خودروی مفهومی چیست و ماشین های کانسپت چرا ساخته می شوند؟

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، خودروی مفهومی چیست؟ احتمالاً در بسیاری از فیلم ها یا اخبار با خودروهایی روبرو شده اید که طراحی متفاوت و امکانات خارق العاده ای دارد. در این مواقع وقتی در خصوص نام خودرو جستجو نموده اید، با عبارت خودروی مفهومی یا خودروی کانسپت روبه رو شده اید. خودروهای مفهومی یا کانسپت به وسیله شرکت های بزرگ خودروسازی ساخته شده و در نمایشگاه های بزرگ خودرو رونمایی می گردد.

خودروی مفهومی چیست و ماشین های کانسپت چرا ساخته می شوند؟

هدف از ساخت این خودروها نشان دادن دورنمای مهندسان آن شرکت برای ساخت خودروهای آینده است. در واقع این کمپانی ها، تصویری را از آنچه در فکر دارند، در قالب خودروی کانسپت به واقعیت تبدیل می نمایند تا نشان دهند چه قابلیت هایی دارد یا در پی به دست آوردن آن هستند. خودروهای مفهومی قابل خرید و فروش نیست و معمولاً تنها یک نسخه از آنها فراوری می شود.

تاریخچه خودروهای مفهومی

تاریخچه خودروهای مفهومی به دهه 1930 بازمی شود. زمانی که ولوو اولین خودروی مفهومی جهان را در سال 1933 معرفی کرد. طراحی متفاوت این خودرو با مدل های ساخته شده تا آن موقع فاصله زیادی داشت و به همین علت سر و صدای زیادی هم به پا کرد. به گونه ای که تا مدت ها ولوو ساخت این خودرو را منکر می شد.

آمریکایی ها اولین خودروی مفهومی تاریخ را از آن خود می دانند. بیوک Y-Job در سال 1938 رونمایی شد و چند سال بعد بیوک کروک با الهام از همین خودرو به بازار عرضه شد. بعد از آن اولدزموبیل هم در دهه 1950 با معرفی دو خودروی کانسپت نامش را در تاریخ ساخت خودروهای مفهومی ثبت کرد.

بیوک Y-Job

تا پیش از سال 2000 آلفارومئو، لامبورگینی، مرسدس بنز، مازراتی، فورد و ب ام و و بسیاری برندهای دیگر هم مدل های خاص خود را به بازار معرفی کردند. بسیاری از این خودروها در حد یک ایده و کانسپت باقی ماندند و برخی دیگر با کمی تغییرات به فراوری رسیدند. ساخت خودروهای مفهومی اکنون و در آستانه سال 2022 به تصاویری فرای تصور و خیال تبدیل شده است. خودروهایی که شاید تا دو دهه پیش فقط در فیلم های هالیوودی و فانتزی قابل مشاهده بود و اکنون در یک قدمی ورود به به خیابان ها است.

چرا خودروهای مفهومی ساخته می شوند؟

حیات خودروسازان به فراوری انبوه و ارائه محصولات استاندارد و باکیفیت است. تمامی خودروسازان برتر جهان همه ساله با ارائه آخرین تکنولوژی و فناوری ها در زمینه های فنی و امکانات سعی در جذب نگاه مشتریان خودرو هستند، اما در پس فکر تمامی این خودروسازان، فراوری خودروهای خاص، فناوری های پیچیده و اولین بودن در هر زمینه ای وجود دارد.

طبیعی است که ساخت پروژه هایی این چنینی هم احتیاج به زمان و هم هزینه زیاد دارد. رقابت هم در بازار خودروی جهان با رشد خودروسازان آسیایی بسیار بیشتر شده است. به همین علت هر کدام از خودروسازان بزرگ جهان کوشش می نمایند تا با ساخت یک ماشین کانسپت هم قدرت و تکنولوژی خود را به رخ حریفان بکشانند و هم اولین ها را به نام خود ثبت نمایند.

بیوک لسیبر

فرق خودروهای مفهومی با خودروهای پروتوتایپ چیست؟

خودروهای مفهومی و پروتوتایپ از یک خانواده است، اما تفاوت این دو در این است که امکان فراوری انبوه خودروهای پروتوتایپ بسیار زیاد است؛ یعنی این خودروها را می توان به عنوان مدل و نمونه در نظر گرفت که با تغییرات خیلی کم به فراوری می رسد. این در حالی است که خودروهای کانسپت معمولاً در حد ایده می ماند و اگر هم به فراوری برسد، محصول فراوریشده تفاوت های بسیار زیادی با مدل مفهومی دارد.

اولدزموبیل استارفایر
نوترین آگهی های خودرو

معرفی برترین خودروهای مفهومی تاریخ

گفتیم که به گواه تاریخ اولین خودروی مفهومی محصول کمپانی ولوو در سال 1933 است، اما کمپانی بیوک معتقد است که مدل وای جاب Y Job، اولین خودروی کانسپت در جهان است. طراحی خاص این خودرو با وجود چراغ های مخفی، سقف برقی، شیشه های برقی و موتور 5.2 لیتری در حقیقت یک اعجاز در آن موقع بود.

بیوک سال ها بعد مدل کروک خود را با الهام از این کانسپت و البته با تغییرات زیاد به فراوری رساند. طراحی مدل های ماشین کانسپت بیوک برعهده هارلی جی بود. او در سال 1951 یک مدل مفهومی دیگر با نام لسیبر LaSabre را نیز با الهام از جت های جنگی طراحی کرد. لسیبر از آن خودروهایی بود که در حد کانسپت باقی نماند و به فراوری انبوه رسید.

اولدزموبیل گلدن راکت

اولدزموبیل هم با دو مدل استارفایر Starfire و گلدن راکت Golden Rocket در تاریخ خودروهای مفهومی نام خود را ثبت نموده است. استار فایر با یک بدنه فایبرگلاس و با طراحی شبیه به جت های حنگی طراحی شد. تا آن موقع کسی از فایبرگلاس در ساخت بدنه خودرو استفاده ننموده بود. استارفایر هم به فراوری انبوه رسید. گلدن راکت هم با تصویری شبیه به موشک طراحی شد.

فرمان برقی این خودرو و چرخش جایگاه ها به هنگام پیاده شدن راننده از مواردی بود که در این خودرو به عنوان نوآوری قرار داده شده بود. آلفارومئو در دهه 1950 سه مدل مفهومی BAT7، BAT5 و BAT9 را ارائه کرد که در بحث طراحی یک انقلاب واقعی در دوره خودشان بود. آلفارومئو در سال 1968 هم مدل کارابو را معرفی کرد. کارابو اولین خودرویی بود که درهای آن به صورت قیچی مانند باز می شد.

آلفارومئو

لانچیا در سال 1970 مدل استراتوس زیرو را طراحی کرد. خودرویی مجذوب کننده با طراحی انقلابی که بدنه ای هندسی و خاص داشت. فورد هم در فاصله سال های 1979 تا 1985 سری پروب را طراحی و معرفی کرد. ضریب درگ این خودرو در حد جت های جنگی F16 بود. در سال 1981 فورد باز هم یک مدل کانسپت دیگر طراحی کرد که یک خودروی دو نفره بود. طراحی خودرویی با این ابعاد برای استفاده در کلان شهرها ایده جالبی بود که سال ها بعد به کار شهرنشینان جهان آمد.

لانچیا استراتوس زیرو

جنرال موتورز در سال 1987 یک ماشین کانسپت از خودروی خورشیدی ارائه کرد. طراحی این خودرو که برای یک سرنشین بود، موردتوجه علاقمندان به این خودرو نهاده شد. جنرال موتورز در سال 1990 یک مدل نو با نام کرو طراحی کرد که با نهایت سرعت 320 کیلومتر بر ساعت خودرویی خاص با تجهیزات مدرن بود.

در جهانی امروز جگوار F تایپ یک انقلاب در ساخت خودرو بود. خودرویی با طراحی خاص که یک کوپه متفاوت بود. ب ام و هم در سال 2001 کانسپت یک کوپه زیبا با نام X را معرفی کرد که با طراحی خاص و پیشرانه 3 لیتری توربو دیزل و چراغ های هوشمند متصل به GPS توانست سر و صدای زیادی به پا کند.

یکی از برترین مدل های خودروی کانسپت در سال های گذشته محصول کمپانی جنرال موتورز و از برند کادیلاک است. در کنار طراحی بسیار خاص این خودرو کادیلاک 16 پیشرانه ای 16 سیلندر با حجم 13.6 لیتر دارد که قدرت 1000 اسب بخار را فراوری می نماید. ب ام و افیشنت داینامیکس مدل مفهومی ب ام و است که در سال 2009 معرفی گردید. این خودرو در کنار طراحی مدرن و خاص خود خودرویی هیبریدی با وزن کم است.

ب ام و افیشنت داینامیکس

رنو دزیر Dezir هم خودروی کانسپت کمپانی رنو در سال 2010 است که با طراحی بی نظیری رونمایی شد. پیشرانه برقی این خودرو با قدرت 148 اسب بخار یکی از ویژگی های خاص این خودرو است. ب ام و در سال 2016 به مناسبت 100 سالگی کمپانی خود، مدل کانسپتی با عنوان NEXT 100 را معرفی کرد که با بدنه فیبر کربن و طراحی اعجاب آور معرفی گردید.

رنو دزیر

مرسدس بنز با ارائه مدل EQC یک مدل مفهومی از خودروهای برقی خود را معرفی نموده که از برترین مدل های کانسپت در سال های گذشته بوده است.

مرسدس بنز مدل EQC

تسلا هم با معرفی مدل سایبرتراک Cybertruck یک کانسپت جالب ارائه نموده که شبیه به زیردریایی است. پژو نیز کانسپت e-legend یکی از مجذوب کننده ترین مدل های چند سال گذشته را در میان خودروهای مفهومی معرفی نموده است. طراحی خطوط این خودرو با نگاهی به مدل های کلاسیک این کمپانی بوده است.

سایبرتراک

رولز رویس هم به تازگی یک خودرو با نام 103EX معرفی نموده که طراحی حیرت انگیز دارد. فناوری های خاص در این خودرو و قدرت پیشرانه این مدل را تبدیل به یکی از متفاوت ترین خودروهای مفهومی در سال های گذشته نموده است.

103EX

اینفینیتی با ارائه مدل خودروی مفهومی QX Inspiration محصولی خلاقانه معرفی نموده که موتوری برقی دارد. خودرویی که گویا قرار است به فراوری انبوه هم برسد.

QX Inspiration

نظر شما درباره خودروی مفهومی و ماشین کانسپت چیست؟ آیا تجربه سواری با خودروهای مفهومی را داشته اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوترین آگهی های خودرو
منبع: دیوار

به "خودروی مفهومی چیست و ماشین های کانسپت چرا ساخته می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی مفهومی چیست و ماشین های کانسپت چرا ساخته می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید