شیوع سرخک در کشور، بچه ها زیر 5 سال واکسیناسیون می شوند؟

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، چه کسانی ملزم به دریافت واکسن سرخک هستند؟

شیوع سرخک در کشور، بچه ها زیر 5 سال واکسیناسیون می شوند؟

سید محسن زهرایی در تبادل نظر با ایسنا، با اشاره به اینکه سرخک یک بیماری ویروسی است، گفت: راه انتقال ویروس سرخک به وسیله تنفس و قطرک های تنفسی است و مسری ترین عامل عفونی شناخته شده است؛ به نحوی که اگر فردی مبتلا به بیماری در اتاق در بسته ای باشد و بعد از 10 دقیقه از اتاق خارج گردد ممکن است اگر فردی که ایمنی کافی ندارد، پنج دقیقه پس از او وارد اتاق گردد باز هم به بیماری مبتلا گردد.

علائم بیماری چیست؟

او درباره علائم بالینی بیماری، بیان نمود: دوره نهفتگی بیماری حدود دو هفته است و پس از این مدت علائم بیماری با تب ظاهر شده و با بی حالی و بی اشتهایی ادامه می یابد. تب می تواند بیشتر گردد تا جایی که به 40 درجه هم برسد؛ بعد از یک دوره تبِ سه تا چهار روزه علائم دیگری هم ظاهر می گردد که مهم ترین آن دانه های قرمز رنگی است که بر روی صورت و گردن آغاز می گردد و به پایین بدن منتشر می گردد. این دانه ها از بالا به پایین کم کم پاک می شوند. مدتی که این دانه ها بر روی بدن فرد است حدود پنج روز است. دو تا سه روز اول که دانه ها ظاهر می گردد، تب هم هنوز ادامه دارد به همین علت علامت اصلی که برای تشخیص این بیماری یاری می نماید تب و بثورات قرمز رنگ سطح پوست است.

وی اضافه نمود: بیماری سرخک می تواند با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و قرمز شدن مخاط چشم هم همراه باشد. سرخک ممکن است در مواردی شدید بروز کند و حتی منجر به مرگ گردد. در موارد همه گیری بیماری ممکن است بین یک تا پنج درصد مرگ در بیماران رخ دهد. افرادی که معمولا ضعف سیستم ایمنی یا سوء تغذیه دارند بیشتر به عوارض سرخک مبتلا می شوند. سرخک می تواند به سرعت در یک جامعه پخش شده و همه گیری های بزرگ ایجاد کند و این در حالی است که سرخک توانایی بروز فرم های شدید و یا مرگ و میر هم دارد.

راه درمان چیست؟

زهرایی ادامه داد: خوشبختانه سرخک به درمان دارویی ویژه احتیاج ندارد، اما پیشگیری از آن بسیار راحت بوده و واکسن موثری هم دارد که سال های طولانی است این واکسن در ایران و دنیا استفاده می گردد. واکسن سرخک در کشور ما در قالب واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری های سرخک، سرخجه و اوریون است، استفاده می گردد. این واکسن در دو نوبت در سن 12 و 18 ماهگی به بچه ها تزریق می گردد. بعلاوه افرادی که در جریان یک همه گیری در معرض بالای ابتلای به بیماری باشند ممکن است به عنوان دز تکمیلی لازم باشد که واکسن دریافت نمایند.

وی اضافه نمود: در خصوص سرخک از آنجایی که طی سالیان گذشته پوشش خوبی در واکسیناسیون این بیماری داشتیم و نظام مراقبت هم موارد بیماری را رصد نموده است، توانستیم حدود 3 سال قبل تاییدیه سازمان بهداشت دنیای را مبنی بر حذف ویروس بومی سرخک از کشور را دریافت کنیم که موفقیتی بزرگ و حاصل دستاورد نظام سلامت بود.

منبع: تجارت نیوز

به "شیوع سرخک در کشور، بچه ها زیر 5 سال واکسیناسیون می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع سرخک در کشور، بچه ها زیر 5 سال واکسیناسیون می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید