سایه سنگین کرونا بر اقتصاد هنر گیلان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، سینمادارای در چند سال اخیر با مسائل و رکود مالی شدیدی همراه است. حال این بار نوبت کرونا شده تا این صنعت را بیشتر دچار بحران کند.

سایه سنگین کرونا بر اقتصاد هنر گیلان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی به نقل از ایرنا، مالک سینما فومن گفت: کرونا اقتصاد هنر را بلعیده است و در این رابطه سینماداران بسیار متضرر شده اند، چرا که این بحران در اوج فعالیت مالی سینماها رخ داد و بازار نوروزی را کساد کرد.

ایرج ثابت اظهار کرد: در ابتدا تصور می کردیم این بحران زود گذر است، اما متاسفانه قرنطینه و خانه مانی تنها عامل قطع شیوع بیماری کرونا اعلام و تعطیلی فعالیت های فرهنگی - هنری ادامه دار شد و ما ماندیم و بدهی های سال گذشته.

وی ادامه داد: پیش از بحران کرونا هم جز در مواردی خاص با صف های طولانی روبه رو نبودیم، اما بالاخره می گذشت، نه مثل حالا که عرصه برما تنگ شده است.

ثابت گفت: نامه ای مبنی بر دریافت وام 10 میلیون تومانی با بهره درراستای حمایت از سینماداران از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان دریافت کردم، اما این تسهیلات به چه کار ما می آید، وقتی باید هر ماه بر اثر تعطیلی، هزینه های سنگینی متحمل شویم؟

وی افزود: حالا که موضوع فاصله گذاری هوشمند مطرح شده، امیدواریم که مسئولان ذی ربط به وزارتخانه پیشنهاد دهند که سینماها با یک سوم ظرفیت و رعایت این فاصله گذاری فعال شوند.

ثابت اظهارکرد : سینما فومن 400 جایگاه دارد که پیش از کرونا هم 50 نفر در روز روی این جایگاه ها نمی نشستند، اکنون که زمان بحران است،انتظاز می رود دستکم اجازه باز شدن سینماها را با رعایت کامل فاصله گذاری هوشمند صادر نمایند تا شاید بتوانیم از پس هزینه های ماهانه برآییم.

تسهیلات 10 میلیون تومانی دردی را دوا نمی کند

مالک سینما میرزاکوچک رشت است هم گفت: ارائه تسهیلات 10 میلیون تومانی که برای حمایت از سینماداران در نظر گرفته شده، دردی از ما دوا نمی کند، اما امیدواریم با تصمیمات اتخاذ شده در روزهای اخیر از سوی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، بخشی از خسارت های فعالان فرهنگ و هنر استان و سینماداران جبران گردد.

معصومه مرادی اظهار کرد: تعدادی از کارکنان سینمای من در آستانه بازنشستگی هستند و در این بحران، گذران زندگیشان با مشکل روبرو شده است؛ اما با این حال نجابت به خرج داده و برای دریافت حقوق هیچ فشاری بر من وارد نکرده اند.

وی ادامه داد: بازگشایی سینماها با یک سوم ظرفیت پیشنهاد خوبی است، اما نگرانم مردم فاصله گذاری هوشمند را رعایت ننمایند، چرا که در شرایط عادی ما در توجیه مردم برای اینکه روی جایگاه های رزرو شده بنشینند مشکل داشتیم. نمی دانم در این شرایط بتوانیم آنان را قانع به نشستن با فاصله کنیم یانه؟

خسارت سنگین کرونا به حوزه فرهنگ و هنر گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم گفت: کرونا 153 میلیارد و 118 میلیون ریال کرونا به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان آسیب مالی وارد کرد.

فیروز فاضلی اظهارکرد: در شرایطی که از اسفند ماه سال گذشته قرنطینه و خانه مانی توصیه شد، متولیان فرهنگ و هنر استان با درک دغدغه هنرمندان در کوشش بودند تا بتوانند گرهی از مسائل این قشر بگشایند و این کوشش ها هنوز ادامه دارد.

فاضلی توضیح داد: باید این واقعیت را پذیرفت که نوروز برای اهالی فرهنگ و هنر به خصوص هنر اوج کار بوده و با بروز بحران کرونا این قشر از جامعه و به ویژه فعالان حوزه تئاتر دچار آسیب جدی شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: دغدغه سینماداران به جاست . له همین منظور تسهیلات 10 میلیون تومانی برای حمایت از آنان در نظر گرفته شده است.

فاضلی ادامه داد: اگرچه به گفته این قشر این تسهیلات ناچیز است، اما نشان دهنده توجه مسئولان است و بیشتر سینماداران استان نیز برای دریافت آن تقاضا داده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "سایه سنگین کرونا بر اقتصاد هنر گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه سنگین کرونا بر اقتصاد هنر گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید