استفاده از سمعک با احتمال کمتر زوال عقل در سالمندان ارتباط دارد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی، یک آنالیز نو بوسیله پژوهشگران آمریکایی نشان داد سالمندان دچار نقصان شنوایی شدید با احتمال بیشتری ممکن است دچار زوال عقل شوند، اما در زیرگروهی از این سالمندان که از سمعک استفاده می کردند، موارد زوال عقل کمتر بود.

استفاده از سمعک با احتمال کمتر زوال عقل در سالمندان ارتباط دارد

به گزارش وبلاگ آقای عابدی به نقل از یاهو نیوز بررسی های پیشین نشان داده اند که رابطه ای میان نقصان شنوایی و زوال عقل وجود دارد. یک بررسی منتشرشده در سال 2012 نشان داد که افراد دچار نقصان شنوایی خفیف نسبت به افراد دارای شنوایی طبیعی با احتمال دو برابر بیشتر در معرض خطر دچار شدن به زوال عقل هستند و خطر دچار شدن به زوال عقل در افراد با نقصان شنوایی میانه سه برابر و در افراد دچار نقصان شنوایی شدید پنج برابر می گردد.و در واقع تخمین زده شده است که نقصان شنوایی مسئول 8 درصد از موارد زوال عقل در سراسر دنیا باشد که بیش از هر عامل خطرساز بالقوه قابل تصحیح دیگر برای زوال عقل است.

اما پژوهشگران در این آخرین بررسی که یافته های آن در یک نامه پژوهشی در ژورنال دارای داوری همتراز ژورنال JAMA در 10 ژانویه منتشر شده است- می گویند بررسی های گذشته در این باره دچار محدودیت بودند، زیرا مستعد پیش داوری در انتخاب بودند- این بررسی ها از داده های گزارش شده بوسیله خود افراد استفاده نموده بودند که ممکن است تصویر دقیقی از نقصان شنوایی و زوال عقل در سطح کشوری به دست ندهد.

آلیسون هوآنگ، سرپرست این بررسی و دستیار ارشد پژوهشی در مرکز شنوایی و بهداشت عمومی کوکلیر گفت: این بررسی به جای اتکا بر گزارش شخصی ذهنی افراد درباره نقصان شنوایی از مقیاسی عینی و بر اساس شنوایی سنجی استفاده نموده بود.

بررسی این بررسی که با یاری مالی انستیتوی ملی سالمندی آمریکا انجام شد، 2413 نفر را پوشش داد که حدود نیمی از آنها بالای 80 سال داشتند و به گفته این پژوهشگران رابطه واضحی میان شدت کم شنوایی و زوال عقل مشاهده شد. شرکت کنندگان در این بررسی که دچار نقصان شنوایی میانه/شدید بودند، نست به شرکت کنندگان با شنوایی طبیعی شیوع زوال عقل 61 درصد بالاتر بود.

استفاده از سمعک خطر زوال عقل را کاهش می دهد

خبر خوب این است که استفاده از سمعک در افراد دچار کم شنوایی ممکن است یک سودمندی جانبی بالقوه داشته باشد. این بررس نشان داده که در میان 853 شرکت کنده دچار نقصان شنوایی میانه تا شدید، استفاده از سمعک با 32 درصد کاهش در شیوع زوال عقل همراهی دارد.

هوانگ گفت: ما از اینکه رابطه ای میان استفاده از سمعک و کاهش شیوع زوال عقل وجود دارد، دلگرم شدیم، این یافته ها از اقدام بهداشت عمومی برای بهبود بخشیدن به به دسترسی به مراقبت های شنوایی حمایت می نماید.

البته این پژوهشگران می گویند ضروری است تحقیق بیشتری به صورت کارآزمایی های اتفاقی شده انجام گردد تا بتوان به طور قطعی اثر سمعک ها را بر توانایی های شناختی و زوال عقل آزمایش کرد.

به گفته هوانگ در حال حاضر کارآزمایی ACHIEVE (سالمندی و ارزیابی سلامت شناختی در سالمندان) باز با حمایت ملی انستیتو ملی سالمندی آمریکا در دست انجام است که اثر درمان نقصان شنوایی را بر شناخت و زوال عقل آزمایش می نماید و نتایج آن در ادامه سال جاری منتشر می گردد.

حدود یک سوم از سالمندان در آمریکا نقصان شنوایی دارند و احتمال دچار شدن به کم شنوایی با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

کارشناسان می گویند رابطه میان نقصان شنوایی و زوال شناختی ممکن است به دلایل گوناگون باشد، از جمله اینکه کم شنوایی می تواند باعث گردد که مغز سخت تر کار کند، چرا که فرد به هزینه سایر سیستم های حافظه به خودش فشار می آورد تا بتواند صداها را بشنود. نقصان شنوایی بعلاوه ممکن است باعث گردد که مغز با سرعت بیشتر تحلیل رود و کوچک گردد. یک علت احتمالی دیگر این است که نقصان شنوایی می تواند باعث گردد افراد بیشتر از لحاظ اجتماعی منزوی شوند و این امر به سلامت مغز آسیب می زند. هنگامی که شما نمی توانید به خوبی بشنوید، ممکن است چندان از خانه بیرون نروید و به این ترتیب مغز کمتر درگیر و فعال می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "استفاده از سمعک با احتمال کمتر زوال عقل در سالمندان ارتباط دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از سمعک با احتمال کمتر زوال عقل در سالمندان ارتباط دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید