اثر هخامنشیان در زیورآلات طلایی یونان

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، بسیاری از زیورآلات یونان باستان به ویژه زیورآلات عصر هلنیستی (323 تا 31 پیش از میلاد) از طلا ساخته شده اند. طلا پیش تر نیز برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می گرفت، اما محبوبیت استفاده از طلا در زیورآلات، پس از حمله اسکندر مقدونی به امپراتوری هخامنشی و افزایش تجارت این کالا، بیشتر شد.

اثر هخامنشیان در زیورآلات طلایی یونان

در این دوران، جواهرات در انواع مختلف فراوری می شد که از جمله آن ها به زیورآلات سر، بازوبند، پابند، گوشواره، حلقه و گردن آویز می توان اشاره نمود. علاوه بر طلا، از سنگ های جواهر، گوهر و مروارید نیز برای تزئین زیورآلات استفاده می شد.

به کار بردن انواع مختلف گوهر در کنار طلا، این زیورآلات را به اشیائی منحصربفرد تبدیل می کرد.

مضمون بسیاری از این جواهرات خدایان یونان باستان، گیاهان و حیوانات بودند. گوشواره هایی که در تصویر پایین مشاهده می کنید با اشاره به چنگ نواختن الهۀ شعر و موسیقی، طراحی شده اند.

جواهرات متعلق به فاصله 330 تا 300 پیش از میلاد

گنجاندن مضامین مرتبط با حیوانات نیز در جواهرات یونان باستان بسیار رایج بود. در تصویر پایین دو دستبند را مشاهده می کنید که با قوچ هایی از جنس طلا تزئین شده اند. سر قوچ ها به نحوی طراحی شده است که کمی انحراف داشته باشند و برای بخش اصلی دستبند نیز از کوارتز صیقلی استفاده شده است که به صورت یک شیء پیچ خورده حکاکی شده است.

دستبندهای متعلق به 330 تا 300 پیش از میلاد

در گردنبند پایین که موزه هنر والترز واقع در بالتیمور نگهداری می گردد نیز سر گاوهای نر دیده می گردد. در ساخت این گردنبند علاوه بر طلا، از سنگ جواهر نیز استفاده شده است. این ترکیب رایجی است که در عصر هلنیستی برای ساخت جواهرات استفاده می شد.

گردنبند متعلق به فاصله قرن چهارم و سوم پیش از میلاد

در گذشته از جواهرات هم در زندگی روزمره و هم پس از مرگ استفاده می شد، در نتیجه جواهرات برای موقعیت های مختلف زندگی و برای گور ساخته می شدند. سالم ترین جواهرات تاریخی که تا به امروز به جای مانده اند در مقبره ها و به همراه بقایای افرادی کشف شدند که با آن ها دفن شده بودند.

گردنبند متعلق به اواخر قرن دوم پیش از میلاد

این گردنبند که یک آویز پروانه ای به آن متصل است داخل یک قبر کشف شده است. با توجه به این که مردم یونان باستان، پروانه را به عنوان نمادی از روح انسان در نظر می گرفتند، اغلب از پروانه در طراحی جواهرات گور استفاده می شد تا به مساله خروج روح از بدن اشاره گردد.

منبع: گردشبان

به "اثر هخامنشیان در زیورآلات طلایی یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر هخامنشیان در زیورآلات طلایی یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید