سبقت تورم خوراکی ها در استان های محروم

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریور سال جاری را 42.7 درصد خاطرنشان کرد.

سبقت تورم خوراکی ها در استان های محروم

به گزارش گروه مالی وبلاگ آقای عابدی، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، نرخ تورم 12 ماهه منتهی به شهریور سال جاری را 42.7 درصد گفت. آمار تازه نشان می دهد تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در استان هایی همچون ایلام، کردستان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری به مراتب بیش از تهران بوده و این یعنی تورم، قشر ضعیف را بیش از اقشار قوی هدف قرار داده است. آمار های ارایه شده از تغییرات شاخص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات در شهریور ماه سال جاری نشان می دهد، ساکنان استان ایلام، بیشترین تورم نقطه به نقطه را به نسبت شهریور ماه سال 97 داشته اند و در این استان تورم قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات 46.2 درصد گزارش شده است. ضمن اینکه آنچه در آمار تورم ماهانه بیشترین اهمیت را دارد، منفی شدن تورم بعضی از استان هاست. بر این اساس در ماهی که گذشت تورم ماهانه کردستان منفی1.6، زنجان منفی 1.1 و بوشهر منفی 1 درصد بوده است.

تورم 12 ماهه

سومین حوزه مورد آنالیز مرکز آمار، تورم 12 ماهه منتهی به شهریور سال جاری بوده که این عدد در بعضی استان ها، نگران کننده به نظر می رسد. در سالی که گذشت، تورم ایلام حدودا 52 درصد، کردستان 51 درصد، خراسان جنوبی 50 درصد و چهار محال و بختیاری نیز 50 درصد بوده است. قرار دریافت استان های کم برخوردار کشور در صدر فهرست بالاترین نرخ های تورم نشان از آن دارد که اقشار کم درآمد آسیب بیشتری از شرایط مالی ماه های قبل خورده اند. در میان استان هایی که کمترین تورم را داشته اند نیز قم با حدود 36، کرمان با حدود 37 و فارس با حدود 38 درصد، بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده اند. همچنین تورم تهران در سال گذشته 42.8 درصد بوده که بسیار به میانگین کشوری تورم نزدیک است.

تورم خوراکی ها

با توجه به اهمیت قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در سبد هزینه ای خانوار، مرکز آمار در گزارش خود به شکل جداگانه آمار عملکرد این بخش ها را نیز اعلام می نماید. طبق آنالیز های اجرا شده از سوی این مرکز، تورم نقطه به نقطه این گروه عدد نسبتا بالایی را به ثبت رسانده و در استانی مانند ایلام به عدد 55 درصد نزدیک شده است. در کنار ایلام، بوشهر با 51 و هرمزگان با 50 درصد، بالاترین رقم تورم را در این بخش به خود اختصاص داده اند. پایین ترین تورم نقطه به نقطه خوراکی ها و... به زنجان با حدود 35 درصد، همدان با 37 درصد و آذربایجان غربی با 39 درصد اختصاص یافته است. تهران نیز در این مدت تورمی بیش از 46 درصدی را تجربه نموده است.

تورم ماهانه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نیز مانند شاخص کل در بعضی استان ها منفی شده است. طبق اعلام مرکز آمار در ماهی که گذشت، تورم کردستان منفی 4.3، زنجان منفی 3.3 و بوشهر منفی 3.2 درصد بوده است. در این مدت بالاترین تورم نیز به فارس، سیستان و بلوچستان و قم اختصاص یافته است. تورم تهران نیز منفی 1.4 درصد بوده است.

بالاترین تورم های ثبت شده در کشور به تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در 12 ماهه منتهی به شهریور سال جاری اختصاص دارد. جایی که در بوشهر نرخ تورم به بیش از 77 درصد رسیده و پس از آن نرخ در چهار محال و بختیاری به بیش 69 و در یزد به حدود 67 ختم شده است.

پایین ترین تورم که در زنجان ثبت شده 52 درصد بوده و کرمان و سمنان نیز دیگر استان هایی بوده اند که با وجود کمترین تورم ثبت شده در این حوزه، باز در مرز 60 درصد قرار دارند. تورم تهران در این بخش نیز 63 درصد بوده است.

در استان تهران نیز تورم قیمت خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات طی 12 ماه منتهی به شهریور سال جاری 42.8 درصد بوده که 9.1 درصد کمتر از تورم ایلام و 6.5 درصد بیش از تورم این اقلام در استان قم بوده است. اختلاف تورم 12 ماهه منتهی به شهریور این اقلام نیز بین استان های دارای بیشترین و کمترین تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، 15.6 درصد بوده است. این اختلاف آمار نشان می دهد از یک سو، قیمت این اقلام در بعضی استان های محروم کشور، رشد بیشتری داشته و گرانی فشار بیشتری به ساکنان این مناطق وارد نموده و از سوی دیگر بالا بودن اختلاف نرخ تورم در هر سه روش محاسبه حاکی از ضعف در توزیع اقلام خوراکی در کشور است که احتیاج به بازنگری در این بخش را ضروری می نماید.

منبع: اعتماد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سبقت تورم خوراکی ها در استان های محروم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبقت تورم خوراکی ها در استان های محروم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید