واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، سخنگوی وزارت امور خارجه توافق نو بین عربستان سعودی و کویت درباره میدان گازی آرش را مغایر با رویه های جاری و مذاکرات اجرا شده قبلی و غیرقانونی خواند و گفت این توافق تاثیری بر شرایط حقوقی میدان نداشته و مورد تایید ایران نیست.

واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش

به گزارش گروه سیاست خارجی وبلاگ آقای عابدی، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) در مورد توافق اعلام شده تازه بین عربستان سعودی و کویت در مورد میدان مشترک گازی آرش مطرح نمود: میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش هایی از آن در محدوده آب های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت واقع شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بر اساس مقررات و رویه های بین المللی هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام گردد و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه های جاری و مذاکرات اجرا شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر شرایط حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.

خطیب زاده در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام نموده است آمادگی دارد تا در مورد چگونگی بهره برداری از این میدان مشترک با کشورهای همسایه، کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شده و همزمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه داده و بعلاوه در مورد تعیین کردن نقطه ثلاثه(سه گانه) بین سه کشور مذاکرات سه جانبه ای را شروع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در سرانجام تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران بعلاوه حق خود را برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ایران به توافق عربستان و کویت درباره میدان گازی آرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید