سناریوی مناسب جایگزین ارز ترجیحی چیست؟

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، تهران (پانا) - رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه حل مناسب برای حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه به فراوری است، معتقد است مردم باید با همان قیمت ها مثل ارز ترجیحی محصولات را خریداری نمایند ولی ما به ازای قیمت فراوری را به صورت پلکانی دولت به فراورینماینده ها در پایانه های فراوری مانند کشتارگاه ها، درب مرغداری ها یا کارخانه های شیر و فرآوری و ... در ازای فراوریاتش یاری و پرداخت کند و محصولات با قیمت مناسب تر کماکان در اختیار آحاد جامعه قرار بگیرد.

سناریوی مناسب جایگزین ارز ترجیحی چیست؟

غلامرضا نوری در گفت وگو با پانا درباره تکلیف مجلس به دولت برای حذف ارز ترجیجی 4200 تومانی اظهار کرد: اینکه دولت می گوید که حذف ارز ترجیحی قانون مجلس است، این بحث معطوف به مبلغ دلاری منابعی بود که در جزء 3 بند ب تبصره 1 بودجه سال گذشته (1400) گذاشته شده بود؛ هم برای دارو و هم کالاهای اساسی به اندازه 8 میلیارد دلار. دولت به درستی عنوان می نماید، بله این مبلغ بعد از 6 تا 7 ماه هزینه شد. دو دلیل باعث شدند که این مبلغ زودتر هزینه گردد و به سرانجام سال نرسد؛ اول افزایش حدود 30 درصدی کالاهای اساسی در سطح جهانی و دوم بروز خشکسالی در سطح کشور بود که حدود 25 تا 30 درصد فراوری را کاهش داد. این دو مورد باعث شدند که این 8 میلیارد دلار تا آخر سال کفاف کالاهای اساسی و ... را نداشته باشد.

وی ادامه داد: از این موضوع اینگونه استدلال می گردد که خُب این مبلغ تمام شده و باید موضوع ارز ترجیحی را پایان دهیم!. اما حدود دو ماه قبل دولت لایحه ای را درباره ارز ترجیحی به مجلس ارسال کرد. مجلس مخالفت کرد چون لایحه قصد داشت محاسبه ارز 4200 تومانی را حذف کند، منابع را افزایش دهد و ما به ازای آن را توزیع نقدی داشته باشد. مجلس نه در بودجه 1400 و نه در لایحه دوفوریتی که دولت ارائه داد، هیچوقت موافقت نکرده که ارز 4200 تومانی از دارو، گندم و کالاهای اساسی حذف گردد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: حذف ارز ترجیحی 4200 افزایش قیمت در حوزه دارو و نهاده های دامی و کالاهای اساسی را در پی خواهد داشت، باعث می گردد مصرف مواد پروتئینی در جامعه به دلیل پایین آمدن سطح توان مردم برای خرید، کاهش پیدا کند. هم فراورینماینده متضرر می گردد و هم سلامت جامعه از قبل عدم مصرف صحیح پروتئین و لبنیات دچار مشکل خواهد شد. این مهم در جلسات متعدد گفته شده و منتظریم تا به یک برنامه تعیین برای جایگزینی این اتفاق دست پیدا کنیم.

نوری با بیان اینکه برنامه مکتوب دولت برای جبران معیشت مردم در کمیسیون تلفیق بودجه در دست آنالیز است، گفت: محاسبات نشان می دهد در خصوص همین پرداخت نقدی، از آنچه که قرار است پرداخت گردد هزینه ها هم بیشتر افزایش پیدا می نماید و یارانه هم کفاف آن افزایش قیمت محصولات را نخواهد داشت. برای مثال اگر برای هر نفر در اثر حذف ارز ترجیحی، مثلا 300 هزار تومان به خاطر افزایش این اقلام هزینه ایجاد می گردد برنامه این است که حدود 100 تا 110 هزار تومان را به صورت نقدی پرداخت گردد و مابقی را مردم باید از جیب خود پرداخت نمایند. به خاطر همین نگرانی که از بابت مصرف این مواد و سلامت جامعه وجود دارد و تورمی که در پی خواهد داشت و حتی اثری که بر روی بقیه کالاها خواهد داشت ما موافق نیستیم و امیدواریم به راه چاره جایگزین مناسب طی برنامه دولت دست پیدا کنیم.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در فراکسیون مستقیلن هم اکثریت اعضا با حذف ارز ترجیحی 4200 برای دارو و کالاهای اساسی مخالف هستند، به راه چاره مناسب جایگزین برای حذف این ارز اشاره نمود و گفت: راه چاره در کوتاه مدت ادامه همین فرایند درباره دارو و کالاهای اساسی بود و حذف تدریجی این ارز و پرداخت یارانه به فراوری، برترین راه چارهی است که در جهان هم جواب داده و مناسب ترین روش است. در شرایط فعلی رکود تورمی که در کشور حاکم است، راه چاره ادامه همین فرایند است ولی در میان مدت بعد از دو تا سه سال می گردد این را به تدریج کاهش داد و ما به ازای آن را به فراوری یاری کرد. یعنی مردم با همان قیمت ها مثل ارز ترجیحی محصولات را خریداری نمایند ما به ازای قیمت فراوری را به صورت پلکانی دولت به فراورینماینده ها در سرانجامه های فراوری مانند کشتارگاه ها، درب مرغداری ها و یا کارخانه های شیر و فرآوری و ... در ازای فراوریاتش یاری کند و محصولات با قیمت مناسب تر کماکان در اختیار آحاد جامعه قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سناریوی مناسب جایگزین ارز ترجیحی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوی مناسب جایگزین ارز ترجیحی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید