ارسال سه پرونده میراث ناملموس ایران به یونسکو

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، ایسنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، ارسال سه پرونده میراث ناملموس ایران به یونسکو صورت گرفت.

ارسال سه پرونده میراث ناملموس ایران به یونسکو

علی دارابی شرح داد: پرونده های افطاری و سنت های اجتماعی و فرهنگی وابسته آن، هنر تذهیب و زیارت رضوی سه پرونده ای هستند که ایران در نوروز 1401 برای یونسکو فرستاد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همزمانی ارسال پرونده میراث فرهنگی ناملموس افطاری به یونسکو در بهار 1401 با روزهایی که به پیشواز ماه مبارک رمضان می رویم، اتفاق بسیار فرخنده ای است.

دارابی افزود: پرونده ثبت جهانی افطاری با پیشنهاد ایران و با همکاری کشورهای ترکیه، آذربایجان و ازبکستان تدوین شده و ان شاءالله در سال 2023 در نشست کمیته بین الدولی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو مطرح می شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی همچنین گفت: پرونده افطاری ظرفیت آن را دارد که تمام کشورهای اسلامی عضو این پرونده جهانی میراث فرهنگی ناملموس شوند و جمهوری اسلامی ایران از این موضوع بسیار استقبال می کند.

او با بیان اینکه هنر تذهیب دومین پرونده ارسالی به یونسکو است، اظهار کرد: تذهیب هنری ایرانی اسلامی است که تاریخی دیرین در جغرافیای فرهنگی ما دارد. این پرونده به صورت مشترک میان ایران، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان تدوین شده و ان شاءالله در سال 2023 میلادی در نشست کمیته بین الدولی میراث جهانی ناملموس مورد بررسی یونسکو قرار خواهد گرفت.

دارابی درباره پرونده زیارت رضوی نیز گفت: زیارت رضوی پرونده ملی ایران است و به دلیل اهمیت و شرایط خوب پاسداری از این سنت فرهنگی ناملموس، به منظور ثبت در فهرست برنامه های خوب پاسداری یونسکو تدوین شده است.

معاون میراث فرهنگی افزود: پرونده زیارت رضوی با عنوان برنامه پاسداری برای ارتقای میزبانی از زوار رضوی، برنامه ای در حوزه میراث فرهنگی ناملموس است که به شرح اقدامات و برنامه های اجرایی کشور برای پاسداشت سنت زیارت حضرت رضا (ع) می پردازد.

به گفته دارابی، این پرونده در سال 1398 به یونسکو ارسال شده بود، ولی بدلیل محدودیت های سهمیه یونسکو دوباره در فرمت نو تدوین و برای یونسکو ارسال شده است.

منبع: همگردی

به "ارسال سه پرونده میراث ناملموس ایران به یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال سه پرونده میراث ناملموس ایران به یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید