خبرنگاران فاصله دریافت از فرهنگ شهادت، چالشی عظیم برای جامعه

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، قزوین - خبرنگاران- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین گفت: فاصله دریافت از فرهنگ ایثار و شهادت را باید از بزرگترین چالش ها برای جامعه اسلامی ما دانست چرا که بسیاری از مسائل موجود ناشی از این مساله است و با نزدیک شدن به این فرهنگ از بین می فرایند.

خبرنگاران فاصله دریافت از فرهنگ شهادت، چالشی عظیم برای جامعه

شهدا نماد و نمونه های بی بدیل ایثار و از خودگذشتگی در جامعه ما هستند و ما از هر رنگ و سلیقه بر درستی و پاکی راه آنان اعتقاد استوار دارند و معتقدند اگر فرهنگ ایثار و شهادت در لایه های مختلف جامعه نهادینه گردد، معضلات و مسائل کشور به شدت کاهش می یابد.

برهمین اساس، یکی از مهم ترین احتیاجهای فرهنگی کشور ترویج ایثار اجتماعی است و در این راستا ایثارگران جامعه با سابقه طولانی خود می توانند در آشنایی با فرهنگ ایثار می توانند نقش بسیار مهمی در تبیین و ترویج مفهوم ایثار برای جامعه داشته باشند.

استان قزوین در طول هشت سال جنگ تحمیلی سه هزار شهید و هفت هزار و 200 جانباز تقدیم انقلاب کرد.

خبرگزاری وبلاگ آقای عابدی مرکز قزوین در آستانه 22 اسفند سالروز تاسیس بنیادشهید و امور ایثارگران با غلامرضا حقایق پور مدیرکل شهید و امور ایثارگران استان قزوین در خصوص فعالیت ها و دغدغه های موجود در بنیاد شهید استان به تبادل نظر نشست.

وبلاگ آقای عابدی: کمی از سابقه بنیاد شهید و فعالیت های آن بفرمایید.

بنیاد شهید و امور ایثارگران به فرمان امام خمینی(س) در 22 اسفند سال 58 تشکیل شد و 40 سال است که بنیاد در جهت خدمت رسانی به خانواده های شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خدمت می پردازد.

بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال 83، 22 اسفند با عنوان روز بزرگداشت شهید نام گذاری شده است، البته ما هر روز را روز شهید می دانیم و وظیفه داریم این فرهنگ را نهادینه کنیم و این روز را روز ارزش های متعالی انسانی و از خودگذشتگی باید دانست.

وبلاگ آقای عابدی: چه برنامه هایی برای سالگرد تاسیس بنیاد شهید و ایثارگران و همچنین روز شهید تدارک دیده اید؟

در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آنطور که شایسته بوده کار ننموده ایم

روز بزرگداشت شهدا، فرصت مغتنمی است تا اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به آحاد جامعه به ویژه جوانان تبیین گردد اما باید اذعان کرد متاسفانه در این زمینه آنطور که باید کار ننموده ایم و باید جبران مافات کنیم.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه های گرامیداشتی و همایشی در دستور کار نیست اما گلباران گلزار شهدا و بعضی برنامه ها با رعایت موارد بهداشتی پیش بینی شده است.

برنامه های روز شهید از 16 تا 22 اسفند برگزار می گردد که هدف از برگزاری این برنامه ها ارائه گزارش عملکرد نیست چرا که اقدامات صورت گرفته در مقابل ایثار شهدا و جانبازان قابل بیان نیست.

برنامه های ما در این حوزه به شکل مردمی پیگیری و برگزار می گردد.

وبلاگ آقای عابدی: به نظر می رسد امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما احتیاج به حس ایثار و از خودگذشتگی دارد، ترویج فرهنگ شهادت تا چه حد می تواند این حس را در جامعه نهادینه کند؟

دقیقا باید اذعان کرد که جامعه ما به شدت به این حس و فرهنگ احتیاجمند است و بهترین راه برای تحقق آن نزدیک شدن و انس دریافت با فرهنگ ایثار و شهادت است.

شهدا و رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس زمانی که دشمنان از سلاح شیمیایی استفاده می کردند، ماسک های خود را به دیگران می دادند تا بتوانند نفس بکشند و زنده بمانند.

جامعه ما امروز احتیاجمند همین روحیه ایثار و شهادت است به همین دلیل می طلبد که همه مسئولان و حتی عموم مردم با توجه به توانایی و امکاناتی که دارد به ویژه در فضای مجازی برای اشاعه این روحیه کوشش کند.

متاسفانه در طول این سال ها به فرهنگ ایثار و شهادت خوب پرداخته نشده، زیرا اگر متولیان فرهنگ و ایثارخوب کار می کردند ما نباید شاهد این می بودیم که بعضی برای رسیدن به خواسته های مادی زود گذر خود با جان مردم بازی نمایند و اقلام بهداشتی و ضد عفونی را احتکار نمایند.

با وجود اینک سه هزار شهید و هفت هزار ودویست جانباز قزوینی جانشان را در طبق اخلاص قرار دادند و برای دفاع مقدس از کشور عزیزمان از جان خود گذاشتند امروز چطور شده که بعضی اقلام مورد احتیاج جامعه را احتکار مینمایند؟ این فاصله دریافت از فرهنگ ایثار و شهادت است.

پزشکان و کادر درمان کشور در مساله کرونا ایثارگونه ورود پیدا نموده اندما در هر شرایطی به فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی احتیاجمندیم و در مساله کنترل ویروس کرونا نیز باید ایثارگرانه ورود پیدا کنیم. پزشکان و کادر درمانی و پرستاران در خصوص ویروس کرونا واقعا ایثارگرانه ورود پیدا کردند.

این اتفاقات ناگوار ما را به این نتیجه می رساند که در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت بخوبی کار ننموده ایم. با توجه به اینکه دستگاه های زیادی در این حوزه ورود پیدا کردند و کار کردند ولی ما نتوانستیم این فرهنگ را آن گونه که باید و شاید نهادینه کنیم.

اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه گردد و به عنوان یک فرهنگ عمومی مطرح گردد دیگر این مسائل را شاهد نخواهیم بود، اگر فرهنگ از خودگذشتگی به جای فرهنگ ترجیح منافع شخصی و گروهی نهادینه گردد همه معضلات مرتفع خواهد شد و ما جامعه ای را که همه به فکر هم هستند خواهیم داشت.

وبلاگ آقای عابدی: با وجود معضل بیکاری در جامعه، بنیاد شهید چه خدماتی را در این خصوص به خانواده شهدا و ایثارگران ارایه می دهد؟

یکی از اساسی ترین دغدغه های بنیاد اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر است و یکی از راه های گره گشا برای ایجاد شغل برای متقاضیان شاهد و ایثارگر، کارآفرینی و خوداشتغالی است.

بعد از دوران هشت دفاع مقدس بحث معیشت ایثارگران در زمینه های مختلف در حال رسیدگی بوده، اما آنچه امروز در بنیاد به عنوان چالش مطرح است، بحث اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر است که برای این مهم همه متولیان کشور در نظام مقدس جمهوری اسلامی موظف به اقدام و حل این چالش هستند.

براساس ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مقرر است 25 درصد از سهمیه استخدامی های دستگاه ها به ایثارگران اختصاص داده گردد که از طرفی با حجیم شدن دولت، رویکرد دولت به کوچک و چابک سازی بدنه دولت است که با این تفاسیر نباید منتظر جذب همه متقاضیان شاهد و ایثارگر در بدنه دولت بود.

ما در استان قزوین تقریبا یک هزار و 800 متقاضی بیکار از خانواده ایثارگران داریم که با گذشت زمان و فارغ التحصیل شدن افراد این آمار زیادتر می گردد ، هرچند 25 درصد سهمیه استخدامی دستگاه های اجرایی برای ایثارگران است، ولی از آنجایی که استخدام ها خیلی کم و محدود است این جذب در حوزه های مختلف هم کمتر می گردد و کوشش بنیاد شهید نیز برای افرادی که شرایط استخدام ندارند و دیپلم و زیر دیپلم هستند اشتغالزایی به وسیله پرداخت های وام اشتغال است.

ترغیب و تشویق متقاضیان شاهد و ایثارگر برای شرکت در کلاس های فنی و حرفه ای در شهرستان ها با احتیاجهای شغلی روز جامعه و استفاده از تسهیلات ادارات فنی و حرفه ای در شهرستان ها از دیگر راه های اشتغال زایی با توجه به توانمندی فردی و تحصیلی در حوزه شاهد و ایثارگر است.

در امسال 160 تن از جامعه ایثارگری قزوین صاحب شغل شدند و 50 نفر نیز وام اشتغال قرض الحسنه دریافت کردند.

وبلاگ آقای عابدی: بنیاد شهید و امور ایثارگران جه خدماتی را در حوزه در وام ازدواج و مسکن به خانواده شهدا و ایثارگران ارایه می دهد؟

امسال 630 فقره تسهیلات اقتصادی خرید مسکن با هماهنگی اداره کل بنیاد شهید قزوین امسال به خانواده های شهدا، ایثارگران و جانبازان استان قزوین ارایه شد.

تا 2 سال پیش تنها جانبازان بالای 25 درصد از تسهیلات مسکن برخوردار می شدند که با موافقت شورای پول و اعتبار این تسهیلات شامل جانبازان زیر 25 درصد نیز شده است.

امسال مبلغ وام مسکن در مرکز استان به یکصد میلیون تومان در مرکز شهرستان 85 میلیون تومان و در روستاها به 50 میلیون تومان افزایش یافته است.

نرخ سود تسهیلات مسکن ایثارگران چهار درصد و مدت زمان بازپرداخت آن را 20 ساله است و تسهیلات مسکن به جانبازان پنج درصد به بالا، فرزندان، والدین و همسران شهدا، آزادگان و فرزندان جانبازان 70 درصد به بالا تعلق می گیرد.

وبلاگ آقای عابدی: در حال حاضر مهم ترین دغدغه و چالش بنیاد شهید و امور ایثارگران چیست؟

نگاه به جامعه ایثارگری نباید صنفی باشد بلکه باید به این قشر همیشه نگاه تکریم و سپاس داشته باشیم

اولین و بزرگترین دغدغه ما این است که از فرهنگ ایثار و شهادت فاصله می گیریم که اگر این فاصله را کم کنیم بسیاری از مسائل و مسائل حل می گردد.

از سویی نگاه صنفی جامعه و مسوولین به ایثارگران از دیگر چالش هاست، همه مدیون ایثارگران هستند و نگاه به آن ها باید همراه با تکریم و سپاس باشد و نباید این تصور باشد که فقط بنیاد شهید و امور ایثارگران متولی این افراد است

ما همچنین اخیرا در خصوص بحث درمانی جامعه ایثارگری بشدت با چالش روبرو بوده ایم و با لغو یک جانبه خدمات درمانی از طرف بیمارستان های خصوصی روبرو شدیم و در نتیجه آن به خانواده شهدا و جانبازان قطع نخاع و شیمیایی بالای 70 درصد خدمات درمان ارایه نمی گردد .

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فاصله دریافت از فرهنگ شهادت، چالشی عظیم برای جامعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فاصله دریافت از فرهنگ شهادت، چالشی عظیم برای جامعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید