مقایسه گوگل پیکسل 5 با آیفون 11

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، پرچم دار سال 2020 گوگل با نام پیکسل 5 بالاخره معرفی گردید. منتها مشخصات فنی آن، شباهتی به پرچم دارها ندارد. با این حال گوگل معتقد است با این گوشی نیازی به خرید پرچم دارهای گران قیمت 1000 دلاری نخواهید داشت. اما در این روزها، یک پرچم دار دیگر از سال گذشته هواداران زیادی در کشور های مختلف پیدا نموده؛ آیفون 11. پرچم دار مقرون به صرفه اپل که مشخصات فنی فوق العاده ای در دنیای iOS دارد. این دو گوشی تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار می گیرند و توسط دو شرکتی ساخته شده اند که سازنده سیستم عامل آن هاست. بنابراین تصمیم گرفتیم به مقایسه پیکسل 5 و آیفون 11 بپردازیم تا ببینیم در نهایت خرید کدام یک از آن ها منطقی تر خواهد بود.

مقایسه گوگل پیکسل 5 با آیفون 11

بسیاری از کاربران و علاقه مندان به دنیای فناوری، گوگل را به عنوان طراح اندروید می شناسند. اما این شرکت پیکسل ها را هم می سازد. گوشی هایی که شاید به شهرت محصولات شرکت های بزرگی چون سامسونگ، اپل، هواوی و… نباشند اما از لحاظ کیفیت، چیزی کمتر از آن ها ندارند.

گوگل اما با سری پیکسل 4 موفقیت زیادی را در بازار گوشی های هوشمند کسب نکرد چون در سال 2019، محصولات جذاب زیادی راهی بازار شدند و به همین خاطر فضایی برای خودنمایی نمایندگان خوب گوگل وجود نداشت. شرکت آمریکایی اما تصمیم گرفت در سال 2020، تمرکز خود را روی گوشی های ارزان قیمت تر معطوف کند. گوشی هایی که بتوانند در وهله اول توجه کاربران را به سوی گوگل جذب نمایند تا بدین ترتیب راستا برای ساخت پرچم دارها هموار گردد.

اما آن طرف مقایسه محصول جذاب دیگری قرار گرفته است که از سیستم عامل iOS بهره می برد؛ آیفون 11. پرچم دار مقرون به صرفه اپل که در بازار گوشی های هوشمند توانسته رکورد فوق العاده ای از خود به جای بگذارد و پرفروش ترین گوشی دنیا در نیمه اول سال لقب گیرد.

پیکسل 5 و آیفون 11 در یک محدوده قیمتی قرار می گیرند (700 دلار). بنابراین مقایسه آن ها می تواند بسیار جذاب باشد تا ببینیم کدام یک از این دو می توانند برای سال آینده، انتخاب جذاب تری به حساب بیایند.

  • سلطه آیفون ها بر بازار آمریکا؛ پرچم داران 2019 اپل همچنان در لیست پر فروش ترین ها

پیکسل 5 در مقابل آیفون 11

سخت افزار و نرم افزار

  • پیکسل 5: اسنپدراگون 765G با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1، باتری 4080 میلی آمپر ساعتی با شارژر سریع 18 واتی، اندروید 11
  • آیفون 11: A13 بایونیک با 4 گیگابایت رم و 64/128/256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع NVMe، باتری 3110 میلی آمپر ساعتی با شارژر 5 واتی (پشتیبانی از شارژر سریع 18 واتی)، iOS 13

مقایسه سخت افزار آیفون ها با گوشی های اندرویدی همواره سخت است چرا که این گوشی ها دو سیستم عامل متفاوتی دارند و به همین خاطر استفاده از سخت افزار در دو اکوسیستم کاملا متفاوت است. اپل علاوه بر سیستم عامل، پردازنده گوشی های خود را هم طراحی می نماید. به همین خاطر هماهنگی بسیار خوبی بین سخت افزار و نرم افزار در گوشی های این شرکت وجود دارد. گوگل پردازنده گوشی های خود را از کوالکام خریداری می نماید اما چون سازنده اندروید است، می تواند تا حدودی هماهنگی را بین آن ها به وجود بیاورد.

آیفون 11 از پردازنده A13 بایونیک بهره می برد که پردازنده قابلی است و می تواند در حال حاضر تمام فرامین کاربران را بدون هیچ مسئله ای و با بالاترین سرعت انجام دهد. قرار دریافت 4 گیگابایت رم در کنار این پردازنده هم باعث شده بازی یا نرم افزاری در دنیای iOS وجود نداشته باشد که آیفون 11 را در اجرای آن ها به مشکل بیندازد.

ظرفیت حافظه داخلی نماینده گوگل 128 گیگابایت بوده که از فناوری UFS 2.1 بهره می برد. اما نماینده اپل در سه مدل با حافظه های 64/128/256 گیگابایت از نوع NVMe در دسترس قرار می گیرد که سرعت به مراتب بالاتری به نسبت فناوری UFS 2.1 دارند. همین تفاوت، اجرای برنامه ها و گشت و گذار در منوی آیفون را سریع تر از پیکسل می نماید.

در طرف مقابل پیکسل 5 از پردازنده اسنپدراگون 765G بهره می برد. پردازنده ای که پرچم دار نیست و فاصله زیادی هم تا اسنپدراگون 865 و حتی A13 دارد. اما از قدرت پردازشی مناسبی برخوردار است. نمی توان انکار کرد در زمینه پردازشی، دو گوشی با هم قابل قیاس نیستند اما باید به این نکته هم اشاره کنیم که سیستم عامل اندروید در پیکسل ها بدون هیچ گونه تغییری روی آن ها نصب می گردد و به همین خاطر تمام فعالیت ها با سرعت بسیار خوبی صورت می گیرند.

شاید پیکسل 5 از لحاظ سرعت پردازنده در مقابل رقیب حرفی برای گفتن نداشته باشد اما با این پردازنده، پشتیبانی از اینترنت 5G در آن فراهم شده و این رجحان فوق العاده مهمی به حساب می آید. این نسل از اینترنت همراه سرعت فوق العاده بالایی دارد و شاید برای بعضی ها، بهره مندی از پردازنده ای با قدرت پردازشی مناسب و همچنین اینترنت 5G، انتخاب بهتری از یک پردازنده با سرعت بالا باشد.

اگر در زمینه پردازشی آیفون 11 برنده باشد، در زمینه حافظه رم قافله را به رقیب می بازد. پیکسل 5 از 8 گیگابایت رم بهره می برد در حالی که این میزان در آیفون 11 به 4 گیگابایت کاهش پیدا می نماید. شاید iOS به میزان زیادی رم احتیاج نداشته باشد اما پیکسل با مقدار رم اضافه، در مولتی تسکینگ و باز نگه داشتن برنامه ها عملکرد بهتری خواهد داشت. چون iOS برنامه های پس زمینه را به اصطلاح فریز می نماید و به همین خاطر احتیاجی به رم بالا ندارد.

در بخش باتری، پیکسل از یک منبع تغذیه 4080 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که با یک شارژر سریع 18 واتی درون جعبه شارژ می گردد. در طرف مقابل آیفون نه تنها باتری کوچکتری دارد (3110 میلی آمپر ساعت) بلکه شارژر درون جعبه آن هم 5 واتی است. بنابراین به نظر می رسد می توان پیکسل 5 را به طور کلی در این بخش برنده دانست اما باز هم باید با توجه به تست باتری با قاطعیت چنین قضاوتی انجام داد.

در بخش نرم افزار، هم گوگل و هم اپل سازنده سیستم عامل های گوشی خود هستند. پیکسل با اندروید 11 و آیفون هم با iOS 13 راهی بازار شده اند. اما از لحاظ به روزرسانی، اپل نماینده خود را حدودا 5 سال ولی گوگل نهایتا 3 سال به روزرسانی می نمایند. بدین ترتیب آیفون 11 احتمالا در نهایت به iOS 18 و پیکسل 5 به اندروید 14 به روزرسانی می شوند.

  • اندروید 11 در مقابل iOS 14؛ سیستم عامل موبایل برتر 2020 کدام است؟

دوربین

  • پیکسل 5: دوربین اصلی 12.2 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 16 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی
  • آیفون 11: دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی

اگر پیکسل ها را در همه زمینه ها به نسبت پرچم دارهای دیگر ضعیف تر بدانیم، در قسمت دوربین داستان کاملا عوض می گردد. گوگل عملکرد بی نظیری در پردازش تصاویر دارد. اتفاقا یکی از شرکت هایی که به خوبی ثابت نموده همه چیز به مگاپیکسل بستگی ندارد و با تکنیک های نرم افزاری معجزه می نماید، گوگل است. تاریک یا روشن، فرقی نمی نماید از چه صحنه ای عکاسی کنید، به محض فشردن شاتر دوربین، چندین تصویر ثبت و با یکدیگر ترکیب می شوند تا بهترین چیزی که انتظار داشتید برایتان به نمایش دربیاید.

دیگر شرکتی که در عکاسی محاسباتی و تکنیک های نرم افزاری بی نظیر عمل می نماید، اپل است و آیفون 11 هم یکی از بهترین گوشی ها در این زمینه به حساب می آید. متأسفانه فعلا شرایطی برای تست این دو گوشی با هم فراهم نشده تا عملکرد دو گوشی را در این زمینه مقایسه کنیم اما در رابطه با پیکسل می توان گفت باید انتظار عملکرد مشابهی را با سری پیکسل 4 داشته باشیم که در عکاسی فوق العاده بودند.

در فیلم برداری با دوربین اصلی دو گوشی کیفیت مشابهی دارند و می توانند در وضوح 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه فیلم برداری نمایند. اما دوربین سلفی آیفون هم می تواند با چنین وضوحی فیلم برداری کند در حالی که در پیکسل، این کیفیت به 1080P و سرعت 30 فریم بر ثانیه محدود می گردد و این یک رجحان محسوس برای نماینده اپل به حساب می آید.

گفتنی است دوربین اصلی هر دو گوشی از قابلیت هایی نظیر لرزش گیر اپتیکال و فوکوس اتوماتیک بهره می برند. اما در پیکسل دوربین اصلی از گگرددگی دیافراگم f/1.7 و در آیفون از گگرددگی دیافراگم f/.1.8 برخوردار هستند. دوربین فوق عریض این دو گوشی هم به ترتیب از گگرددگی دیافراگم f/2.2 و f/2.4 بهره می برد. بنابراین به نظر می رسد عملکرد نماینده گوگل باید در نور کم، کمی بهتر باشد. هرچند تا زمانی که مقایسه دوربین آن ها منتشر نگردد نمی توان در این رابطه نظری داد.

  • مقایسه دوربین گوشی های گلکسی نوت 10 پلاس، پیکسل 4XL و آیفون 11 پرو مکس در نور کم

نمایشگر و طراحی

  • پیکسل 5: نمایشگر 6.0 اینچی از نوع OLED و رفرش ریت 90 هرتز، چگالی 432 پیکسل بر هر اینچ، محافظ صفحه گوریلاگلس 6، پشتیبانی از نمایشگر همواره روشن و +HDR10، ابعاد 8 × 70.4 × 144.7 میلی متر، 151 گرم، بهره مندی از استاندارد ضد آب IP68، مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه.
  • آیفون 11: نمایشگر 6.1 اینچی از نوع IPS LCD با فناوری رتینای مایع و رفرش ریت 60 هرتز، چگالی 326 پیکسل بر هر اینچ، دارای شیشه محافظ ضد خش، ابعاد 8.3 × 75.7 × 150.9 میلی متر، 194 گرم، بهره مندی از استاندارد ضد آب IP68، مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق 2 متر و به مدت 30 دقیقه.

گوگل پیکسل 5 را با نمایشگر 6 اینچی طراحی نموده و ناچ هم روی آن تعبیه نشده. در عوض یک حفره کوچک در سمت چپ دستگاه قرار داده تا دوربین سلفی در آن جای بگیرد. از طرفی آیفون 11 یک ناچ برای سنسور تشخیص چهره سه بعدی و دوربین سلفی روی نمایشگر دارد و به همین خاطر کاربران فضای کمتری را در اختیار خواهند داشت. (85.9 درصد در مقابل 79.0 درصد)

گوگل برای فریم و پنل پشتی این گوشی از آلومینیوم استفاده نموده اما اپل برای پنل پشت شیشه را ترجیح داده است. به همین خاطر وزن نماینده این شرکت با وجود نمایشگری تقریبا یکسان، در حدود 40 گرم بیشتر است. از طرفی نماینده گوگل هم باریک تر است، هم عرض کمتری دارد و هم کوتاه تر است. بدین ترتیب شاید در دست نگه داشتن آن برای کاربران آسان تر باشد.

رجحان دیگر گوگل به نسبت اپل، نمایشگر OLED آن است که مصرف کمتر، وضوح بیشتر و کنتراست بهتری دارد. (828 × 1792 برای آیفون 11 و 1080 × 2340 برای پیکسل 5). همچنین این نمایشگر 90 هرتزی است در حالی که آیفون از نمایشگر 60 هرتزی بهره می برد. به همین خاطر در گشت و گذار بین منوی پیکسل، حرکات نرم و روانی را حس خواهید کرد.

پیکسل در این گوشی برخلاف سری 4 از قابلیت تشخیص چهره استفاده ننموده و ترجیح داده حسگر اثرانگشت را به عنوان راهی برای بازگشایی قفل در نظر بگیرد. محل تعبیه این سنسور روی پنل پشتی قرار داشته و سرعت و دقت بسیار بالایی دارد.

رجحان اپل در طراحی می تواند به رنگ بندی آن نسبت داده گردد. جایی که کاربر می تواند گوشی خود را در 6 رنگ مختلف خریداری کند در حالی که پیکسل تنها در دو رنگ سبز تیره و مشکی در دسترس قرار می گیرد.

نتیجه

برای اینکه در سرانجام به یک نتیجه گیری درست دست پیدا کنیم، قطعا احتیاج است دو گوشی را در اختیار داشته باشیم منتها با توجه به مشخصات روی کاغذ، هر دوی آن ها به نسبت هم یک سری نقاط ضعف و قوت دارند که انتخاب را بسیار سخت می نماید. مثلا نمی توان از پردازنده A13 گذشت، اما از طرفی پیکسل پردازنده ای با قابلیت پشتیبانی از 5G در اختیار دارد که بسیار وسوسه نماینده است. آیفون از فناوری حافظه داخلی سریع تری بهره می برد و سرعت باز کردن برنامه ها در آن بیشتر است، اما نمایشگر پیکسل 90 هرتزی است و تجربه گشت و گذار در بین منو های آن بسیار لذت بخش تر خواهد بود. حتی از لحاظ قیمت هم تقریبا هر دو در یک محدوده قرار می گیرند.

بنابراین به نظر می رسد برای انتخاب بین پیکسل 5 و آیفون 11 تمایل به اندروید و iOS حرف اول را بزند چون با توجه به مشخصات فنی بسیار سخت است بخواهیم یکی را به عنوان برنده انتخاب کنیم چون هر دو واقعا جذاب و دوست داشتنی هستند.

  • مقایسه گوگل پیکسل 4a 5G با گلکسی A51 5G

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "مقایسه گوگل پیکسل 5 با آیفون 11" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه گوگل پیکسل 5 با آیفون 11"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید