برنامه ریزی مرحله ای و گامهای اجرای آن

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، معمولاً امکان ندارد که یک طرح بلند مدت یا تحقیقاتی را با جزئیات کامل برنامه ریزی کرد زیرا هیچ مدیر طرحی، دوراندیشی و آینده نگری صددرصد ندارد. در طرحهای تحقیقاتی شاخه های تحقیقات مشروط اند . مثلاً برمبنای نتیجه این مرحله قرار است بعد چه اقداماتی صورت بگیرد؟ به همین نحو در بسیاری از طرحهای متعارف تصمیمات متعاقب تکمیل یک مرحله از کار طرح که برکار بعدی تاثیر می گذارد اتخاذ می گردند . در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

برنامه ریزی مرحله ای و گامهای اجرای آن

کوشش در تدوین برنامه برای یک طرح بلند مدت یا جزئیات کامل تنها کوششی بی فایده خواهد بود برای تعیین تاریخ تکمیل طرح پیش از آنکه احتیاجهای کامل مجموعه مورد نظر شناخته گردد . برنامه ریزی مرحله ای شیوه ای واقع بینانه است که به مدیر طرح امکان می دهد تا کار برنامه ریزی را تا مرحله ای انجام دهد که در هنگام برنامه ریزی جزئیات امر برایش معلوم است . با استفاده از این شیوه حاصل هر مرحله از طرح متضمن دو سند برنامه ریزی است . یکی مربوط به برنامه مرحله و دیگری مربوط به برنامه طرح برنامه مرحله در سطح وظیفه یا بسته کاری تدوین می گردد . جزئیات کاری را که باید در مرحله بعدی طرح انجام گردد بیان می نماید.

برنامه ریزی مرحله ای در کاملترین مفهوم خود ممکن است در بعضی از محیطها مقبول واقع نگردد.اغلب ضرورت دارد که پیش از شروع طرح ضرب الاجلی برای آن تعیین گردد (مثلاً) کارفرما می خواهد که تا تاریخ تعیینی در ساختمان مستقر گردد.

گامهای برنامه ریزی طرح :

الگوی اعمال مدیریت بر طرحها این گامها عبارتند از :

گام یک: مفهوم کلی برای طرح ایجاد می گردد ما چیزی احتیاج نداریم .

گام دوم: مساله را باید طرح به حل آن بپردازد تعریف کنید (توضیح مساله) .

یک توضیح ماموریت برای طرح ارائه کنید .(توضیح ماموریت)

گام سوم : راهبردهای جانشین برای انجام کار را لیست کنید (لیست راهبرد) .

گام چهارم و پنجم : برترین راهبرد را برای طرح انتخاب کنید (توضیح راهبرد طرح : تجزیه و تحلیل امکانات و تسهیلات ؛ با تجزیه وتحلیل مخاطرهبا تجزیه و تحلیل حمل ساخت محصول با تجزیه وتحلیل نتیجه .

گام ششم : یک برنامه اجرایی مفصل تدوین کنید این کار را با ساختار تفکیک کار شروع کنید .

ب) با استفاده از ساختار تفکیک کار زمانهای منابع مورد احتیاج و هزینه ها را (به اقتضای محیط خود) برآورد کنید (بودجه نمودار مسئولیت خطی با زمانهای فعالیت).

ج) زمانبندی اصلی طرح (نمودارهای مربوط به شیوه ارزیابی فنی و روش جهت بحرانی ویا نمودارهای گانت را تدوین کنید .

د) درباره ساختارسازمانی طرح تصمیم بگیرید (اگر امکان انتخاب داشته باشید) می خواهید که این ساختار ماتریسی باشد یا سلسله مراتبی .

ح) دفترچه طرح را تدوین کنید.

گام هشتم: طرح را به امضای تمام شرکای طرح برسانید .

منبع: الی گشت

به "برنامه ریزی مرحله ای و گامهای اجرای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی مرحله ای و گامهای اجرای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید