بازاریابی محتوا چیست؟

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است. هدف از آن ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم تعریف می­شود. این امر در راستای جذب و حفظ مخاطب اصلی صورت می­گیرد. نتیجه بازاریابی محتوا کسب سود برای فعالان این عرصه است. بازاریابی محتوا به شما یاری می­کند تا محصول و یا خدمات خود را بی فایده ارائه ندهید. با محتوای مفید و ارزشمند به حل مسائل مخاطب هدف خود خواهید پرداخت.

بازاریابی محتوا چیست؟

در این راستا بازاریابی در شبکه ­های اجتماعی نقش بسیار مهمی را بازی می­کند. منظور از بازاریابی محتوا در شبکه­ های اجتماعی استفاده از سیستم عامل­های رسانه­ های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان است.

این امر با هدف ایجاد برند، افزایش فروش و بالا بردن میزان ترافیک وب سایت صورت می­گیرد. این ارتباط به وسیله نشر محتواهای باکیفیت، تعامل با فالوئرها و گوش دادن به نظرات، پیشنهادات و نقدها آنها، تحلیل عملکرد شما در این زمینه و چگونگی استفاده از شبکه­های اجتماعی انجام می­پذیرد.

در حال حاضر، از مهم­ترین شبکه­ های اجتماعی می­ توان به این موارد اشاره نمود: اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ­چت.

همچنین طیف وسیعی از نرم­افزارهای مدیریت رسانه­ های اجتماعی وجود دارند. استفاده از آنها سبب می گردد تا صاحبان مشاغل بیشترین بهره را از شبکه­ های اجتماعی ذکر شده ببرند.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی و اهمیت آن

بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی ابتدا با انتشار مطالب (به اشتراک­گذاری مطالب) شروع شد. صاحبان کسب و کار با امید اینکه بیشتر دیده شوند و میزان فروش بیشتری داشته باشند، اقدام به این کار نمودند. در آن موقع آنها نمی­ دانستند که رسانه­ های اجتماعی تنها جایی برای نشر مطالب نیست.

اکنون آنها دریافته ­اند که این شبکه ها ابزاری قدرتمند برای رسیدن به اهداف عظیم است. اهدافی که شاید در گذشته رسیدن به آنها با صرف هزینه ­های بسیار همراه بود.

آنها فهمیدند که به وسیله این شبکه­ ها می­توانند به صورت دقیق مخاطبان خود را شناسایی نمایند. همین امر سبب می­گردد تا هزینه و زمان خود را برای جذب آنها اختصاص دهند.

آنها دریافتند که با بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی به­راحتی قادر خواهند بود تا مسائل مشتریان خود را بشنوند و با سرمایه­ گذاری برای حل مسائل به سود برسند.

شبکه­ های اجتماعی به­راحتی به صاحبان مشاغل می­ گوید که احساس مخاطبان در خصوص برند تجاری آنها چیست؟

شبکه­ های اجتماعی جایی است که می­ توان با استفاده از ابزارهای تحلیلی فاکتورهایی مانند میزان دسترسی، میزان فروش و تعامل با مخاطب را به راحتی ارزیابی کرد.

بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی به شما یاری می­کند تا با استفاده از تبلیغات هدفمند به میزان خاصی از مخاطبین دسترسی داشته باشید. چگونه می ­توان نسبت به چنین ابزار قدرتمندی بی­ اعتنا بود؟

بازاریابی محتوا در شبکه­ های اجتماعی و اصول آن

داشتن استراتژی محتوا مهم­ترین فاکتور برای بازاریابی محتوا در شبکه­ های اجتماعی است. قبل از اینکه سراسیمه و باعجله به انتشار محتوای خود در رسانه­ های اجتماعی اقدام کنید، بهتر است کمی به عقب بازگردید. به خود اجازه دهید تا نگاهی کلی و البته دقیق­تری نسبت به این موضوع داشته باشید. آشفتگی در انتشار محتوا می­تواند شما را به دردسر بیاندازد.

اولین قدم این است که یک استراتژی کاربردی برای خود داشته باشید. از خود بپرسید اهداف شما از بازاریابی محتوا در شبکه­ های های اجتماعی چیست؟ چگونه رسانه ­های اجتماعی می ­توانند به شما یاری نمایند؟ بعضی از مشاغل برای افزایش آگاهی از برند خود از رسانه­ های اجتماعی استفاده می­ نمایند.

بعضی دیگر برای داشتن ترافیک و فروش بیشتر به فکر استفاده از آنها می­ افتند. عده­ایی از شبکه ­های اجتماعی برای داشتن تعامل بیشتر با مخاطبان خود استفاده می ­نمایند. به­ طور واضح و روشن معین کنید هدف شما از بکارگیری شبکه­ های اجتماعی چیست؟

در مرحله بعدی در استراتژی بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی به این فکر کنید که کدامیک از رسانه ­های اجتماعی برای فعالیت شما مناسب است؟ دسترسی مخاطبان شما به کدامیک بیشتر و راحت­تر است؟ کدامیک از ابزارهای بیشتر و بهتری برخوردار هستند؟

برای مثال در حال حاضر، در کشور ما دسترسی به تلگرام با همه امکاناتش، کمی مشکل­تر شده است. بنابراین حتما باید در کنار آن از سایر شبکه­ های اجتماعی استفاده نمود. درغیر این صورت بیشتر از نیمی از مخاطبان را از دست خواهید داد. در کنار این موارد، ساخت تقویم محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی و انواع محتوا

در مرحله بعدی در استراتژی بازاریابی محتوا در شبکه­ های اجتماعی به این فکر کنید که از چه نوع محتوایی باید بهره ببرید.

همانقدر که محتوای خوب می تواند شما را لحظه به لحظه به هدف نزدیک کند، محتوای بی­ارزش نیز می ­تواند لحظه به لحظه شما را از هدف دور سازد. به این موضوع فکر کنید که چه محتوایی قدرت جذب مخاطب در زمینه فعالیت شما را دارد؟

آیا این محتوا باید فیلم، عکس، متن و یا حتی لینک­ های مرتبط باشد؟ آیا محتوا باید آموزشی و سرگرمی باشد؟ و یا صرفا جنبه اطلاع ­رسانی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است به فکر ایجاد شخصیت خریدار باشید. این تکنیک به شما یاری خواهد نمود تا درک درستی از مخاطبان و احتیاجهای آنها داشته باشید.

یک نکته مهم را به یاد داشته باشید، شبکه ­های اجتماعی به سرعت در حال پیشرفت و تغییر هستند. اتخاذ یک استراتژی در طولانی مدت آسیب جدی به فعالیت شما خواهد زد. همواره رسانه اجتماعی مورد نظر را از لحاظ امکانات و بهره ­وری از تکنولوژی مورد بررسی قرار دهید. برای این منظور بهتر است در برنامه تجزیه و تحلیل خود یک بازه زمانی مناسب در نظر بگیرید.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک

بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک، معمولاً با حضور مداوم در رسانه­ های اجتماعی شروع می ­گردد. نزدیک به سه میلیارد نفر از رسانه­ های اجتماعی استفاده می­ نمایند.

با حضور در رسانه ­های اجتماعی، به برند خود فرصتی می­دهید تا توسط مشتریان آینده خود کشف شوند. انتشار محتوا، به خودی خود، در رسانه ­های اجتماعی اصلا کار پیچیده­ایی نیست. اما برای تاثیرگذار بودن باید برنامه ­ریزی داشته باشید.

همچنین باید مطمئن شوید به حداکثر میزان دسترسی در شبکه­ های اجتماعی دست خواهید یافت. برای این منظور باید مطالب فوق­ العاده­ای را که مخاطب دوست دارد، در زمان مناسب منتشر کنید.

در این راستا می­ توانید از انواع نرم ­افزارهای مدیریتی در زمینه بازاریابی محتوا استفاده نمایید. آنها به شما یاری خواهند تا به شیوه­ایی موثر از رسانه­ های اجتماعی بهره ببرید.

نکات بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی برای مشاغل کوچک

اگر صاحب کسب و کار کوچک و نوپایی هستید و می­خواهید از بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی بهره ببرید، بهتراست به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نسبت به شبکه اجتماعی که انتخاب نموده­ اید، متعهد باشید.
  • شخصیت خود را نشان دهید. همواره سعی کنید، خودتان باشید نه دیگران. اگر در راستا خود کوشش کنید و به اصول پایبند باشید، شما (برند شما) به شهرت و البته اعتبار خواهد رسید.
  • به­جای تبلیغات بی فایده، به صدای مشتریان خود گوش دهید. آنها بهترین مشاور برای رونق کسب و کار شما خواهند بود. سعی کنید به سوالات آنها پاسخ دهید. دغدغه­ ها و مسائلشان را شناسایی کنید. برای حل مسائل راه ­حل­ های مناسب و کاربردی داشته باشید. به مخاطبان ثابت کنید که وجودشان برای شما مهم است و زمان کافی برای گوش دادن به آنها در نظر گرفته­ اید.
  • نشان دهید توجه به مخاطب (مشتری) یک وظیفه است، نه یک خدمات ویژه. وظیفه­ شناس بودن خود را به آنها صادقانه ثابت کنید. مهم نیست حجم خدمات شما کم و یا زیاد باشد، مهم این است که احتیاج مشتری را به درستی پاسخ دهد.
  • کوشش­های خود را در شبکه اجتماعی مورد نظر متمرکز کنید. اگر می­ خواهید بازاریابی محتوا را در چندین شبکه اجتماعی انجام دهید، مطمئن شوید که توانایی انجام این کار را دارید.
  • به یاد داشته باشید که اشتیاق، کوشش و صبر، موفقیت را رقم خواهد زد. این امر منجربه فراوری محتوای بسیار عالی و به ­یادماندنی یاری می­کند.
  • به بازاریابی ویدئویی توجه داشته باشید. فیلم­ها یکی از تاثیرگذارترین ابزارها بر روی مخاطب هستند.
  • سعی کنید با هر فراوری محتوا بیشترین میزان بهره­ وری از آن را داشته باشید.
  • فراوری محتوای ارزشمند را برای جذب مخاطبین هدف خود تقویت کنید.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی و بررسی اطلاعات

در بازاریابی محتوا در شبکه­ های اجتماعی، چه در ابتدای راه باشید و چه به­طور کامل با آن درگیر شده باشید، باید فعالیت خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

آیا نسبت به ماه گذشته در شبکه­ های اجتماعی به مخاطبین بیشتری دست یافته ­اید؟ در طول یک ماه چند نظر مثبت از سوی مشتریان خود دریافت نموده ­اید؟ چند نفر از هشتگ نام تجاری شما در پست ­های شبکه­ های اجتماعی خود استفاده نموده­ اند؟ چقدر توانسته ­اید رضایت مشتریان در کسب نمایید؟

برند شما چقدر از سوی دیگران به سایر کاربران معرفی شده است؟ بستر رسانه ­های اجتماعی توانایی بی­نظیری برای ارائه چنین اطلاعاتی را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تجزیه و تحلیل­ های عمیق در رسانه ­های اجتماعی، می­توانید از طیف گسترده ­ای از ابزارهای تحلیلی شبکه ­های اجتماعی استفاده نمایید.

بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی و تبلیغات

اگر در بازاریابی محتوا در شبکه ­های اجتماعی، می ­توانید هزینه بیشتری در نظر بگیرید، بهتر است آن را صرف تبلیغات هدفمند نمایید. تبلیغات در رسانه­ های اجتماعی این امکان را برای شما فراهم می ­آورد تا با طیف بسیار وسیعی از کاربران در ارتباط باشید.

کاربرانی که به شدت به خدمات، کالا و تخصص شما احتیاج دارند. کاربرانی که می­توانند به مشتریانی وفادار و سودآور تبدیل شوند. وجود آنها برای جذب افرادی مانند خود آنها را به­ راحتی امکان­پذیر می­کند. در این حالت شما گروهی از مشتریان خاص را خواهید داشت. دستیابی به این گروه خاص بدون برنامه­ ریزی و استراتژی امکان نخواهد داشت.

انتخاب بهترین شرکت فراوری محتوا

مواردی که تا کنون ارائه شد، توضیحاتی بود درباره بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، اما مورد مهم تر برنامه ریزی و فراوری محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی مختلف و حتی وبسایت تان است. انتخاب میان گزینه های زیاد برای این کار، انتخاب بهترین شرکت فراوری محتوا را سخت تر نموده است. الو محتوا (کانتنت) شرکت ارائه دهنده خدمات فراوری محتوا است که با داشتن نویسندگان مختصص و با ارائه تعرفه مناسب سهم عظیمی در بازار فراوری محتوا را کسب نموده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "بازاریابی محتوا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی محتوا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید