کشف مقبرۀ 1800 سالۀ خوک در قلب شهر پاریس

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، بخش هایی از بزرگترین گورستان باستانی پاریس به تازگی در یکی از منطقه ها پرتردد این شهر کشف شده است. به غیر از 50 مقبرۀ انسان، یک مقبرۀ جالب حاوی اسکلت یک خوک نیز در این گورستان وجود دارد.

کشف مقبرۀ 1800 سالۀ خوک در قلب شهر پاریس

وبلاگ آقای عابدی | در جریان احداث یک خروجی تازه برای یکی از ایستگاه های متروی شهر پاریس، یک گورستان بزرگ متعلق به قرن دوم بعد از میلاد کشف شده است. در دوران امپراطوری روم شهر پاریس که در آن موقع لوتشیا نامیده می شد دارای چندین گورستان بود. بزرگترین و مهمترین آن ها به گورستان جنوبی معروف بود که حالا بخش هایی از آن از زیر خاک بیرون آمده است.

به گزارش وبلاگ آقای عابدی ؛ در قرن نوزدهم میلادی برای نخستین بار بخش هایی از این گورستان مورد کاوش قرار گرفته بود، اما کاوش اخیر به لطف رویکرد های تازۀ باستان شناسی می تواند اطلاعات تازه ای را دربارۀ سنت های تدفینی این منطقه در دوران باستان در اختیار محققان بگذارد.

(دو گور که به صورت مورب به هم متصل بوده اند)

این گورستان از حدود قرن اول میلادی تا قرن سوم مورد استفاده قرار می گرفته و در قرن چهارم به تدریج از دور خارج شده است. در جریان کاوش اخیر 50 مقبره متعلق به قرن دوم میلادی کشف شده است که همگی در شرایط بسیار خوبی حفظ شده اند. همۀ اجساد کشف شده در تابوت هایی چوبی قرار داشته اند که در بعضی موارد بقایایی از آن ها مثل خرده های الوار یا میخ ها هنوز هم قابل مشاهده هستند.

(ظروف سفالی که بین پاهای یکی از مردگان قرار داده شده اند)

در نیمی از این گور ها تعدادی اشیاء تدفینی نیز یافت شده است؛ ظرف های سفالی و شیشه ای و بعضی تزئینات لباس مثل سنجاق و کمربند از جملۀ این اشیاء هستند. مورد نادرتر یک سکۀ باستانی است که درون دهان یکی از مردگان قرار گرفته بود؛ این یک سنت مرسوم در دوران باستان بوده است. رومیان اعتقاد داشتند که ناخدایی به نام خارون ارواح مردگان را از رودخانه های دنیای دیگر عبور می دهد و سکه ای که در دهان مرده قرار می گرفت در واقع دسمتزد خارون به حساب می آمد.

بقایایی از چند کفش هم در بعضی گور ها کشف شده و نشان می دهد که بعضی مردگان احتمالا با کفش دفن شده بودند.

(گودال حاوی اسکلت خوک و ظروف سفالی)

اما شاید منحصر به فردترین یافتۀ این سایت مقبره ای باشد که اسکلت کامل یک خوک در آن یافت شده است. در کنار این خوک اسکلت چند حیوان کوچکتر و دو ظرف سفالی نیز یافت شده است. به اعتقاد باستان شناسان این احتمالا یک مقبره به معنی دقیق کلمه نبوده است بلکه نوعی گودال حاوی پیشکش یا نذری بوده است.

(میخ های به جا مانده از یک کفش در کنار ظرفی سفالی در یکی از گورها)

منبع: فرادید

به "کشف مقبرۀ 1800 سالۀ خوک در قلب شهر پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مقبرۀ 1800 سالۀ خوک در قلب شهر پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید