اقتصاد نفتی مخرب محیط زیست کشور است

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، علی محمد شاعری صبح امروز در مراسم روز بدون نایلکس با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: کل مواد پلاستیکی در کشور دو میلیون تن است که 600 هزار تن آن مربوط به ظروف یک بار مصرف و 200 هزار تن آن مربوط به کیسه های پلاستیکی است.

اقتصاد نفتی مخرب محیط زیست کشور است

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه سهم هر ایرانی از مصرف مواد نفتی 10 لیتر در یک سال است، افزود: کشور ما کشوری نفتی است و چون مواد نفتی بسیار داریم معمولا تولید کنندگان به جای پیش رفتن به سمت تولید محصولات با پایه گیاهی و مواد و متریال گیاهی، به سمت تولید موادنفتی می روند چرا که این راه ارزان تر است.

وی افزود: اقتصاد نفتی محیط زیست کشور را به مرز نابودی می کشاند.

شاعری درپاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای استفاده از کیسه های تجزیه پذیر پیشنهاد می کنید، گفت: اولین گام برای گرایش مردم به سمت استفاده از کیسه های تجزیه پذیر نشان دادن آثار سوء مواد پلاستیکی در به خطر انداختن بهداشت خانواده است. بنابراین باید گرایش مردم را نسبت به کیسه های پلاستیکی کم کنیم.

رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید مالیات هایی بر تولیدات این مواد پلاستیکی وضع گردد، افزود: باید کارخانجاتی که مواد پلاستیکی مصرف می کنند مالیات بیشتری بپردازند.

شاعری شرح داد: درگام سوم کشور باید شروع به تولید مواد جایگزین و مواد زیست تجزیه پذیر و بازیافت کند که اقدامی پیروز در جهان محسوب می گردد.

وی افزود: تفکیک، بازیافت، دفع مناسب و بازچرخانی خوب از اقداماتی است که می توان انجام داد. هم اکنون کشور ژاپن نیز به تولید محصولات با پایه نفتی اقدام می کند اما از همان ابتدا کیسه های پلاستیکی تفکیک و بازیافت شده و به چرخه مصرف بازمی گردد.

شاعری ادامه داد: در کشورهایی نظیر چین، کانادا، امارات، بنگلادش و... کیسه های پلاستیکی به تدریج حذف می گردد و این کشورها تجربه پیروزی در این زمینه دارند.

رییس ستاد محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه 3 هزار تن مواد پلاستیکی تجزیه پذیر داریم که ظرف 6 ماه تجزیه می گردد، گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی و کیسه های پلاستیکی در شهرداری تهران ممنوع شده و آموزش های لازم و چهره به چهره به شهروندان در مناطق 22 گانه داده می گردد.

علوی : تلاش شهرداری تهران برای رسیدن به روز بدون نایلکس

در این مراسم علوی مدیرعامل شرکت شهروند گفت: شهرداری نهایت سعی خود را دارد که به روز ایده آل که همان روز بدون نایلکس است، نزدیک گردد.

وی با اشاره به اینکه در زمان های گذشته مردم از کیسه های پارچه ای و سبد استفاده می کردند، بیان نمود: نایلکس آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند و ما درتلاش هستیم که کیسه های پارچه ای را در بین مردم گسترش داده و مردم را به سمت استفاده از آنها سوق دهیم.

علوی افزود: از سال های پیش درفروشگاه های شهروند از نایلکس های تجزیه پذیر استفاده می کنیم و شما نمی توانید حتی یک کیسه نایلکس تجزیه ناپذیر در فروشگاه های شهروند ببینید.

وی گفت: تمام کالاهای نایلکس و ظروف یک بار مصرف ما تجزیه پذیر هستند و باید همه دست به دست هم دهیم و کمتر از مواد پلاستیکی استفاده کنیم.

علوی در خاتمه گفت: روزانه بیش از 4 تن نایلکس تجزیه پذیر در فروشگاه های شهروندارایه می گردد و ما سعی داریم هم سو و هم قدم با تدابیر شهردارتهران و رییس ستاد محیط زیست باشیم.

صفوی : استفاده 50 تا 60 درصدی میادین میوه و تره بار از نایلکس های تجزیه پذیر

صفوی مدیرعامل سازمان میوه تره بار شهرداری تهران نیز دراین مراسم با اشاره به روز بدون نایلکس گفت: 50 تا 60 درصد از نایلکس های تجزیه پذیر در میادین و بازارهای میوه وتره بار شهرداری تهران استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه اگر هر خانواده ایرانی هر هفته یک نایکلس کمتر مصرف کند 516 میلیون نایلکس کمتر وارد چرخه می گردد، افزود: روزانه 4.5 تن نایلکس در بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران مصرف می گردد که پایه گیاهی دارند وتجزیه پذیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اقتصاد نفتی مخرب محیط زیست کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد نفتی مخرب محیط زیست کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید