گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمایی اوکراینی منتشر شد ، دستگاه ثبت اطلاعات پروازی و ضبط صدای کابین خلبان آسیب دیده اند

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده اند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، ولی آسیب فیزیکی روی آنها قابل مشاهده است.

گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمایی اوکراینی منتشر شد ، دستگاه ثبت اطلاعات پروازی و ضبط صدای کابین خلبان آسیب دیده اند

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این خبر گفت اقدامات اجرا شده از شروع بررسی ها تا به امروز مبتنی بر چند محور مهم از جمله: جمع آوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، مشخص مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بوده اند.

اطلاع رسانی اولیه در خصوص سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروه های 11 گانه بررسی سانحه تشکیل گشت.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا شده و تحویل مسئول بررسی سانحه شده است. مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت شد و قطعات باقیمانده هواپیما جمع آوری شده و به محلی امن منتقل گشت. جعبه های سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیده اند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، لیکن آسیب فیزیکی بر روی آنها قابل مشاهده است.

عابدزاده گفت تیم بررسی سانحه، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره 13 پیمان شیکاگو از تمامی کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته می شوند دعوت کرده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرایند بررسی سانحه اقدام نمایند و هم اکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت نماینده و بهره بردار هواپیما در حین اعزام به ایران جهت انجام وظایف خود هستند.

وی در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع 8000 پا صعود می کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می شود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارش های شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می شود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می پیوندد و راستا برخورد هواپیما نشاندهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در راستا بازگشت به فرودگاه بوده است.

وی در ادامه گفت: مستندات سایت سانحه نشان می دهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.

عابدزاده ادامه داد: اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرایند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرایند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت نماینده و بهره بردار می باشد اقدام کرده است که نمایندگان آنها به زودی به کشور وارد می شوند.

وی گفت: هواپیما دارای 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازی بوده که تمامی افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند. 146 نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، 10 نفر دارای گذرنامه افغانستانی، 5 نفر دارای گذرنامه کانادایی، 4 نفر دارای گذزنامه سوئدی و 2 نفر دارای گذرنامه اکراینی و 9 نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفت: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارش ها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامه ای است که با آن از مرز جمهوری اسلامی ایران خارج شده اند. اجساد و بقایای پیکر سرنشینان مشخص وجمع آوری شد و جهت انجام تشریفات شناسایی و انتقال، تحت نظارت مراجع قضایی به پزشکی قانونی منتقل شدند.

وی گفت با جمع آوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافته های بررسی سانحه به طور رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

گفتنی است پرواز برنامه ای شماره 752 راستا تهران- کیف از نوع هواپیمای بوئینگ 800-737 متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR در ساعت 5:45 دقیقه از محل پارک شروع به حرکت کرده و در ساعت 06:13 روز چهارشنبه 1398/10/18 از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز درآمد. پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوج گیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوج گیری تا ارتفاع 26 هزار پا گشته است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت 6:18 در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

عابدزاده در انتها با انتقاد از برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص سانحه هواپیمای اکراینی و موضوع جعبه های سیاه هواپیما گفت: مسائل مطرح شده در پاسخ سوال وبلاگ آقای عابدی تشریح روال قانونی بررسی سوانح و اینکه تنها مرجع بررسی، کمیته بررسی سوانح است، طرح عدم ارسال جعبه های ثبت اطلاعات پروازی به خارج از کشور را برداشت اشتباه خبرنگار دانست.

منبع: چمدان

به "گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمایی اوکراینی منتشر شد ، دستگاه ثبت اطلاعات پروازی و ضبط صدای کابین خلبان آسیب دیده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش اولیه بررسی سانحه پرواز هواپیمایی اوکراینی منتشر شد ، دستگاه ثبت اطلاعات پروازی و ضبط صدای کابین خلبان آسیب دیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید