مطالعات طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان انجام شد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان خبر داد: مطالعات طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان متلعق به قرون میانی اسلام انجام شد.

مطالعات طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان انجام شد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، امیر ارجمند، صبح روز سوم اسفندماه 98 در زنجان اظهار کرد: طرح آسیب شناسی و مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان که به شماره 28028 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، به انتها رسید.

او ادامه داد: از نظر باستان شناسی قدمت این قلعه با توجه به شواهد تحت الارضی بدست آمده به قرون میانی اسلام، قرون شش تا هشت هجری قمری، مشخص شده و احتمال دارد در آینده چنانچه کاوش های باستان شناسی در این قلعه تاریخی صورت گیرد چه بسا شواهد قدیمی تری از دوره های گذشته حاصل شود.

ارجمند در مورد موقعیت جغرافیایی این قلعه اظهار کرد: قلعه ارزه خوران در ارتفاع 1688 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این قلعه در بخش اوریاد در 500 متری شمال شرقی روستای ارزه خوران واقع است که به همین علت به نام روستا نام گذاری شده است.

او در مورد مساحتی که بقایای قلعه در آن قرار گرفته اعلام کرد: مساحتی نزدیک به 5/2 هکتار محدوده قلعه را تشکیل می دهد. این قلعه از نوع قلل کوهستانی و از نظر ظاهری نامنظم است و بقایای دیوار قلعه نیز در آن موقعیت جغرافیایی بر روی پستی و بلندی هایی قرار گرفته دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در جهت دیوارهای قلعه بقایای چهار برج نگهبانی قابل مشاهده است، اظهار کرد: یکی از برج ها در بیش از یک طبقه ساخته شده است و احتمالا اتاق هایی برای نگهبانی درون آن وجود داشته است.

به گفته این مسئول مصالح به کاررفته در ساخت این قلعه لاشه سنگ، قلوه سنگ، با ملاط گچ است که با وجود بکارگیری ساخت و ساز و دیوار چینی، از معماری دستکند نیز در ساخت آن استفاده شده است.

ارجمند کاربری این قلعه را نظامی دانست و گفت: آنچه در مورد کاربری این قلعه باید اعلام کرد این است که در درجه اول برای حفظ امنیت منطقه به ویژه راه ها احداث شده و علاوه بر آن جهت سکونت نیز مورد استفاده بوده است.

منبع: میراث آریا

به "مطالعات طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات طرح مرمت قلعه ارزه خوران ماهنشان انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید