یک کشف تازه در تپه سیلک کاشان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، همزمان با شروع فصل دوم طرح بازنگری محوطه باستانی سیلک کاشان، راه آب سفالی کشف شد.

یک کشف تازه در تپه سیلک کاشان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از شروع فصل دوم از مرحله سوم طرح بازنگری محوطه تاریخی سیلک با همکاری دانشگاه کاشان، موزه ملی ایران و پایگاه میراث فرهگی سیلک و به سرپرستی مشترک جبرئیل نوکنده و جواد حسین زاده اطلاع داد و جبرئیل نوکنده سرپرست هیأت باستان شناسی در این محوطه تاریخی، یکی از دستاوردهای زودهنگام این فصل از کاوش را کشف راه آب سفالی متعلق به آخرین دوره سیلک گفت که تشخیص کارکرد دقیق آن به آنالیز های بیشتر در ادامه کاوش، نیازمند است.

به گفته این باستان شناس، یکی از مهمترین اهداف این فصل از کاوش در تپه جنوبی سیلک، پاسخ به این پرسش اساسی است که شرایط سیلک در دوره های پنجم و ششم (آخرین مراحل استقراری این تپه) چگونه بوده و علل متروک شدن سیلک چیست.

نوکنده اظهار کرد: با وجود کاوش های گسترده در سده اخیر، همچنان اطلاعات پژوهشگران در خصوص این بازه زمانی اندک و ناقص است.

این باستان شناس بعلاوه فراهم کردن شرایط برای بازدید گردشگران از یافته ها و آثار باستان شناسی در خود محوطه را یکی دیگر از اهداف این فصل برشمرد و گفت: اگرچه تا به امروز پژوهش های گسترده ای در محوطه تاریخی سیلک اجرا شده است، اما همچنان آثار قابل ارائه برای بازدیدگنندگان در خود محوطه وجود ندارد.

تپه سیلک در حقیقت ویرانه های قدیمی ترین زیگورات دنیا و نیایشگاه مردمان باستانی ایران بوده که از گِل رس و سفال ساخته شده است. این مجموعهٔ تاریخی تا سال 1310 خورشیدی شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین شده معروف بود

سرپرست هیأت باستان شناسی تپه سیلک با این یادآوری که فصل دوم از مرحله سوم طرح بازنگری محوطه تاریخی سیلک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده است، بیان نمود: امیدواریم این فصل از کاوش و ادامه آن در سال های آینده فرصت تبدیل شدن این محوطه به سایت موزه را فراهم کند.

نخستین پژوهش و کاوش میدانی در تپه های باستانی سیلک کاشان در سال 1312 شمسی به وسیله رومن گیرشمن فرانسوی انجام شد. در دهه 80 نیز صادق ملک شهمیرزادی کاوش هایی را در این منطقه تاریخی انجام داد و مرحله سوم بازنگری در این محوطه به سرپرستی جبرئیل نوکنده با همکاری جواد حسین زاده ساداتی در حال اجراست.

تپه سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده که تا کنون از آثاری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا شروع دوره هخامنشی به جز دوره مفرغ در آن کشف شده است که در بسیاری از موزه های بزرگ به نمایش گذاشته شده است.

به گفته جواد حسین زاده مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک محوطه باستانی سیلک، با داشتن لایه های فرهنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ، شروع عیلامی و عصر آهن به مانند میراثی گران بها و خزانه ای اطلاعاتی است که می تواند در ردیابی و پیگیری تحولات اتفاق افتاده در جوامع انسانی برای باستان شناسان راهگشا باشد.

تپه سیلک در محدوده کاشان از استان اصفهان واقع شده که 24 شهریور 1310 با شماره 38 در لیست آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

منبع: دنیای سفر

به "یک کشف تازه در تپه سیلک کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کشف تازه در تپه سیلک کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید