلیم فرهنگی از بوعلی تا سهروردی طراحی می گردد

اسماعیلی در این نشست اعلام کرد: یاد و خاطره همه مشاهیر و مفاخر فرهنگی هنری کشور عزیزمان را گرامی می دارم و به روان پاک آن ها درود می فرستم. سال 1401 تعدادی از بزرگان خودمان را از دست دادیم و این جلسه حول و حوش تکریم و تجلیل مقام علمی این بزرگواران تشکیل شده است.

وی اضافه نمود: ایران بزرگ ما از هزاره های قبل از میلاد در تاریخ پُرافتخار خودش نام های درخشانی را ثبت نموده است. حوزه فرهنگی ایران بزرگ محسوب این مرزهای سیاسی امروز نمی گردد و بخشی از آن ایران بزرگ فرهنگی است. در دو سده اخیر با یک موضوع و یک پدیده نو به عنوان تمدن مغرب زمین روبرو شده ایم.

اسماعیلی اضافه نمود: ویژگی این تمدن، مانند همه تمدن های غالب، این است که موجب می گردد بسیاری از داشته های جوامع در آستانه فراموشی قرار بگیرد.چون غلبه، غلبه تمدنی است، بسیاری از داشته هایمان دیده نمی گردد.

وی ادامه داد: در این دو سده و در روبروه با این اتفاق تلخ در بخشی از هویت و تمدن اصیل دچار مشکل و لکنت شده ایم. جوامعی که با این قبیل مسائل روبه رو هستند باید در پی راهکار باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که معرفی مفاخر یکی از اهداف بلند مرکز آثار و مفاخر فرهنگی است، اعلام کرد: بسیاری از آثار مهم فرهنگی در ایران به اهتمام این انجمن در کشور اجرا شده است. از مقبره فردوسی تا حافظ و باباطاهر و بوعلی سینا.

اسماعیلی بعلاوه از ایجاد ستادهای بزرگداشت مجزا برای مفاخر ایران اطلاع داد و بعلاوه به ایجاد منطقه ها فرهنگی و طرح ایجاد اقلیم های فرهنگی اشاره نمود، و گفت: سال جاری یکی از این اقلیم ها را در منطقه مرکزی ایران از زنجان تا همدان در نظر گرفته ایم که از مقبره بوعلی سینا تا زادگاه سهروردی را به عنوان یک منطقه فرهنگی پوشش می دهد. قرار است برای این منطقه، تأسیسات فرهنگی ایجاد کنیم. برای چند منطقه دیگر نیز چنین طرحی را در نظر داریم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اقلیم فرهنگی از بوعلی تا سهروردی طراحی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقلیم فرهنگی از بوعلی تا سهروردی طراحی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید