اصطلاحات رایج طبیعتگردی

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، اصطلاحات طبیعتگردی:

1. جهت پاکوب: در طبیعت یا کوه شاید این اصطلاح را زیاد شنیده باشید؛ به جهتهایی که در اثر رفت و آمد زیاد صاف شده باشند اصطلاحا جهت پاکوب می گویند. یکی از نکاتی که در سفر مسئولانه باید رعایت گردد عبور از همین جهتها است. این کار ضمن تامین امنیت سفر شما باعث ایجاد کمترین تخریب در پوشش گیاهی و جانوری منطقه می گردد. زیرا شما با عبور از جهتهایی غیر از جهت پاکوب قسمت هایی بیشتری از طبیت را تخریب خواهید کرد.

اصطلاحات رایج طبیعتگردی

2. جهت مالرو: یکی دیگر از جهتهایی که حتما در کوه و دشت آن را دیده اید، جهتهای مالرو است. این جهتها نیز مانند جهت پاکوب راه تقریبا صافی است که ظاهر آن از بقیه راه ها متفاوت است. این جهت محل عبور حیوانات اهلی مانند خر، قاطر و... است. گاهی در بعضی جهتها نیز این محل با جهت پاکوب یکی است.

3. کمپ کردن، کمپینگ: این اصطلاح برای مواقعی به کار می رود که شما در تورهای طبیعتگردی چادر یا سرپناهی در منطقه ای به پا می کنید و شب را در آنجا به صبح می رسانید.

شب مانی: هرگاه شنیدید که برنامه ای شب مانی دارد، به این معنی است که شب را در آن محل می مانید. اقامت این شب نیز معمولا در کمپ است.

اصطلاحات کوه پیمایی:

1. جان پناه: اگر اهل کوه پیمایی باشید شاید از زبان بعضی کوهنوردان شنیده باشید که اندکی بالاتر جان پناهی واقع شده است. جان پناه در واقع اتاقی کوچکی است که در ارتفاعات برای کوهنوردان ساخته شده تا محل استراحت موقتی برای آنها باشد.

2. پناهگاه: پناهگاه ها نیز مانند جان پناه ها محلی برای استراحت کوهنوران هستند با این تفاوت که معمولا به امکانات بیشتری مجهز هستند و حتی می توان در آنجا جا رزرو کرد و اقامت داشت.

3. ارتفاع زدگی: یکی دیگر از اصطلاحات رایجی که در کوهپیمایی یا برای ازتفاعات بالا در طبیعتگردی شاید شنیده باشی، ارتفاع زدگی است. ارتفاع زدگی در واقع هنگام کاهش اکسیژن رخ می دهد و با علائمی مثل سرگیجه، حالت تهوع، سیاهی رفتن چشم ها، ضعف و … همراه است. یکی از راه های مقابله با این حالت نوشیدن آب زیاد و مدام در جهت است.

اصطلاحات کوه و طبیعت:

1. رمل: شاید در سفرهای کویری، اصطلاح پیاده روی در رمل را زیاد شنیده باشید. رمل ها در واقع تپه های شنی کویر هستند که زیبایی خیره کننده ای دارند. رمل ها کویر مرنجاب، کویر مصر، کویر ابوزید آباد و ورزنه از رمل های معروف و پر هوادار ایران محسوب می شوند.

2. تنگ: حتما در طبیعت به دره های باریک و عمیقی که با کوه یا دیواره محاصره شده اند برخورده اید. به این مناطق تنگ می گویند. مثلا در تورهای تنگ گمبیل، تنگه شیرز، تنگ رازیانه ایلام و... این دره ها را می توانید ببینید.

3. جنگل های هیرکانی: حتما بارها در سفرهای طبیعتگردی قدم زدن در جنگل های هیرکانی را به عنوان یک جاذبه شنیده باشید. اما این جنگل ها هیرکانی اصلا چیست یا کجاست؟ این جنگل ها، مناطق جنگلی متراکمی در شمال کشور هستند که یادگارانی از دوره سوم زمین شناسی بر روی زمین محسوب می شوند. از معروف ترین درختان این جنگل می توان راش، بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی و...را نام برد. مثلا در تورهای جنگل ابر، منطقه لفور، ارسباران و... شما در این جنگل ها خواهید بود.

4. دامنه، یال و خط الرأس: دامنه ها در واقع بخشی از بدنه شیبدار کوه هستند. به بالاترین نقطه برخورد دو دامنه نیز یال میگویند. خط الرأس نیز در واقع بلندترین یال میان دو یا چند قله است که می توان آن را برخورد دو دامنه در بالای کوه نیز دانست. خط الرأس همان جایی است که آب باران از آنجا تقسیم می گردد.

5. گُرده: یال هایی با شیب زیاد را که بیشتر از مناطق سنگی و صخره ای تشکیل شده باشند را گُرده می گویند.

اصطلاحات تجهیزات سفر:

1. چادر دو پوش: در میان چادرها طبیعتگردی شما چادرهایی ر ا خواهید دید که شامل دو لایه هستند. لایه اول توری و قابل تنفس، لایه دوم لایه ضدباران که توسط میخ های مخصوص به خود در زمین فیکس می شوند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با چادرهای مسافرتی مطلب راهنمای خرید چادر مسافرتی را مطالعه کنید.

2. پانچو: پانچو در واقع همان لباس بارانی است که انوع بی آستین یا آستین دار دارد و ضد آب است. پانچوهای بی آستین بلند علاوه بر اینکه از خیس شدن خودتان و کوله تان جلوگیری میکند، در مواقع اضطرار به عنوان سرپناه نیز می تواند استفاده گردد. در این راستا مطلب چگونه یک سرپناه بسازیم؟ راهنمای شما خواهد بود.

3. اسکارف: یکی از وسایل ساده اما پرکاربرد در بین طبیعتگردان اسکارف است. اسکارف در واقع تکه ای پارچه با کاربردهای مختلفی به عنوان دستمال سر، ماسک، چشم بند و … است. اگر از کاربردهای آن بی خبرید مطلب روش های استفاده از دستمال سر شما را هدایت می نماید.

4. گِتر: یکی دیگر از وسایل پرکاربرد که شاید نام آن را زیاد شنیده باشید گتر است. گتر در واقع پوششی است که از کفش تا بالای ساقتان را می پوشاند. گتر یک پوشش مناسب برای جلوگیری از ورود برف، شن، خار و خاشاک و حشرات به کفش و پاها است. یکی دیگر از کابردهای گتر جلوگیری از اتهلاک شلوارتان است؛ زیرا مانع کثیف شدن پاچه شلوارتان می گردد و این کار باعث می گردد تعداد دفعات کمتری ناچار به شستن آن شوید. اگر می خواهید راجع به این پوشش بیشتر بدانید، مطلب گتر و اهمیت آن در کوهنوردی را مطالعه کنید.

5. هِدلمپ، یا هدلایت: هِدلمپ یا چراغ پیشانی یک وسیله پرکاربرد برای سفرهایی که شب مانی دارد و غار است. استفاده از هد لمپ به جای چراغ قوه باعث می گردد که دستتان آزاد باشد و زاویه تابش نور وسیع باشد.در این راستا پیشنهاد میکنیم مطلب راهنمای خرید و استفاده از چراغ پیشانی HeadLamp را مطالعه کنید.

6. کمل بک: کمل بک یا کیسه آب در واقع مخزن های آب پرکاربردی هستند که پشت کوله پشتی قرار گرفته و توسط یک لوله می توانید آب موجود در آن را بنوشید. نکته مثبت استفاده از کمل بک این است که برای استفاده از آن ها لازم به باز و بستن کوله پشتی و توقف در جهت ندارید. نکته منفی آن نیز یخ زدن آب داخل شلنگ در هوای بسیار سرد است.

7. آتش زنه: یک وسیله پرکاربرد برای ایجاد آتش سنگ آتش زنه است که با اصطکاک جرقه می زند. از فروشگاه های تجهیزات سفر میتوانید آن را تهیه کنید.

8. باتوم: باتوم یا عصای کوهنوردی یک وسیله پرکاربرد در برنامه هایی است که در آن پیمایش دارید. مطلب راهنمای استفاده و خرید باتوم کوهنوردی شما را با این وسیله کاربردی بیشتر آشنا خواهد نمود.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با تجهیزات بیشتر مطلب وسایل مورد احتیاج کمپینگ یک شبه را مطالعه کنید.

منبع: دالاهو

به "اصطلاحات رایج طبیعتگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصطلاحات رایج طبیعتگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید