دادگاه لندن پرداخت سود به ایران در مورد قرارداد چیفتن را لغو کرد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی به نقل از ایندیپندنت، با حکم دادگاه عالی لندن پرداخت سود 20 میلیون پوندی بابت بدهی 387 میلیون پوندی بریتانیا به ایران برای لغو فروش تانک های چیفتن در دهه 70 میلادی، لغو شد.

دادگاه لندن پرداخت سود به ایران در مورد قرارداد چیفتن را لغو کرد

موضوع خرید یک هزار و 500 دستگاه تانک چیفتن و خودروی زرهی از بریتانیا به سال 1971 و دوران پهلوی مربوط می گردد. ایران پنج سال پس از این توافق، یک میلیارد دلار برای خرید تانک ها پرداخت کرد و تا سه سال بعد 150 تانک تحویل گرفت. تانک های چیفتن در آن موقع در مقایسه با دیگر تانک ها، قدرتمندترین توپ و قوی ترین زره را داشتند.

اما روند تحویل تانک ها به ایران با وقوع انقلاب اسلامی متوقف شد و بریتانیا چند روز پس از انقلاب این قرارداد را لغو کرد. از همان زمان جمهوری اسلامی با شرکت خدمات بین المللی نظامی که زیر مجموعه ای از وزارت دفاع بریتانیا به شمار می رود، بر سر مبلغ باقی مانده در این قرارداد، اختلاف نظر دارد.

در دهه 90 میلادی، دیوان بین المللی تجارت که شکایت ایران را بر سر این پرونده رسیدگی می نماید، احکامی به نفع تهران صادر کرد و از شرکت بریتانیایی خواست بدهی خود را به ایران بپردازد. در سال 2001 نیز مساله سود مبلغ باقی مانده از این قرارداد مطرح شد و حکم این دادگاه باز هم به نفع ایران بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دادگاه لندن پرداخت سود به ایران در مورد قرارداد چیفتن را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگاه لندن پرداخت سود به ایران در مورد قرارداد چیفتن را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید